Gå til innhold

dårlig lukt (ånde)


kai

Anbefalte innlegg

Jeg har i perioder store problem med en kropslukt/ånde. Jeg kjenner den ikke selv, men familien min gjer meg oppmerksom på det hver gang. Det er samme om jeg nettopp har pusset tennene eller ikke. Det virker som det kommer fra magen. Familien sier det lukter gammel avføring. Jeg har arbeid som kunderådgiver og føler det veldig ubehagelig. Tror jeg har funnet ut at i dei periodene som dei bemerker lukten har jeg og treg avføring og synes det alltid er et belegg på tennene. Føler det er belegg rett etter tannpuss. Kan det være noe klaffsystem i magen som ikke alltid fungerer. Kan tenke meg at tarmene kan være fulle og at luften har problem med å komme ut at den kommer ut via halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn deg et speil og ei lykt, gap opp og trykk på mandlene (kjertelvev på sidene bak visdomsjekslene)Trykk med pekefinger og skyv den fram og tilbake litt hardt. Det er litt ubehagelig for du kan få litt brekninger.

Kommer det fram masse gule klomper som lukter fy, så har du forklaringen.Bestill time for mandelopperasjon, hvis legen kan påvise at du har stor overflate på mandlene og at det er sjenerende for deg, kan du få opperasjonen nesten gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til kai ang dårlig lukt(ånde).

Dine plager med dårlig ånde kan skyldes såkalt refluks av magesyre og eventuelt gallesyrer. Det kan skyldes problemer i lukkemekanismen mellom spiserør og magesekk.

Noen merker dette som halsbrann og svie, sure oppstøt, mens andre subjektivt ikke angir disse symptomene.

Jeg synes du bør kontakte legen din slik at han/hun tar nødvendige undersøkelser og eventuelt forsøker syrenøytraliserende behandling. Dernest vurdere hvorvidt videre undersøkelser med røntgen og/ eller gastroscopi(en type slange med kikkeret på) er påkrevet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et speil og ei lykt, gap opp og trykk på mandlene (kjertelvev på sidene bak visdomsjekslene)Trykk med pekefinger og skyv den fram og tilbake litt hardt. Det er litt ubehagelig for du kan få litt brekninger.

Kommer det fram masse gule klomper som lukter fy, så har du forklaringen.Bestill time for mandelopperasjon, hvis legen kan påvise at du har stor overflate på mandlene og at det er sjenerende for deg, kan du få opperasjonen nesten gratis...

Det er ikke sikkert du trenger å gå så drastisk frem for å finne ut om du har propper i mandlene. Det kan godt hende du greier deg med lommelykt og speil - hvis du ser noen hvite klumper i mandlene så - bingo - der har du lukten. Ellers er det bedre å bruke bakenden av tannbørsten enn pekefingeren når du skal trykke på mandlene...

Har du forsøkt å pusse tungen med tannbørste for å fjerne belegg? Belegg på tungen kan lukte fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...