Gå til innhold

Laktose


Gjest usikker

Anbefalte innlegg

Gjest usikker

Er det noen som har erfaring med å være laktoseinntollerent?

En i familien har fått beskjed om å unngå laktose, men vedkommende har fått svært lite informasjon og er derfor meget usikker angående dette.

Jeg vet at melk inneholder laktose. Det er jo en mengde produkter som inneholder melk/tørrmelk.

Hva med smør, brød og andre ting som sikkert inneholder melk?

Hvordan finner dere erstatninger?

Jeg vil bli meget takknemmelig hvis noen som vet noe om dette kan svare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -usikker. Jeg synes dere bør få klarlagt om dette dreier seg om en virkelig intoleranse,eller om det er andre årsaker til at legen har sagt vedkommende bør holde seg borte fra laktose.

Hvis det foreligger intoleranse,kan denne være av forskjellig grad,slik at noen tåler litt mer enn andre,og derfor kan spise noe av enkelte produkter.

Jeg anbefaler at dere rådfører dere med legen som har gitt diagnosen,slik at tingene blir klarlagt før man starter med større justeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv laktoseintoleranse som gir meg diare dersom jeg spiser for mye laktose. Det varierer fra person til person hvor mye laktose kroppen tåler før den gir en reaksjon, også varierer reaksjonen på hvor flink man har vært å unngå laktose i dagene får man spiser noe som inneholder laktose.

Selv tåler jeg litt laktose og klarer meg greit i hverdagen ved å bruke laktoseredusert lett-melk når jeg lager mat. Jeg kan spise 1-2 skiver hvitost uten å reagere og gjerne en yoghurt av og til. Brødet som selges i butikkene i dag inneholder ikke melk, det er kun "helge-brødene" som skal vare hele helgen som gjør det. (det står innhold på brødposen) Det finnes melange-smør til matlagingen uten melk, samt smør til brødskivene. De fleste butikker har dette. Når det gjelder alle ferdig-produktene inneholder mange av dem melk - her må man enten lage maten fra grunnen av selv eller prøve seg frem for å se hva en tåler å spise.

Dersom familiemedlemmet ditt skal "skjeie" ut en gang i blandt, og spise feks is, kan vedkommende ha hjelp av noen tabletter som selges reseptfritt på apoteket. Disse heter Kerutabs, og inneholder et enzym som bryter ned laktosen til laktase i magesekken. Slik kan man skjeie ut en gang i blandt uten å få så kraftig reaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...