AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:26 Skrevet onsdag kl 10:26 Kan det også ha noe å gjøre med at det nå er så vanlig å skrive på dialekt i some? Så tar de det med inn i skolen og viderebringer det der. Samme med engelske ord og uttrykk. Mange kan ha glemt hvordan skrive på vanlig bokmål og nynorsk. Anonymkode: 2b9ae...eee 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:36 Skrevet onsdag kl 10:36 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan det også ha noe å gjøre med at det nå er så vanlig å skrive på dialekt i some? Så tar de det med inn i skolen og viderebringer det der. Samme med engelske ord og uttrykk. Mange kan ha glemt hvordan skrive på vanlig bokmål og nynorsk. Anonymkode: 2b9ae...eee Ja, det tenker jeg også spiller inn. Samskrivingsregelen er en regel som er blitt spesielt utfordret av det engelske språket. En ting som også spiller direkte inn på elevenes skriveferdigheter er at de leser veldig lite. De blir derfor ikke eksponert for skriftspråket nok til å utvikle eget språk. Det påvirker jo både rettskrivingsferdighetene og evnen til å bygge en tekst. Når elevene begynner på skolen oppfordrer jeg foreldrene til å lese med elevene en halvtime til dagen. Dette ville gitt underverker for pisaresultatene. Vi leser fast på skolen, men med alt som skal pakkes inn i skolehverdagen har man ikke tid nok til mengdelesingen. Anonymkode: a959d...af3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 10:40 Skrevet onsdag kl 10:40 AnonymBruker skrev (1 time siden): .....men dere som elsker rød strek. Dere må jo kjenne litt på det når jeg sier at det som er på vei ut nå er karakterene på tekstene også. Nå slutter flere og flere ungdomsskoler å gi karakterer (bortsett fra standpunktkarakter) Det må jo være krise eller? Anonymkode: a959d...af3 Ja, denne SV-tante skolen fungerer ikke. Anonymkode: cf2f3...8f1 1 Siter
Grendel Skrevet i går, 05:36 Skrevet i går, 05:36 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da må jeg gi deg en rød strek på leseferdigheter. Det er ventet på høyeste grad av leseferdigheter at leser er I stand til å hente informasjon fra teksten rundt. Det er derfor ikke nødvendig for forfatter å gi all informasjon. Hadde du ligget på høyeste lesenivå, altså det vi også kaller voksent lesenivå, ville du forstått at ordet dominans viste til områdene som ble diskutert i teksten rundt som var rettskriving og tilbakemeldingsverktøy. Du ville derfor i en lesetest ikke nådd det høyeste nivået (Så du for deg at jeg mente at lærerene sprang etter deg med rød penn når du hoppet bukk?) Hvis jeg hadde vært sjefen din hadde jeg gitt deg et rettskrivingsprogram. Kanskje avtalt med deg at jeg leste gjennom tekster du skrev før det ble sendt ut til klienter. Jeg hadde også gjort som jobben din har gjort. Laget en plass på de interne hjemmesidene hvor de ansatte får hjelp. Men det hadde ikke vært den viktigste og mest synlige tilbakemeldingen jeg gav deg hver eneste dag. Jeg ville også vært ute etter at du utviklet deg på mer jobbrelaterte områder. Pisaresultatetene har ingenting med den røde pennens farvel å gjøre. Rettskriving trenger en større plass i norsk skole. Men det finnes hundre metoder hvor en ikke bruker en rød penn. Anonymkode: a959d...af3 Jeg stoler på at man lærer noe på 8 års studier og 16 års erfaring, så jeg har ikke tenkt å holde deg personlig ansvarlig for Pisa resultatene. Jeg lurer på hva du mener: Hvorfor tror år resultatene rett i dass? Hvorfor i Norge spesielt? 41% av guttene leser kritisk dårlig, enda man holder 10% utenfor fordi de har issues som gjør at de slipper prøven. Norge har høyere lærertetthet, flere spesialister og tettere oppfølging enn før. Allikevel går det feil vei. