AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:38 Skrevet mandag kl 09:38 Målet er at flere av disse skal komme i arbeidsrettet aktivitet. Men ingen grunn til panikk, det er helt frivillig å svare. https://www.nettavisen.no/nyheter/16-000-unge-med-uforetrygd-far-nav-sms/s/80-95-94422 – Norge har 22 000 uføre under 30 år. Hver enkelt av dem har drømmer for framtida. Navs egne undersøkelser viser at mange uføre ønsker å jobbe. Det tar vi på alvor. Helsa kan endre seg over tid, og det er ikke gitt at man er ufør hele livet. Derfor er det riktig og viktig at Nav nå tar kontakt med unge uføre, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng. Regjeringen skriver at unge med uføretrygd som kontakter Nav vil prioriteres til samtaler. – Innsatsen for unge er en prioritet for Arbeiderparti-regjeringen. Målet er 30 000 flere under 30 år i jobb innen 2030. Altfor mange står utenfor arbeid og utdanning i Norge. Jeg mener det er en av de største utfordringene vi har. Vi må lykkes med å få flere i jobb og færre på trygd. Det er bra for den enkelte, og det er bra for samfunnet, sier Stenseng. Anonymkode: 0665b...81f 1 Siter
Grendel Skrevet mandag kl 16:48 Skrevet mandag kl 16:48 Det er fristende å gjøre narr av ideen om at en sms skal gjøre en forskjell, men det er bedre enn ingenting. Før dette har de nav ikke kontaktet de som har vært uføre mer enn to år. Hvem vet: Det kan jo hende at 1 av 1000 responderer og kontakter NAV. Ting kan jo forandre seg når man er ung 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:08 Skrevet mandag kl 21:08 Folk klager over å få sms på lørdagskvelden. Og det er ikke så rart? Anonymkode: 0665b...81f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:21 Skrevet mandag kl 21:21 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Folk klager over å få sms på lørdagskvelden. Og det er ikke så rart? Anonymkode: 0665b...81f Jeg var på fest da jeg fikk den jævla smsen og påfølgende gnagsår i magen. De eier ingen skam, den etaten. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:23 Skrevet mandag kl 21:23 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Målet er at flere av disse skal komme i arbeidsrettet aktivitet. Men ingen grunn til panikk, det er helt frivillig å svare. https://www.nettavisen.no/nyheter/16-000-unge-med-uforetrygd-far-nav-sms/s/80-95-94422 – Norge har 22 000 uføre under 30 år. Hver enkelt av dem har drømmer for framtida. Navs egne undersøkelser viser at mange uføre ønsker å jobbe. Det tar vi på alvor. Helsa kan endre seg over tid, og det er ikke gitt at man er ufør hele livet. Derfor er det riktig og viktig at Nav nå tar kontakt med unge uføre, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng. Regjeringen skriver at unge med uføretrygd som kontakter Nav vil prioriteres til samtaler. – Innsatsen for unge er en prioritet for Arbeiderparti-regjeringen. Målet er 30 000 flere under 30 år i jobb innen 2030. Altfor mange står utenfor arbeid og utdanning i Norge. Jeg mener det er en av de største utfordringene vi har. Vi må lykkes med å få flere i jobb og færre på trygd. Det er bra for den enkelte, og det er bra for samfunnet, sier Stenseng. Anonymkode: 0665b...81f Som om ikke folk prøver av egen fri vilje når de blir friske nok! Herregud. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
Musikk Skrevet mandag kl 21:48 Skrevet mandag kl 21:48 Er ikke dette fint at mennesker under 30 år kan prøve seg litt ut i arbeidslive? mange kan kanskje jobbe litt🙂 0 Siter
Musikk Skrevet mandag kl 21:50 Skrevet mandag kl 21:50 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Folk klager over å få sms på lørdagskvelden. Og det er ikke så rart? Anonymkode: 0665b...81f Har du tatt bilde av deg selv? 0 Siter
laban Skrevet mandag kl 22:31 Skrevet mandag kl 22:31 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Folk klager over å få sms på lørdagskvelden. Og det er ikke så rart? AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg var på fest da jeg fikk den jævla smsen og påfølgende gnagsår i magen. De eier ingen skam, den etaten. Men dette gjelder vel ikke den SMSen som hovedinnlegget handler om, det er vel varsel om digitalt brev som er omtalt her? https://forum.doktoronline.no/topic/507343-eboks-fra-nav/#comment-4501288 Det er et automatisk varsel om at det ligger noe fra NAV i Digipost eller E-boks, som i dette tilfellet handlet om fribeløpet. De meldingene til unge uføre som ble omtalt i nyhetene i dag (og i denne trådens startinnlegg), er ikke sendt ut ennå. Til info er det ikke NAV som sitter og trykker ut SMSene. Avsender bestiller utsending av brevene, og det er lovpålagt å varsle om digital post fra statlige etater pr e-post eller SMS (til adresse/nr man selv velger inne i boksen), for å være sikker på at mottaker ikke går glipp av noe. Når det er så mange tusen som dette gjaldt, kan varslene komme på et uheldig tidspunkt, selv om kanskje selve meldingen ble sendt på dagtid. F.eks. sender både Digipost og E-boks varsler mellom kl. 07 og 23, men i E-boks (som jeg selv bruker - vet ikke om Digipost har det), kan man endre seneste klokkeslett fra 23 til 21 selv hvis man ønsker det. Jeg påstår ikke at dette er ideelt, poenget mitt er at det er lite sannsynlig av NAV planla/bestemte at disse varslene skulle komme sent lørdag kveld for å skape ekstra irritasjon. 1 Siter
