Gå til innhold

Brennkopper; spørsmål til legen (+andre)


Eureka

Anbefalte innlegg

Jeg lurer p+å om noen kan informere meg litt om brennkopper. Legevakten var så stresset da jeg var der at jeg ikke fikk spurt om bla:

1) Når er jeg smittefarlig /

Hvor lenge må jeg gå på pencillin før jeg ikke smitter lenger

3) Bør jeg ta spesielle forhåndregler?

4) Kan pencillin og metformin brukes sammen uten å "påvirke" hverandre

5) Hvordan kan jeg unngå og smitte andre?

6) Bør sårene få luft, eller kan jeg sette på plaster? (Jeg har sår midt i fjeset og det er ikke akkurat pent)

Håper på svar raskt!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære Eureka. Brennkopper er en infeksjon forårsaket av streptokokker,som også kan gi bla.halsbetennelse og skarlagensfeber.

Den behandles ved forsiktig rensing,evt.bruk av antibiotikaholdige salver og penicillin.

Sårene kan dekkes til med et vanlig åpent plaster.

Du må regne deg som smittebærer noen dager etter behandlingen er startet,og bør ungå direkte kontakt,eller overføring via fingre etc.

Kombinasjonen penicillin og metformin er brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...