Gå til innhold

Blir så sint!!


kie

Anbefalte innlegg

Svigerinna mi var i byen med babyen sin på ca. 7-8 mnd i går.

Da hun gikk over gangfeltet med vogna på grønn mann, kom det en trikk. Hun får øyekontakt med trikkeføreren, peker på grønn-mannlyset og regner med at trikkeføreren vil stoppe.

Hvorpå trikkeføreren RISTER PÅ HODET OG KJØRER PÅ!!

Hun får røsket ungen ut av vogna i full fart, men vogna blir påkjørt.

Trikkeførerens begrunnelse: Hun hadde vikeplikt!

Noen passasjerer reagerer også. Går av trikken (vil ikke sitte på med den idioten lenger) og tar seg av svigerinnen min, som naturlig nok er veldig oppskaket. Og de har tilbudt seg å vitne.

På politistasjonen da hun kom for å anmelde det i dag, ble hun møtt av en politimann som ga uttrykk for at han ikke trodde på henne. "Er du sikker på at det var grønn mann?"

Hallo??

Samma f**n det vel?! Man kjører da ikke på folk uansett?! Og hun gikk faktisk på grønn mann!

Nå prøver jeg å få henne til å gå til media med det, men hun vil ikke ha bildet sitt i avisa/opptre på TV. Jeg har prøvd å si at hun sikkert kan være anonym, men at kanskje trikkeføreren og dennes arbeidsgiver hadde hatt godt av å få sitt bilde i avisa!

Dette kan de ikke få slippe unna med, synes jeg! Selv om det gikk bra denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    19

  • kie

    16

  • Bassisten

    13

  • flisa

    8

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

FY! HUn har lov til å være aldeles anonym i avisene. kan ta bilde av den skadede vogna......og stedet det hendte - tips avisene du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den mannen var grønn så er det ille, men uansett så sier det seg vel selv at din svigerinne har driti seg ut dersom hun står så nære en trikk i fart, med en barnevogn, og hun har så dårlig tid før trikken eventuelt vil treffe henne at hun ikke rekker å flytte barnevogna.

Det er trossalt ikke gjort på 2 sekunder å stoppe en trikk. Det bør vel enhver idiot forstå, og selv om trikken har vikeplikt så ser man seg for på forhånd. I hvertfall om man går med barnevogn.

Det høres jo helt merkelig ut. Det vil da ta lengre tid å dra en unge ut av en barnevogn enn å dra til seg hele barnevogna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY! HUn har lov til å være aldeles anonym i avisene. kan ta bilde av den skadede vogna......og stedet det hendte - tips avisene du!

Hun nøler veldig..

Vogna er visst ikke så veldig ødelagt siden hun rakk å få den nesten helt vekk, men den ble truffet. Og hun har vitner som har sagt seg villig til å stille opp ved en evt. anmeldelse.

Tenker jo litt på dette i sammenheng med barnevogneulykker Oslo Sporveier har hatt tidligere også.

Denne gangen gikk det "bra", men de har tydeligvis ikke lært en dritt etter dødsulykka for en stund tilbake!

Vurderer å sende mail til tv2 men er usikker på om jeg skal gjøre det uten hennes samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun hadde "grønn mann", må det jo ha vært i ett kryss/en overgang der også trikken har lysregulering. Da vil jeg tro trikken også hadde rødt lys, noe som betyr at han kjørte ulovlig. Har dere klaget til Oslo Sporveier? De er veldig opptatt av slike ting etter at en kvinne ble drept av trikken. Anmeld saken/klag til Oslo Sporveier, og bruk media om nødvendig (uheldig at det er jounaliststreik i Aftenposten akkurat nå).

Men generellt så er det slik at trikken har forkjørsrett overalt, også over gangfelt, hvis det ikke er lysregulert. Det er ikke langt unna å si at trikken har påkjørsrett, og det har blitt mumlet stygt om at det faktisk har skjedd at trikkeførere har kjørt på biler i trygg forvissning om at de alltid har forkjørsrett og ikke kan straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun nøler veldig..

Vogna er visst ikke så veldig ødelagt siden hun rakk å få den nesten helt vekk, men den ble truffet. Og hun har vitner som har sagt seg villig til å stille opp ved en evt. anmeldelse.

Tenker jo litt på dette i sammenheng med barnevogneulykker Oslo Sporveier har hatt tidligere også.

Denne gangen gikk det "bra", men de har tydeligvis ikke lært en dritt etter dødsulykka for en stund tilbake!

