Gå til innhold

Flått


Gjest tanten

Anbefalte innlegg

Gjest tanten

Nevøen min på 3 år fikk for noen dager siden to ganske kraftige hudreaksjoner rundt noe man antar kan være flåttbitt.(Han har vært på ferie i Sverige ved kysten) Det var to røde rundinger på det ene benet hans. Han har fått antibiotika og tatt en blodprøve som de skulle på svar på om en uke - men legen sa at blodprøven ikke var sikker.

Er det sikkert at antibiotikaen "ordner opp" hvis dette er flåttbitt - eller risikerer han å få noen ettervirkninger - i såfall hvilke? Er det noe man skal være spesiell oppmerksom på? Han er nå på ferie et annet sted hvor det også er mye flått - vil han ha større risiko for å bli syk hvis han får flere flåttbitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, lege

Avgrensete lokale hudreaksjoner omkring et bittsted skyldes ikke alltid at man er blitt bitt av flått. Dersom utslettet stadig tiltar i størrelse (f.eks. 5 centimenter eller mer i diameter), øker sannsynligheten for at man er blitt bitt av flått og kan ha nytte av å gjennomføre en penicillinkur. Slik jeg har forstått det er flåttbakterien (b. burgdorferi) meget følsom for penicillin.

Sannsynligheten for å bli smittet av denne bakteriene øker med antall flåttbitt. Det er derfor fint om han beskytter seg mot nye bitt.

Her er for øvrig en spørsmål jeg tidligere har besvart som jeg håper kan være av interesse:

"Flåttbitt

For noen uker siden ble jeg bitt av flått, og fikke et mørkerødt, litt hovent utslett der flåtten satt. Utslettet var cirka to centimeter langt og en centimeter bredt, men etter hvert forsvant det. Jeg har ikke så mye kjennskap til flått og lurer på om det utslettet jeg hadde er vanlig. Bør jeg kontakte lege? Kan man vaksinere seg mot flått?

Cirka 10 til 25 prosent av flått (skaubjørn, påte, tikke) i Sør-Norge er smittet av borrelia-bakterier. Disse bakteriene kan overføres til mennesker ved flåttbitt.

Flått trives best i fuktig mark med høyt gress og kratt, og sannsynligheten for å bli bitt er størst dersom huden er utildekket. Hos et voksent menneske biter flått seg først og fremst fast på bena, men barn blir ikke sjelden bitt på overkropp og i hodebunn. Oftest merker man ikke bittet, og dersom man oppholder seg i et område med mye flått, lønner det å inspisere hele huden hver dag. I tillegg bør man beskytte seg med å dekke til utsatte hudområder med klær innsatt med vanlige myggmidler. Hvis man blir bitt, er det en fordel at flåtten fjernes raskt. Man bør gripe den så nær hudoverflaten som mulig og unngå å knuse den. Huden vasker man deretter med såpe og vann.

Et utslett som dukker opp omkring bittstedet etter to - tre uker og gradvis tiltar i størrelse, er det hyppigste tegnet på at man er smittet med borreliabakterier. I tillegg blir enkelte plaget av smerter i ledd og muskler, tretthet, hodepine samt feber.

Selve bittet kan etterlate en liten hudreaksjon som gjerne avtar gradvis i løpet av et par uker. Denne reaksjonen blir sjelden over fem centimeter og skyldes ikke borreliasmitte. Ut i fra opplysningene i brevet ditt synes jeg det er nærliggende å tenke at det er en slik ufarlig hudreaksjon du har hatt. Jeg anbefaler likevel at du oppsøker lege slik at du kan få en sikker vurdering.

En vaksine mot borreliabakterier er under utvikling, men den er foreløpig ikke tilpasset de borrelia-artene vi har i Europa. Ved å behandle de som blir smittet med penicillin kan man imidlertid forebygge at bakterien medfører alvorlige følgetilstander."

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...