Fru2020 Skrevet mandag kl 22:57 Skrevet mandag kl 22:57 laban skrev (23 minutter siden): Men dette gjelder vel ikke den SMSen som hovedinnlegget handler om, det er vel varsel om digitalt brev som er omtalt her? https://forum.doktoronline.no/topic/507343-eboks-fra-nav/#comment-4501288 Det er et automatisk varsel om at det ligger noe fra NAV i Digipost eller E-boks, som i dette tilfellet handlet om fribeløpet. De meldingene til unge uføre som ble omtalt i nyhetene i dag (og i denne trådens startinnlegg), er ikke sendt ut ennå. Til info er det ikke NAV som sitter og trykker ut SMSene. Avsender bestiller utsending av brevene, og det er lovpålagt å varsle om digital post fra statlige etater pr e-post eller SMS (til adresse/nr man selv velger inne i boksen), for å være sikker på at mottaker ikke går glipp av noe. Når det er så mange tusen som dette gjaldt, kan varslene komme på et uheldig tidspunkt, selv om kanskje selve meldingen ble sendt på dagtid. F.eks. sender både Digipost og E-boks varsler mellom kl. 07 og 23, men i E-boks (som jeg selv bruker - vet ikke om Digipost har det), kan man endre seneste klokkeslett fra 23 til 21 selv hvis man ønsker det. Jeg påstår ikke at dette er ideelt, poenget mitt er at det er lite sannsynlig av NAV planla/bestemte at disse varslene skulle komme sent lørdag kveld for å skape ekstra irritasjon. Burde ikke Nav, som den store bruker de er, kunne legge føringer hos Digipost og andre utsendere for når det skal sendes ut. Det må jo I denne digitale gullalder være mulig å bestemme at brev skal sendes ut på hverdager og ikke helg? 0 Siter
Everybody Skrevet mandag kl 23:00 Skrevet mandag kl 23:00 Hvor er alle arbeidsplassene som skal ansette 16000 under 30? 1 Siter
Musikk Skrevet mandag kl 23:50 Skrevet mandag kl 23:50 Everybody skrev (38 minutter siden): Hvor er alle arbeidsplassene som skal ansette 16000 under 30? Godt sagt🤔noen eks jeg kom på i farten. Butikker, Besøksvenn, Avisbud, Sykkelbud (Foodora) 0 Siter
laban Skrevet i går, 05:14 Skrevet i går, 05:14 Fru2020 skrev (6 timer siden): Burde ikke Nav, som den store bruker de er, kunne legge føringer hos Digipost og andre utsendere for når det skal sendes ut. Det må jo I denne digitale gullalder være mulig å bestemme at brev skal sendes ut på hverdager og ikke helg? Jeg gjetter på (men jeg vet ikke) at dette kan løses rent teknisk, men at det ville bety en prisøkning på tjenesten. Og selv en liten økning pr digitalt brev vil bety mye for en så gigantisk bruker som NAV - som fra før har et budsjett under lupen. Det er f.eks. en pris pr tegn i SMS-utsendelser, dvs. de blir dyrere pr stk når man passerer bestemte grenser for antall tegn pr melding. Det spiller ikke så stor rolle at meldingen går over en slik grense hvis man skal sende ut 100, men det blir noe annet hvis man skal sende 100 000. Men altså - jeg jobber ikke i NAV, mine erfaringer er fra utsending av digitale invitasjoner/spørreskjema til tilfeldige personer for å samle inn data til bl.a. forskning. Men det handler også om tusenvis pr gang. I dette tilfellet var det vel en beskjed som de fleste oppfatter som positiv. Kanskje er det ikke så lett for NAV å se for seg at den ødelegger helgen. Men igjen - nå gjetter jeg bare. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 06:02 Skrevet i går, 06:02 Huffameg, stakkars dem som NAV ikke rar hensyn til ved utsending av brev/SMS. Klart NAV må skjønne hvor belastende det er å få brev fra dem, som gir gratis penger hver måned. Dette må vel være et eksempel på det som ble snakket om i en annen tråd om generasjon Z. Anonymkode: f82e3...7e1 1 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 06:23 Skrevet i går, 06:23 laban skrev (7 timer siden): Men dette gjelder vel ikke den SMSen som hovedinnlegget handler om, det er vel varsel om digitalt brev som er omtalt her? https://forum.doktoronline.no/topic/507343-eboks-fra-nav/#comment-4501288 Det er et automatisk varsel om at det ligger noe fra NAV i Digipost eller E-boks, som i dette tilfellet handlet om fribeløpet. De meldingene til unge uføre som ble omtalt i nyhetene i dag (og i denne trådens startinnlegg), er ikke sendt ut ennå. Til