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 09:01 Skrevet i går, 09:01 Grendel skrev (3 timer siden): Jeg stoler på at man lærer noe på 8 års studier og 16 års erfaring, så jeg har ikke tenkt å holde deg personlig ansvarlig for Pisa resultatene. Jeg lurer på hva du mener: Hvorfor tror år resultatene rett i dass? Hvorfor i Norge spesielt? 41% av guttene leser kritisk dårlig, enda man holder 10% utenfor fordi de har issues som gjør at de slipper prøven. Norge har høyere lærertetthet, flere spesialister og tettere oppfølging enn før. Allikevel går det feil vei. Jeg tenker det er veldig sammensatt. Noen ting kan være: I Norge har status på lesing gått ned veldig. Foreldre leser ikke like mye for barn lenger, barn leser ikke selv, skolebibliotekene får stadig færre midler. Når det gjelder å bli god på å lese og skrive så er faktisk mengdelesing enormt viktig. Så er det faktisk sånn at ikke alle lærere "tør" å sette av mye tid på skolen til lesing heller. Læreplanene er stappfulle og de føler at de ikke utnytter tidrn godt nok. Da jeg var leder sa jeg at læreren skulle sette av minst 20 min til lesing hver dag. Det vet vi trengs for å bli gode lesere. Men så har det utviklet seg slik at en stor andel av elevene ikke er i stand til å lese disse 20 minuttene som trengs fordi evnen til å konsentrere seg har også gått kraftig tilbake. Unge (og mange voksne) bruker nå tiden sin på ting som ikke krever oppmerksomhet over lang tid. Jo de scrolled i 2 timer. Men de ser tik tok videoer som varer noen minutt om gangen. Da jeg begynte som lærer rapporterte de dette fenomenet fra USA. Da sa de at undervisningen i USA kunne bare være i 10 minutters bolker fordi amerikanske barn var vant med reklameplass etter ti minutt. Jeg husker vi ristet på hodet. Men nå er det sånn hos oss også. Evnen til å konsentrere seg er essensiell. En annen ting med some og dataspill er at de gir hurtig premiering. Hjernen blir vant med slik premiering og forventer det etterhvert. Lesing av lengre tekster, slik som kreves på Pisa, gir ingen hurtig premiering. Den tar lang tid og krever konsentrasjon. Så har en ting som, adferd som er et økende problem, lærerutdanningen som jeg mener er blitt dårligere etter at den ble masterutdanning, politikerne som går inn og detaljstyrer, den enorme mengden elevene skal lære, at elevene er i dårligere fysisk form, at mange foreldre ikke har overskudd, tid til å følge opp skolearbeid, at mange foreldre nå ser på det som om de kjøper en tjeneste av skolen og at de derfor kan sette spesielle krav og at de selv ikke har ansvar, at det ikke har vært bøker i skolen på mange år...... Jeg kunne skrevet til deg i timesvis. Det er masse småting som påvirker og disse store tingene som jeg skrev om først. Anonymkode: a959d...af3 2 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 09:16 Skrevet i går, 09:16 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tenker det er veldig sammensatt. Noen ting kan være: I Norge har status på lesing gått ned veldig. Foreldre leser ikke like mye for barn lenger, barn leser ikke selv, skolebibliotekene får stadig færre midler. Når det gjelder å bli god på å lese og skrive så er faktisk mengdelesing enormt viktig. Så er det faktisk sånn at ikke alle lærere "tør" å sette av mye tid på skolen til lesing heller. Læreplanene er stappfulle og de føler at de ikke utnytter tidrn godt nok. Da jeg var leder sa jeg at læreren skulle sette av minst 20 min til lesing hver dag. Det vet vi trengs for å bli gode lesere. Men så har det utviklet seg slik at en stor andel av elevene ikke er i stand til å lese disse 20 minuttene som trengs fordi evnen til å konsentrere seg har også gått kraftig tilbake. Unge (og mange voksne) bruker nå tiden sin på ting som ikke krever oppmerksomhet over lang tid. Jo de scrolled i 2 timer. Men de ser tik tok videoer som varer noen minutt om gangen. Da jeg begynte som lærer rapporterte de dette fenomenet fra USA. Da sa de at undervisningen i USA kunne bare være i 10 minutters