Gå til innhold

Stikking i brystet


Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Gjest Aina E

Jeg synes det begynner å bli litt mye sykdommer rundt meg om dagen.

Allmenntilstanden blir verre og verre for hver dag. Jeg blir trøttere, slappere, mer grinete, stivere i musklene og mer vondt i hodet.

For øyeblikket venter jeg svar på et tyvetalls prøver som er tatt i forbindelse med mistanke om en eller annen revmatisk sykdom.

Min far (som jeg nevnte på et annet forum) har det som kalles Sarcoidose. Nå lurer jeg på om jeg kan ha det samme...

For flere år siden hadde jeg en del angst og mye "sting" i brystet, hvor det knøt seg og jeg fikk hjertebank.

Min mor har i tillegg nevnt at både hun, min bestemor og oldemor har vært mye plaget med noe "hjertegreier" jeg aldri har fått navnet på. Det utarter seg sånn som et angstanfall - dvs. stikking i brystet (rundt hjertet) og av og til skikkelig hjertebank.

Jeg har aldri vært hos lege med disse symptomene, fordi jeg alltid har regnet det som psykisk.

Nå i det siste, etter at jeg begynte å føle meg dårligere på det andre planet, føler jeg også at dette med hjertebanken og stikkingen har blitt verre.

Kan det være at jeg pga. at jeg er redd nå er i ferd med å få angst igjen, (selv om jeg føler at det er over), eller kan det være verdt en sjekk hos lege/spesialist?

Hva slags hjertelidelse er det som ikke er farlig, men ubehagelig som dette?

Kan det ha noe med denne "sarciodose"-sykdommen å gjøre?

Takknemlig for hurtig svar, mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Aina.

Det ser ut til at du er midt inne i en utredning som vil kunne gi svar på de fleste av dine spørsmål.

Såvel sarcoidose som en reumatisk sykdom (f.eks. polymyalgia rheumatica) vil kunne gi deg mesteparten av dine plager.

De "sting i brystet" du hadde for noen år siden var neppe forårsaket av ditt hjerte, men mer utløst av den angsttilstand du beskrev. Til en slik plage hører ofte følelsen av hjertebank.

Jeg går ut fra at du vil få de fleste svarene når utredningen er ferdig.Den burde kunne være raskt unnagjort.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Aina.

Det ser ut til at du er midt inne i en utredning som vil kunne gi svar på de fleste av dine spørsmål.

Såvel sarcoidose som en reumatisk sykdom (f.eks. polymyalgia rheumatica) vil kunne gi deg mesteparten av dine plager.

De "sting i brystet" du hadde for noen år siden var neppe forårsaket av ditt hjerte, men mer utløst av den angsttilstand du beskrev. Til en slik plage hører ofte følelsen av hjertebank.

Jeg går ut fra at du vil få de fleste svarene når utredningen er ferdig.Den burde kunne være raskt unnagjort.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...