Gå til innhold

Ekstremt mett- depresjon eller noe annet?

Anbefalte innlegg

påskelilje
Skrevet
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

Jeg så I vektappen min at det ikke var på to måneder engang, men på seks uker. Grunnen til at jeg ikke har veid meg på seks uker er at jeg har følt meg så mett og full i magen at jeg har vært sikkert på at det har gått opp.

Ja, både mann og sønn har vært bekymret for at jeg ikke spiser. De lager meg favorittene mine for å få meg til å spise.

Jeg kan ikke tro at det har vært så lite mat. Jeg føler jo jeg spiser alt jeg orker.

Bør jeg nå tenke at jeg skal spise litt mat som er tett på energi eller skal jeg spise det jeg har spist til nå

Synes du skal gjøre en liten endring i kosten, kanskje du får litt mer lyst på mat da. Min mor har ikke mye matlyst,  så hun prøver det hun kan å velge næringsrik mat, og ikke minst delikat mat, med litt grønt og pynt på 💚 Persille, agurk, tomat etc, sånn at hun orker litt til. Helmelk, egg, litt middag hver dag,  biola, kornblanding som er litt søt etc. Prøv å drikke litt kalorier.

Videoannonse
Annonse
påskelilje
Skrevet

6 uker er jo enda mer ekstremt. Du må til legen!

Skrevet
påskelilje skrev (1 time siden):

6 uker er jo enda mer ekstremt. Du må til legen!

Det er ca 4 kg i uken. Det er ikke optimalt nei. Får sykepleieren fra kommunen hit i morgen. Får høre hva hun sier. 

Skrevet

Fru2020 skrev (3 timer siden):

Jeg så I vektappen min at det ikke var på to måneder engang, men på seks uker. Grunnen til at jeg ikke har veid meg på seks uker er at jeg har følt meg så mett og full i magen at jeg har vært sikkert på at det har gått opp.

Ja, både mann og sønn har vært bekymret for at jeg ikke spiser. De lager meg favorittene mine for å få meg til å spise.

Jeg kan ikke tro at det har vært så lite mat. Jeg føler jo jeg spiser alt jeg orker.

Bør jeg nå tenke at jeg skal spise litt mat som er tett på energi eller skal jeg spise det jeg har spist til nå

Dette eneste du skal tenke på er å ringe legen din fordi her er noe alvorlig galt. Dette er såpass ekstremt at det mest nærliggende er å tenke at du har brukt feil mål. Uansett er ikke alt dette fett, det er biologisk umulig. Mye kan være væske, men uansett så bør varselklokkene ringe og du bør kontakte fastlegen din.

Skrevet
Fru2020 skrev (6 timer siden):

Oi. Jeg trekker tilbake det jeg skrev om at jeg ikke er i så veldig underskudd. 

Jeg gikk på vekten nå, med tanken om at jeg jo ikke vet hva den var for en uke siden. Men jeg har gått ned nærmere 25 kilo på to måneder! Uten å mene det. Selv om jeg fremdeles har et enormt energilager så er det ikke greit å gå ned 25 kg på to måneder.

Nå tenker jeg at jeg må ta kontakt med legen uansett mener dere ikke det? Kan dette være noe alvorlig?

Ja, det kan være noe alvorlig. Tror du bør spise energitett mat akkurat nå, når du ikke klarer å få i deg noe særlig volum, så hjelper det at det lille du spiser er energitett. 

Skrevet
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Det er ca 4 kg i uken. Det er ikke optimalt nei. Får sykepleieren fra kommunen hit i morgen. Får høre hva hun sier. 

Ringer du legen i dag? Det finnes ingen god grunn til ikke å få en legevurdering på situasjonen. 

Skrevet

Det var et veldig stort vekttap. Jeg synes du skal ringe legen i dag. 

Skrevet
Sokk skrev (38 minutter siden):

@Fru2020 jeg har tenkt mye på deg etter dette. Hvordan går det med deg? 

Vet du, jeg våknet sulten dagen etter. Det var kjemperart. Vet ikke om det var noe fysisk som falt på plass eller psyken som bare forstod at her må det mat til. Så jeg har faktisk spist litt middag både i går og i dag. Jeg har gått en tur og drukket kaffe for å få litt fart på systemet.

Jeg ringte legekontoret og de kunne gi meg en akutttime hos en annen en min lege eller jeg kunne vente til i morgen for time hos fastlegen. Jeg tenker at jeg vil diskutere medisiner for depresjon  med henne. Jeg går ikke på noe nå. Det fungerer ikke.

Jeg tenker at dette har vært et resultat av depresjon og forstoppelse som har spilt hverandre dårlige. Siden jeg er sengeliggende så må jeg nok vise ekstra omsorg for tarmene.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (3 minutter siden):

Vet du, jeg våknet sulten dagen etter. Det var kjemperart. Vet ikke om det var noe fysisk som falt på plass eller psyken som bare forstod at her må det mat til. Så jeg har faktisk spist litt middag både i går og i dag. Jeg har gått en tur og drukket kaffe for å få litt fart på systemet.

