Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I følge kjøpsloven kan man reklamere på en gjenstand dersom feilen ved tingen oppdages innen 2 eller 5 år etter at risikoen gikk over på deg, dvs. da du overtok tørketrommelen.

En tørketrommel vil komme inn under 5-års regelen, fordi det er en gjenstand man regner med har lang levetid.

For at du skal kunne reklamere overfor butikken, må feilen ved tørketrommelen har foreligget allerede før du kjøpte den. Generelt sett kan man si at du skal kunne forvente en "vanlig god vare", og at det at tørketrommelen svikter etter 2 år representerer en svakhet som må sies å ha vært tilstede allerede da du kjøpte maskinen. Jeg forutsetter da selvfølgelig at trommelen er brukt som normalt.

Har du rett til å reklamere, har selger rett til først å prøve å reparere trommelen. Dette skal gjøre for selgers regning, dvs. at de skal betale for arbeid, deler og frakt. Klarer de ikke å reparere, kan du kreve omlevering. Heving av kjøpet skjer ikke før mangelen er vesentlig.

Møter butikken deg med at garantien har gått ut, må du henvise til kjøpslovens regler som gir deg rettigheter uavhengig av hvilken garanti butikken gir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54916-garanti/#findComment-224967
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...