Turbo Skrevet 3. mai 2002 Del Skrevet 3. mai 2002 Hei! Min sønn på 3 har hatt atopisk eksem siden han var 5 mnd. gammel. Utslettene hans har alltid vært konsentrert på rygg, mage, lår, overarmer, altså ikke på de typiske stedene, ved leddene, som er vanligst. Vi smører han med essex morgen og kveld og har nesten unngått helt å bruke kortisonkremer. Siste halvåret har han fått noen merkelige klumper i huden. De kommer enkeltvis eller 2-3 samlet. De ser ut som en klump-føflekk, bare at de er hvite og harde. De forsvinner ikke av seg selv. Når han klør på dem hender det at det etter lenger tid går hull på klumpen og da blør han. Av og til når han har badet kan det hende at det tyter ut hvitt gørr fra en kul. Disse klumpene har satt seg bak på begge lårene, ganske høyt oppe. Et par på magen og masse inni høyre albueledd. Der han i tillegg også har fått "vanlig" eksem. Er disse fettklumpene en form for utbrudd av atopisk eksem eller tror du det kommer av noe annet. Vi får ikke lov å røre klumpene. Han reagerer spontant dersom vi kommer borti. Bare han mistenker at jeg har tenkt å se nærere på dem, drar han seg unna, så det er tydelig at det er svært ubehagelig. En tanke som har slått meg er om huden er så mettet (av essex-kremen) at den produserer overskuddsfett i form av disse klumpene? Har du noe forslag til hva dette kan være og hvordan vi skal bli kvitt det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51771-atopisk-eksemfettklumper/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 4. mai 2002 Del Skrevet 4. mai 2002 Kjære Turbo Jeg tror ikke dette er fettklumper og det har neppe noe med smøringen med Essex å gjøre. Det kan være såkaldte "kløknuter" som kan komme der barn med atopisk eksem klør seg mye. I så fall er nok ikke eksemet godt nok behandlet. Det kunne være tegn på infeksjon i eksemet, men slik du beskriver det høres ikke det så veldig sannsynlig ut. Jeg synes du skal la legen se på det og også vurdere om eksemet kanskje burde behandles noe mer aktivt. Det er bedre å behandle atopisk eksem med kortisonkremer enn at det blir til kroniske forandringer i huden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/51771-atopisk-eksemfettklumper/#findComment-206424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.