Vurderer å sende mail til tv2 men er usikker på om jeg skal gjøre det uten hennes samtykke.

Gjør det du! Det er gjelder jo VÅR sikkerhet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trikken skal fylgja lyssignala, men utover det har alle - absolutt alle - vikeplikt for trikken - uansett om det er gangfelt eller om du sit i bil og trikken kjem frå venstre. Det er ein svært viktig regel - fordi sjølv om mange trikkeførarar viser hensyn og stoppar for fotgjengarar, så er det eigentleg ein bjørneteneste.

Ein trikk veier svært mykje og treng lang strekning å stoppe på. Difor bør regelen vera at når trikken kjem, så held ein seg unna til trikken er forbi. - Det er faktisk ikkje vanskeleg å fylgja den regelen i det heile tatt, og det gjer at tryggleiken for alle i gatene i Oslo er betre.

Dersom venninna di hadde grønn mann, så tyder det at trikken køyrde på rødt lys med vilje - og det har eg litt vanskeleg for å tru. Ein trikkeførar har ingen som helst grunn til å gjera det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikken skal fylgja lyssignala, men utover det har alle - absolutt alle - vikeplikt for trikken - uansett om det er gangfelt eller om du sit i bil og trikken kjem frå venstre. Det er ein svært viktig regel - fordi sjølv om mange trikkeførarar viser hensyn og stoppar for fotgjengarar, så er det eigentleg ein bjørneteneste.

Ein trikk veier svært mykje og treng lang strekning å stoppe på. Difor bør regelen vera at når trikken kjem, så held ein seg unna til trikken er forbi. - Det er faktisk ikkje vanskeleg å fylgja den regelen i det heile tatt, og det gjer at tryggleiken for alle i gatene i Oslo er betre.

Dersom venninna di hadde grønn mann, så tyder det at trikken køyrde på rødt lys med vilje - og det har eg litt vanskeleg for å tru. Ein trikkeførar har ingen som helst grunn til å gjera det.

Dette vet du, det vet ikke en "bonde på byen".

faktisk høres det aldeles ulogisk ut før du forklarer hvorfor. man er jo som fotgjenger (i Norge) vant til at alle kjørende har vikeplikt for en om en befiner seg i i et Zebra-felt.

Jeg hadde sikkert blitt påkjørt og most. Men en regel har jeg alltid hatt - jeg har alltid barnevognen BAK meg når jeg krysser en vei - så kan de "ta" meg først.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet du, det vet ikke en "bonde på byen".

faktisk høres det aldeles ulogisk ut før du forklarer hvorfor. man er jo som fotgjenger (i Norge) vant til at alle kjørende har vikeplikt for en om en befiner seg i i et Zebra-felt.

Jeg hadde sikkert blitt påkjørt og most. Men en regel har jeg alltid hatt - jeg har alltid barnevognen BAK meg når jeg krysser en vei - så kan de "ta" meg først.......

Historien over her høres ekstremt lite troverdig ut, og jeg forstår godt at politiet ikke trodde på henne.

Dessuten ser jeg for meg en skrue av en dame som står forran trikken, som kommer i fart, med en barnevogn MED BARN I, og forlanger at trikken, som veier uante mengder tonn, skal stoppe....

Hun har jo tydligvis hatt tid på seg, i og med at hun jo:

1) Rekker å veive til sjåføren av trikken at han skal stoppe.

2) Rekker å få svar av sjåføren, som på tegnspråk forklarer at han ikke vil stoppe.

Og likevel rekker hun ikke å flytte barnevogna MEN hun rekker å dra ungen ut av den.

Det her er for dumt til å være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien over her høres ekstremt lite troverdig ut, og jeg forstår godt at politiet ikke trodde på henne.

Dessuten ser jeg for meg en skrue av en dame som står forran trikken, som kommer i fart, med en barnevogn MED BARN I, og forlanger at trikken, som veier uante mengder tonn, skal stoppe....

Hun har jo tydligvis hatt tid på seg, i og med at hun jo:

1) Rekker å veive til sjåføren av trikken at han skal stoppe.

2) Rekker å få svar av sjåføren, som på tegnspråk forklarer at han ikke vil stoppe.

Og likevel rekker hun ikke å flytte barnevogna MEN hun rekker å dra ungen ut av den.

Det her er for dumt til å være sant.

