Gå til innhold

FU: Snakker du britisk eller amerikansk?


Velouria

Anbefalte innlegg

Jeg prøver vel å snakke noenlunde nøytralt britisk, men er styggelig redd for at det er enkelt å høre at jeg kommer fra et helt annet land...... I den grad jeg snakker engelsk, er det ikke med engelskmenn eller andre som har engelsk som morsmål, men helst tyskere og andre som har en enda verre aksent enn meg - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annette

Er halvt engelsk og er oppvokst med engelsk,derfor prater jeg det når jeg skal snakke det språket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Her går det i julekalendersk. Hver dag attpå til. Prøver å skjerpe oss, både jeg og høvdingen, når vi prater med engelsktalende, men det er jaggu meg mye rart som kommer ut da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET var en god måte å beskrive det på!

*flire*

Jeg var på ferie med min amerikanske mann, og jeg skulle takke for gjestfriheten til tanten og onkelen. "Thank you so much for the hostility!" sa jeg.....

Lignet litt for mye på hospitality.

Hehe.. Oppfatta de den, da?

Jeg er en sånn som blir så opptatt av å spørre om det skal sies slik eller slik at hele samtalen blir ganske så oppstykket... Dyktige de som følger tråden, da! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest språkkameleonen birdie

Jeg prøver vel å snakke noenlunde nøytralt britisk, men er styggelig redd for at det er enkelt å høre at jeg kommer fra et helt annet land...... I den grad jeg snakker engelsk, er det ikke med engelskmenn eller andre som har engelsk som morsmål, men helst tyskere og andre som har en enda verre aksent enn meg - heldigvis.

*flire* Når jeg snakker med folk som snakker dårligere engelsk enn meg har jeg en tendens til å legge meg ned på deres nivå.. DET høres ganske knotete ut! :oO

(det hender til og med at jeg må konsentrere meg om ikke å gå i samme fella når jeg f.eks. snakker norsk med min kroatiskfødte venn..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe.. Oppfatta de den, da?

Jeg er en sånn som blir så opptatt av å spørre om det skal sies slik eller slik at hele samtalen blir ganske så oppstykket... Dyktige de som følger tråden, da! ;o)

Ja, jeg er jo ikke snauere enn at jeg måtte gjøre narr av meg selv....

Morsomt på resturant også. Jeg ville ha "A glass of red-wine. Dama spør om jeg har en Idea, og jeg tror hun spør om jeg har en ide om hva slags rødvin. Jeg ber pent om Husets, men dama blir svært snerpete i ansiktet og gjentar ilskt spørsmålet. Dama spurte f*** meg om jeg hadde I-D kort!!!!

Følte meg heeeeelt idiotisk.

Tok det likevel som ett komplimang og med godt humør! Måtte til og med vise bevis for å kjøpe røyk. Spesielt siden jeg ba om "a-twenty-pack of Marlboro". Typen trodde jeg sa 20 pakkninger med røyk.

Også jeg som burde kunne alt detta etter å ha levd med en engelsktalene mann i 3 år.

*sukk og flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest språkmektige birdie

Ja, jeg er jo ikke snauere enn at jeg måtte gjøre narr av meg selv....

Morsomt på resturant også. Jeg ville ha "A glass of red-wine. Dama spør om jeg har en Idea, og jeg tror hun spør om jeg har en ide om hva slags rødvin. Jeg ber pent om Husets, men dama blir svært snerpete i ansiktet og gjentar ilskt spørsmålet. Dama spurte f*** meg om jeg hadde I-D kort!!!!

Følte meg heeeeelt idiotisk.

Tok det likevel som ett komplimang og med godt humør! Måtte til og med vise bevis for å kjøpe røyk. Spesielt siden jeg ba om "a-twenty-pack of Marlboro". Typen trodde jeg sa 20 pakkninger med røyk.

Også jeg som burde kunne alt detta etter å ha levd med en engelsktalene mann i 3 år.

*sukk og flir*

"Dos cups of coffee" bestilte jeg i Mexico - riktignok på hjemturen, sliten og matt. Holdt frem to fingre gjorde jeg også, sånn for sikkerhets skyld. Det har blitt en vandrehistorie blant den delen av vennekretsen min i ettertid (skal ikke så mye til å more enkelte.. *sukk*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har ein mistanke om at det låter som hverken eller, igrunnen, men som ikkje-engelskspråklig-som-snakker-engelsk. men hadde eg kunna det, skulle det ha låte britisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire* Når jeg snakker med folk som snakker dårligere engelsk enn meg har jeg en tendens til å legge meg ned på deres nivå.. DET høres ganske knotete ut! :oO

(det hender til og med at jeg må konsentrere meg om ikke å gå i samme fella når jeg f.eks. snakker norsk med min kroatiskfødte venn..)

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flire* Når jeg snakker med folk som snakker dårligere engelsk enn meg har jeg en tendens til å legge meg ned på deres nivå.. DET høres ganske knotete ut! :oO

(det hender til og med at jeg må konsentrere meg om ikke å gå i samme fella når jeg f.eks. snakker norsk med min kroatiskfødte venn..)

Akkurat det er mitt problem, også. Engelsken min har bare blitt verre og verre siden videregående. Jeg hadde nok neppe fått 5 i muntlig i dag, for å si det slik.

Som sagt, de eneste anledningene der jeg snakker engelsk, er med tyske turister på sommertid (vi har etter hvert blitt ganske godt kjent med en familie som har feriert her i årevis), og i telefonen med bedriftens forretningsforbindelser i Latvia og Estland. Når jeg snakker med tyskerene er det så ille at når jeg ikke kommer på et ord med det samme, sier jeg det like godt på norsk - siden mine tyske venner etter hvert begynner å forstå norsk rimelig bra. Og jeg som flira av tanta mi da hun sa: "Please try this rulleskøyte" til en av ungene til sommergjestene........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...