info er det ikke NAV som sitter og trykker ut SMSene. Avsender bestiller utsending av brevene, og det er lovpålagt å varsle om digital post fra statlige etater pr e-post eller SMS (til adresse/nr man selv velger inne i boksen), for å være sikker på at mottaker ikke går glipp av noe. Når det er så mange tusen som dette gjaldt, kan varslene komme på et uheldig tidspunkt, selv om kanskje selve meldingen ble sendt på dagtid. F.eks. sender både Digipost og E-boks varsler mellom kl. 07 og 23, men i E-boks (som jeg selv bruker - vet ikke om Digipost har det), kan man endre seneste klokkeslett fra 23 til 21 selv hvis man ønsker det. Jeg påstår ikke at dette er ideelt, poenget mitt er at det er lite sannsynlig av NAV planla/bestemte at disse varslene skulle komme sent lørdag kveld for å skape ekstra irritasjon. Jeg vet hva det var. Man sender ikke ut sånt en sen lørdag. Det går helt sikkert an å planlegge sånt. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 06:25 Skrevet i går, 06:25 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Huffameg, stakkars dem som NAV ikke rar hensyn til ved utsending av brev/SMS. Klart NAV må skjønne hvor belastende det er å få brev fra dem, som gir gratis penger hver måned. Dette må vel være et eksempel på det som ble snakket om i en annen tråd om generasjon Z. Anonymkode: f82e3...7e1 Å nei du. Jeg er ikke sart, og jeg er gen x. Men jeg har fått litt av hvert av nav gi ensom årene, og det har slettes ikke alltid vært hyggelig. Så de bør klare å la være å sende ut noe lørdag kveld. At du bruker uttrykket «gratis penger» sier mye om deg. Herregud. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 06:27 Skrevet i går, 06:27 Everybody skrev (7 timer siden): Hvor er alle arbeidsplassene som skal ansette 16000 under 30? De finnes ikke. Det som finnes er noen som vil «ansette» noen som gjør en enkel jobb på luselønn en stund før du må slutte igjen. Hele denne greia er bare tull. Det er vanskelig for alle å få jobb om dagen, og de jobbene går til de som allerede er i et løp med jobb og utdanning. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
laban Skrevet i går, 06:32 Skrevet i går, 06:32 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man sender ikke ut sånt en sen lørdag. Det går helt sikkert an å planlegge sånt. Det kan nok tenkes, men det kan hende det blir dyrere. NAV er en storbruker av slike tjenester, men jeg tviler på at de får kvantumsrabatt. Hvis du har E-boks, kan du selv bestemme at du ikke får varsler etter kl. 21. Vet ikke om den muligheten finnes i Digipost. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 Skrevet i går, 07:04 laban skrev (32 minutter siden): Det kan nok tenkes, men det kan hende det blir dyrere. NAV er en storbruker av slike tjenester, men jeg tviler på at de får kvantumsrabatt. Hvis du har E-boks, kan du selv bestemme at du ikke får varsler etter kl. 21. Vet ikke om den muligheten finnes i Digipost. Jeg har Digipost. Aldri fått post på en lørdag før. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 08:07 Skrevet i går, 08:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å nei du. Jeg er ikke sart, og jeg er gen x. Men jeg har fått litt av hvert av nav gi ensom årene, og det har slettes ikke alltid vært hyggelig. Så de bør klare å la være å sende ut noe lørdag kveld. At du bruker uttrykket «gratis penger» sier mye om deg. Herregud. Anonymkode: d0e1d...dc1 Hva mener du det er da, om det ikke er gratis penger? NAV er et fantastisk gode vi har til de som er for syke til å jobbe, som få er takknemlige for. Det er bare klaging og masing om rettigheter og hva man har krav på. Hvor mange prosent av landene i verden har et samfunn der kontoen kan fylles opp hver måned, uten at man må jobbe for det uansett hvor syk man er? Her klager man over at man får et brev på en lørdag. Det er så perspektivløst at jeg vet ikke hva! Anonymkode: f82e3...7e1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet i går, 08:24 Skrevet i går, 08:24 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du det er da, om det ikke er gratis penger? NAV er et fantastisk gode vi har til de som er for syke til å jobbe, som få er takknemlige for. Det er bare klaging og masing om rettigheter og hva man har krav på. Hvor mange prosent av landene i verden har et samfunn der kontoen kan fylles opp hver måned, uten at man må jobbe for det uansett hvor syk man er? Her klager man over at man får et brev på en lørdag. Det er så perspektivløst at jeg vet ikke hva! Anonymkode: f82e3...7e1 Det heter uføretrygd. Ikke gratis penger. Det går for pokker an å sende ut brev en annen dag enn lørdag kveld uten at det betyr man er en sutrekopp. Anonymkode: d0e1d...dc1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.