Frodebo Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Hei Jeg ser at det er et par tilsvarende innlegg her, men vil likevel spørre: Jeg er 42 år/90 kg. og trener regelmessig (sykkel). Bruker pulsklokke er rimelig oppdatert mht. syregrense/maxpuls og generell kapasitet. I finværet så langt i år har jeg hatt problemer med å få nok luft samt at jeg har produsert store mengder slim under hard belastning. Jeg merker betydelig forskjell i finvær kontra regnvær. Eksempel: I en lang treningsbakke sykler jeg normalt på ca. 25 min. i regnvær, mens jeg forrige uke i finvær brukte over 28 minutter på konkurranse tross god oppladning og ellers fin form. Følte at jeg ikke fikk nok luft og slimet voldsomt. Dette har jeg også erfart tidligere og jeg ser et mønster som gjør meg mistenksom mht. pollenallergi. Noen synspunkter? Det er jo ikke så veldig motiverende dersom været skal ha en avgjørende rolle for mine prestasjoner.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59197-pusteproblemer-under-konkurranse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg må innrømme at idrettsmedisin ikke er min sterkeste side, men jeg kan endel om astma og anstrengelsesutløst sådan.Mange idrettsutøvere plages av luftveisproblemer under trening. Dette kan du få teste t. Siden dette er noe som har kommet i den senere tid, er det absolutt grunn til å få tatt pusteprøver hos en lungelege. Været kan også påvirke disse personene, slik at regnvær virker godt pga fuktigheten ( mange astmatikere har det meget godt i regnvær). Hvis det skulle vise seg at du har en anstrengelsesutløst luftveisirritasjon eller astma, så finnes det gode medisiner for dette. Så mitt råd er at du kontakter lege eller et idrettssenter for å få tatt disse prøvene. De er enkle å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59197-pusteproblemer-under-konkurranse/#findComment-255941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.