bolker fordi amerikanske barn var vant med reklameplass etter ti minutt. Jeg husker vi ristet på hodet. Men nå er det sånn hos oss også. Evnen til å konsentrere seg er essensiell. En annen ting med some og dataspill er at de gir hurtig premiering. Hjernen blir vant med slik premiering og forventer det etterhvert. Lesing av lengre tekster, slik som kreves på Pisa, gir ingen hurtig premiering. Den tar lang tid og krever konsentrasjon. Så har en ting som, adferd som er et økende problem, lærerutdanningen som jeg mener er blitt dårligere etter at den ble masterutdanning, politikerne som går inn og detaljstyrer, den enorme mengden elevene skal lære, at elevene er i dårligere fysisk form, at mange foreldre ikke har overskudd, tid til å følge opp skolearbeid, at mange foreldre nå ser på det som om de kjøper en tjeneste av skolen og at de derfor kan sette spesielle krav og at de selv ikke har ansvar, at det ikke har vært bøker i skolen på mange år...... Jeg kunne skrevet til deg i timesvis. Det er masse småting som påvirker og disse store tingene som jeg skrev om først. Anonymkode: a959d...af3 ....så skrev jeg ikke så mye om digitaliseringen fordi det tror jeg vi skrev om tidligere i tråden. Men nå vet vi jo at den har vært feilslått. Da den var på vei inn i skolen var jeg med i en gruppe som skulle bestemme de digitale føringene for skolene i kommunen. Jeg hadde et brennende innlegg og fikk alle med meg på at vi ikke skulle kjøpe inn verken Chromebook eller iPad til førsteklassingene. Det førte til et oppslag i en av landets største aviser om den rare kommunen som var den eneste i regionen som tok det valget. Jeg følte meg personlig ansvarlig og ble kjempeusikker når jeg forstod at bi var alene om valget. Nå viste det seg at vi hadde rett. Anonymkode: a959d...af3 2 Siter
Grendel Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): ....så skrev jeg ikke så mye om digitaliseringen fordi det tror jeg vi skrev om tidligere i tråden. Men nå vet vi jo at den har vært feilslått. Da den var på vei inn i skolen var jeg med i en gruppe som skulle bestemme de digitale føringene for skolene i kommunen. Jeg hadde et brennende innlegg og fikk alle med meg på at vi ikke skulle kjøpe inn verken Chromebook eller iPad til førsteklassingene. Det førte til et oppslag i en av landets største aviser om den rare kommunen som var den eneste i regionen som tok det valget. Jeg følte meg personlig ansvarlig og ble kjempeusikker når jeg forstod at bi var alene om valget. Nå viste det seg at vi hadde rett. Anonymkode: a959d...af3 Jeg har to barn som er voksne nå. Den ene er en lesehest. Den andre har så vidt jeg vet aldri lest en hel bok. Dets skyldes ikke bare nettbruk, men også at det sendes barne-TV hele dagen. Det er klart det er kjedelig å lese en bok når hver setning går treigt. Det har nå landet greit allikevel med helt greie karakterer på vgs, men det å lese relativt sakte er et handikap i alle fag. Inntrykket mitt av skolen er at det er mye mer på stell enn før. Tettere oppfølging. Jeg har også oppfattet at lærerne kan la en elev sabotere halve timen. Om en skøyer gjemmer seg under pulten så står læreren og forhandler i 20 minutter. Dette kommer fra læreren selv. Når det gjelder pedagogikken så spør jeg meg (og deg) om den ikke er for ambisiøs. I matematikk prøver boka å lære elevene å tenke på mange måter. Tanken er god, men resultatet er at pensum bare blir større. Man tar en enkel ting komplisert selv om intensjonen er motsatt. Det holder kanskje å lære bort én metode for addisjon? Det er også mye tekstoppgaver. Intensjonen er helt super: Man må klare å sette opp regnestykker selv. Jeg tror imidlertid at det kommer automatisk om man bare driller nok på det enkle. Igjen: Jeg forstår logikken, men når det ikke fungerer så må man stille spørsmål. 3 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.