Gå til innhold

Æsj, flått! Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest alven

Har levd i et flåttfritt paradis inntil nå, så vet lite om de heslige krypene.

Lille pusen hadde fått flått. Hentet stor og sterk nabo, som forklarte hvordan man får de vekk. Vri mot klokka, også brenne.

Men min store og sterke kjæreste mener man skal først brenne de på tuppen, og så dra de ut.

Hvem har rett? Og hvor ofte får en katt vanligvis flått? (bor i Tønsberg). Og hvor får de oftest flott?

(Please si at det er veeeeeldig uvanlig mennesker får flått...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55532-%C3%A6sj-fl%C3%A5tt-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker kan desverre få flått like lett som dyr i prinsippet. Men i og med at vi ikke kryper like mye i busker og kratt og dyr ofte gjør, så er vi ikke like utsatt.

I en dyrebutikk kan du få kjøpt et middel mot flåtten til katten din. Denne kommer i en liten kapsel, og du gnir den inn i pelsen - spesielt rundt nakken og bak på ryggen, ved halefestet. Dette stoffet trekker seg inn i blodet og gir en lukt/smak som flåtten ikke liker. Om du gjør dette på forsommeren, vil det vare helt til høsten.

Du kan og få kjøpt en "flått-penn" som er til å fjerne flått med. Denne "pennen" har en løkke på tuppen som du fester helt nede der hodet til flåtten har trengt inn i huden. Så vrir du flåtten ut. Det er ikke nødvendig å verken brenne eller gjøre noe annet med flåtten først. Selvom du dreper den, så vil hodet likevel bli sittende fast under huden, og det er dette du må få ut.

Om du ikke har en slik penn kan du bruke pinsett eller bare fingrene om du tør det. (Den kan ikke bite deg om du gjør det.)

Det viktigerste er å passe på at hodet og kjeven til flåtten blir med ut. Om dette blir liggende igjen under huden kan det bli betennelse og ganske smertefullt.

Når flåtten har drukket seg "mett" vil den selv slippe taket om ingen har tatt den av før. Den er da ganske stor. Men poenget med å ta den bort er at den kan bære smitte av sykdommer.

Lykke til :-)

Gjør som naiv sier - du kan evt vri litt, men ikke for meget for da vrir du hele dritten i to. Den sitter hardt - derfor må du bruke litt krefter. Det "smeller" litt når du drar den ut.

Av og til blir noe av flotten igjen. Shit happens. Da må du følge med flottstedet på katta i tiden som kommer. Som regel kommer resten ut av seg selv, men det kan også gå betennelse i faenskapen. Meget betennelse = dyrlege.

Det er omtrent som å kvitte seg med ei flis.

På katten min har det funket best å smøre på smør på flåtten... (Gammelt kjerringråd) Flåtten får panikk...og slipper.

Pass på at katten er i ro når du forsøker deg på det!

En liten advarsel: Få fjernet/drept flåtten. Dersom det fremdeles er inntakt vil den forsøke å klore seg fast i et eller annet igjen...Gjerne mennesker...*grøsser*

Lykke til!

mvh

Annonse

Gjør som naiv sier - du kan evt vri litt, men ikke for meget for da vrir du hele dritten i to. Den sitter hardt - derfor må du bruke litt krefter. Det "smeller" litt når du drar den ut.

Av og til blir noe av flotten igjen. Shit happens. Da må du følge med flottstedet på katta i tiden som kommer. Som regel kommer resten ut av seg selv, men det kan også gå betennelse i faenskapen. Meget betennelse = dyrlege.

Det er omtrent som å kvitte seg med ei flis.

Åja? Meg er det ikke så lett å bli kvitt. :-)

Ulv I Faarikaal

På katten min har det funket best å smøre på smør på flåtten... (Gammelt kjerringråd) Flåtten får panikk...og slipper.

Pass på at katten er i ro når du forsøker deg på det!

En liten advarsel: Få fjernet/drept flåtten. Dersom det fremdeles er inntakt vil den forsøke å klore seg fast i et eller annet igjen...Gjerne mennesker...*grøsser*

Lykke til!

mvh

Alle insekter trenger oksygen, og fett eller vaselin tetter kanalene deres. Det gjør at de nok får problemer, men det er enklere å nappe dem ut.

I fjor tok en flått turen ned i soveposen til en speider, og beit seg fast i tissemannen til den ulykkelige 12-åringen. Bestemora måtte trå til og fjerne frekkasen :-) jeg tror ikke de har respekt for noe disse opportunistene.

Her hvor jeg bor kryr det av flått, og både kattene og ungene får det flere ganger om året. I år har kattene blitt behandlet med et utøymiddel som også skal holde flåtten unna. Likevel var det en som hadde festet seg på haken til den ene katten her en dag, men den gikk det greit å plukke vekk.

Jeg ser for øvrig at du har fått mange gode råd her, og jeg har selv tenkt å skaffe meg en slik flåttpinsett som ble nevnt her. Ellers pleier jeg bare å bruke fingrene og dra udyra rett ut.

Noe du imidlertid ikke bør gjøre, er å følge kjerringrådene med å smøre smør eller olje på flåtten for å få den til å slippe lettere. Det hjelper, riktig nok, men det gjør også at den gulper mageinnholdet sitt inn i blodet på katten (eller deg) før du får fjernet den, noe som er svært uheldig hvis den er infisert med borriolose-bakterien. Det gjelder først og fremst å få den vekk før det har gått 24 timer, når det er snakk om å unngå å bli smittet av sykdommer. Ellers er ikke flåttbitt farlig i seg selv.

Det med brenning er forresten også bare tull, har jeg lest, og godt er jo det. Det må jo være veldig vanskelig å gjennomføre uten å skremme livet av katten, i tillegg til at det er vondt.

Gjest gjennomsnittlig

Veterinæren selger et svært effektivt middel mot flått som skal dryppes i nakken på katten 1 gang i måneden. Det holder også vekke lus og lignede.

Har katten først fått en flått, kan du smøre litt vaselin eller smør eller noe annet fett rundt flåtten. (slik at den får det i trynet) Da løsner flåtten og du unngår at hodet blir sittende igjen. (At flåtten da gulper alt mageinnholdet inn i katten eller på deg, er selvsagt bare tull. Hvis flåtten revner kan du få se hva den har i magen, men det skjer helst dersom man ikke bruker fett.)

Og til slutt, flått biter seg også på mennesker. Men de er stort sett ikke farlige. (husker en gang da jeg var liten og 18 flatter hadde bitt seg fast på magen min! Mamma hadde strevde en god stund med å få de ut)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...