Jeg ringte legekontoret og de kunne gi meg en akutttime hos en annen en min lege eller jeg kunne vente til i morgen for time hos fastlegen. Jeg tenker at jeg vil diskutere medisiner for depresjon  med henne. Jeg går ikke på noe nå. Det fungerer ikke.

Jeg tenker at dette har vært et resultat av depresjon og forstoppelse som har spilt hverandre dårlige. Siden jeg er sengeliggende så må jeg nok vise ekstra omsorg for tarmene.

Var det slik at du brukte Litium før?

Anonymkode: bae25...8e4

Skrevet
Fru2020 skrev (Akkurat nå):

25 kg på 6 uker er så mye at legen må undersøke og utrede om det evt. er noe mer alvorlig som ligger bak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det slik at du brukte Litium før?

Nei, jeg har ikke fått prøvd Litium fordi jeg har ikke bipolardiagnosen. Jeg har prøvd 7 forskjellige antidepressiva uten at de har beskyttet meg mot depresjon så jeg er litt motløs. Vet ikke helt hvilken medisin legrn kan foreslå nå

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

25 kg på 6 uker er så mye at legen må undersøke og utrede om det evt. er noe mer alvorlig som ligger bak. 

Regner med at hun tar litt blodprøver I morgen.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg har ikke fått prøvd Litium fordi jeg har ikke bipolardiagnosen. Jeg har prøvd 7 forskjellige antidepressiva uten at de har beskyttet meg mot depresjon så jeg er litt motløs. Vet ikke helt hvilken medisin legrn kan foreslå nå

Jeg har brukt Litium mot depresjon. Overlegen sa at den ikke var styrende for diagnosen , bp2, . Den har hjulpet godt på selvmordstanker bla. Jeg hadde også prøvd 7-8 AD først, de gav ikke effekt. Har du prøvd Lamictal også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har brukt Litium mot depresjon. Overlegen sa at den ikke var styrende for diagnosen , bp2, . Den har hjulpet godt på selvmordstanker bla. Jeg hadde også prøvd 7-8 AD først, de gav ikke effekt. Har du prøvd Lamictal også?

Det er det jeg har forstått at flere har. Jeg spurte derfor om det var mulig å prøve det ut. Min holdning er litt sånn kan en ikke bare prøve. Hvis det fungerer hurra, hvis ikke så slutter en. Men jeg fikk ikke lov til å prøve det og ble anbefalt å begynne på hormoner for overgangsalderen I stedet. Så det begynte jeg på I forrige uke. Litt tidlig å forvente virkning av den enda, men jeg er litt skeptisk til om det skal kunne ta alle depresjonene.

Jeg har gått på Lamictal I mange år. Den beskyttet heller ikke mot depresjon, men forventer egentlig at legen vil ha meg tilbake på den likevel. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (12 minutter siden):

Det er det jeg har forstått at flere har. Jeg spurte derfor om det var mulig å prøve det ut. Min holdning er litt sånn kan en ikke bare prøve. Hvis det fungerer hurra, hvis ikke så slutter en. Men jeg fikk ikke lov til å prøve det og ble anbefalt å begynne på hormoner for overgangsalderen I stedet. Så det begynte jeg på I forrige uke. Litt tidlig å forvente virkning av den enda, men jeg er litt skeptisk til om det skal kunne ta alle depresjonene.

Jeg har gått på Lamictal I mange år. Den beskyttet heller ikke mot depresjon, men forventer egentlig at legen vil ha meg tilbake på den likevel. 

Kanskje dere må høyne dosen Lamictal? Synd at du ikke får prøve Litium. Hva med å gå privat?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje dere må høyne dosen Lamictal? Synd at du ikke får prøve Litium. Hva med å gå privat?

Jeg har gått på 300 mg Lamictal. Vet ikke hva maksdose er. 

Jeg har tenkt på å gå privat men en bipolar utredning koster 30 000 kr og det har jeg ikke råd til. Og så er det en del av meg som tenker at det ikke burde være nødvendig å gå privat. 

påskelilje
Skrevet
Fru2020 skrev (39 minutter siden):

Godt å høre at du har fått spist litt og at du skal til legen i morgen! Jeg fikk ikke sove noe særlig den natta (ikke pga deg altså), og tenkte mye på deg da pg etterpå 🥰

Skrevet (endret)
påskelilje skrev (8 minutter siden):

Godt å høre at du har fått spist litt og at du skal til legen i morgen! Jeg fikk ikke sove noe særlig den natta (ikke pga deg altså), og tenkte mye på deg da pg etterpå 🥰

Jeg fikk ikke sove jeg heller. 

Men kjenner at jeg er litt mer optimistisk nå som jeg ikke kjenner så mye fysisk ubehag. Kjæresten og sønnen har også roet seg litt nå som jeg har spist. 

Spent på legen i morgen. 

Endret av Fru2020
AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (10 minutter siden):

Jeg har gått på 300 mg Lamictal. Vet ikke hva maksdose er. 

Jeg har tenkt på å gå privat men en bipolar utredning koster 30 000 kr og det har jeg ikke råd til. Og så er det en del av meg som tenker at det ikke burde være nødvendig å gå privat. 

Har du hypomanier/manier mellom depresjonene? Du burde jo i aller høyeste grad få hjelp på DPS?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...