HUn var sikkert midt i veien og ante fred og ingen fare - kanskje det ville tatt like lang tid å gå framover som bakover, og hun trodde sikkert SOM JEG VILLE TRODD at hun hadde rett til å gå over, og at trikken ikke kjørte med full pupp over, men kanskje sakket farta som en bil ville gjort - som sagt, vi som er bønder på byen aner ikke noe om trikker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øyekontakt og bremselengde

Skjønner godt at det vr en skremmende opplevelse!

men hvis trikken var i fart, og hun var nærme nok til å ha øyekontakt med føreren, burde hun vel ha skjønt at det ikke var så sikkert at trikken ville kunne stoppe?

Trikken trenger ganske mange ganger lenger bremselengde enn en bil, den veier mange tonn!

Tror ikke jeg ville tatt saken videre, men kun til etteretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet du, det vet ikke en "bonde på byen".

faktisk høres det aldeles ulogisk ut før du forklarer hvorfor. man er jo som fotgjenger (i Norge) vant til at alle kjørende har vikeplikt for en om en befiner seg i i et Zebra-felt.

Jeg hadde sikkert blitt påkjørt og most. Men en regel har jeg alltid hatt - jeg har alltid barnevognen BAK meg når jeg krysser en vei - så kan de "ta" meg først.......

"Dette vet du, det vet ikke en "bonde på byen".

For alle som har hatt køyreopplæring bør dette vera kjent, og også for dei som har hatt trafikkopplæring på skulen i nærleiken av Oslo bør dette vera kjent. Eg har forståelse for at folk frå bygda kanskje ikkje kjenner til regelen, men eg kom frå "bygda" til Oslo ein gong eg også, og då var eg faktisk ekstra forsiktig i trafikken ei stund, inntil eg hadde lært meg korleis ting funka i byen.

Det er i grunnen typisk for nordmenn å "halda på retten sin" i alle samanhengar - sjølv om ein sett livet på spel. Eg har hatt reisefylgje i utlandet som automatisk antok at bilane stoppa for fotgjengarar og vart nesten drept om eg ikkje hadde tatt tak i vedkomande og dratt henne inn på fortauet att.

Alle skal vera merksame i trafikken sjølv om reglane er på di side, og ein må bruka fornuft, ikkje kjensler.

Når det gjeld at trikkeførarar har køyrd på feilparkerte bilar "med vilje" er dette ein alvorleg påstand som eg ikkje tar automatisk for god fisk, men dersom så er tilfelle skjønar eg det godt. Folk i Oslo parkerer som tullingar utan å tenkje på hverken trikken som skal fram eller f.eks. på lastebilar som skal svinge i kryss, og når dei ein gong i blant får ei parkeringsbot så blir dei forbanna... Eg har eigenhendig ringt og fått taua vekk 10-15 bilar i løpet av mi fartstid som lastebilsjåfør i Oslo, og eg gjer det gjerne igjen.

Bruk huet, så går det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den mannen var grønn så er det ille, men uansett så sier det seg vel selv at din svigerinne har driti seg ut dersom hun står så nære en trikk i fart, med en barnevogn, og hun har så dårlig tid før trikken eventuelt vil treffe henne at hun ikke rekker å flytte barnevogna.

Det er trossalt ikke gjort på 2 sekunder å stoppe en trikk. Det bør vel enhver idiot forstå, og selv om trikken har vikeplikt så ser man seg for på forhånd. I hvertfall om man går med barnevogn.

Det høres jo helt merkelig ut. Det vil da ta lengre tid å dra en unge ut av en barnevogn enn å dra til seg hele barnevogna?

Hei,

Nå var ikke jeg der, så jeg vet lite annet enn det jeg har blitt fortalt. Men det jeg reagerer på er at han kjørte på med vitende vilje, innrømmet det og skyldte på at hun liksom hadde hatt vikeplikt!

Og sånt gjør man jo ikke samma søren hvor "dum" fotgjengeren er.

Hun har visstnok flere vitner som er villig til å stille opp også.

Men det er akkurat derfor jeg vil ha hennes samtykke til å f.eks. tipse media. Hun må jo være interessert i å fortelle litt mer enn det jeg kan.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historien over her høres ekstremt lite troverdig ut, og jeg forstår godt at politiet ikke trodde på henne.

Dessuten ser jeg for meg en skrue av en dame som står forran trikken, som kommer i fart, med en barnevogn MED BARN I, og forlanger at trikken, som veier uante mengder tonn, skal stoppe....

Hun har jo tydligvis hatt tid på seg, i og med at hun jo:

1) Rekker å veive til sjåføren av trikken at han skal stoppe.

2) Rekker å få svar av sjåføren, som på tegnspråk forklarer at han ikke vil stoppe.

Og likevel rekker hun ikke å flytte barnevogna MEN hun rekker å dra ungen ut av den.

Det her er for dumt til å være sant.

Ville bare legge til at det faktisk går ann at trikk har grønt lys samtidig som grønn mann. For eksempel i krysse ved kristiania torg retning mot oslo s.

Så det går ann. Men uansett så har alle vikeplikt for trikken da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUn var sikkert midt i veien og ante fred og ingen fare - kanskje det ville tatt like lang tid å gå framover som bakover, og hun trodde sikkert SOM JEG VILLE TRODD at hun hadde rett til å gå over, og at trikken ikke kjørte med full pupp over, men kanskje sakket farta som en bil ville gjort - som sagt, vi som er bønder på byen aner ikke noe om trikker......

Hvis bønder i byen ikke vet bedre enn som så burde de holde seg unna byen, eller i det minste ikke fly rundt og drasse på en barnevogn med små barn i før de lærer seg litt om vanlig praksis som faktisk kan redde livene deres.

En trikk er trossalt ikke noe som bråstopper bare man står på bremsen...

Jeg synes også at det høres veldig usannsynlig ut at denne mannen faktisk var grønn, men det er mindre relevant da hun uansett ikke bør bevege seg ut i gata og tro at trikken ville stoppe.

Var mannen grønn har selvsagt trikkeføreren fullt ansvar og burde miste jobben på flekken, men hun har ansvaret for seg selv og barnet sitt, uansett hva lyset viser.

Man lærer trossalt tidlig fordelene med å se seg til høyre og venstre før man hopper ut i gata - og dette gjør man helt uavhengig av om det er grønt lys eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUn var sikkert midt i veien og ante fred og ingen fare - kanskje det ville tatt like lang tid å gå framover som bakover, og hun trodde sikkert SOM JEG VILLE TRODD at hun hadde rett til å gå over, og at trikken ikke kjørte med full pupp over, men kanskje sakket farta som en bil ville gjort - som sagt, vi som er bønder på byen aner ikke noe om trikker......

Dersom ho hadde grønn mann så skjønar eg det godt at ho var på veg over - og i så fall køyrde trikken på rødt - noko som er utilgjeveleg. Men eg stiller meg likevel tvilande til historien slik den har blitt framstilt - på lik linje med SDD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare legge til at det faktisk går ann at trikk har grønt lys samtidig som grønn mann. For eksempel i krysse ved kristiania torg retning mot oslo s.

Så det går ann. Men uansett så har alle vikeplikt for trikken da..

Det har du også selvsagt helt rett i, og fotgjengeren har faktisk også her vikeplikt for trikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bønder i byen ikke vet bedre enn som så burde de holde seg unna byen, eller i det minste ikke fly rundt og drasse på en barnevogn med små barn i før de lærer seg litt om vanlig praksis som faktisk kan redde livene deres.

En trikk er trossalt ikke noe som bråstopper bare man står på bremsen...

Jeg synes også at det høres veldig usannsynlig ut at denne mannen faktisk var grønn, men det er mindre relevant da hun uansett ikke bør bevege seg ut i gata og tro at trikken ville stoppe.

Var mannen grønn har selvsagt trikkeføreren fullt ansvar og burde miste jobben på flekken, men hun har ansvaret for seg selv og barnet sitt, uansett hva lyset viser.

Man lærer trossalt tidlig fordelene med å se seg til høyre og venstre før man hopper ut i gata - og dette gjør man helt uavhengig av om det er grønt lys eller ikke.

*hulker høyt* Ikke kjeft sånn'a!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nå var ikke jeg der, så jeg vet lite annet enn det jeg har blitt fortalt. Men det jeg reagerer på er at han kjørte på med vitende vilje, innrømmet det og skyldte på at hun liksom hadde hatt vikeplikt!

Og sånt gjør man jo ikke samma søren hvor "dum" fotgjengeren er.

Hun har visstnok flere vitner som er villig til å stille opp også.

Men det er akkurat derfor jeg vil ha hennes samtykke til å f.eks. tipse media. Hun må jo være interessert i å fortelle litt mer enn det jeg kan.

Mvh

Som Alisha sier over her så er det ofte at trikken/bilen/bussen har grønt lys samtidig som fotgjengeren har det. Også her har fotgjengeren vikeplikt for trikken. Dette pga trikkens tynge, og den lar seg rett og slett ikke stoppe på noen få meter.

Har skrevet noen andre innlegg her nå, om det samme, og jeg tror ikke jeg ville tipset media. Da kommer til svigerinne til å framstå som en komplett idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...