Gå til innhold

Tråd om kattunger og sultne barn i Afrika?


Suna

Anbefalte innlegg

Hei Suna,

Jeg har ikke noe ønske om å fremstå som "moralens vokter" på DOL. Jeg har aldri insinuert at jeg er "bedre" eller "mer intelligent" enn den jevne personen som skriver her.

De trådene jeg engasjerer meg i (og derfor nok får et litt frynsete rykte, til tider) er oftest når folk rakker ned på andre folkegrupper, enten det er "sultende barn", "jøder" eller "palestinere".

I denne tråden var det en person som seriøst forfektet (og det var ingen misforståelse, for samme nick har skrevet det samme før) at å la barn sulte ihjel var en nødvendig form for befolkningskontroll.

Dette er idéen bak Sosial-Darwinisme (må ikke forveksles med Evolusjonsteorien, eller vanlig Darwinisme) - og jeg påpekte at denne (forkvaklede) ideologien stod sentralt i nazismen.

===

Som du vet har jeg arbeidet/reist i mange land. Det gjør meg ikke til noe "bedre menneske", men det gjør at jeg har erfaringer som de fleste i Norge ikke har. Svært få mennesker i Norge vet hvordan det er å løfte foten og spasere over et barn som dør av sult på et fortau.

Og jeg forsøker derfor å formidle at selv om de er "langt vekke, på en TV skjerm", så er de faktisk virkelige, levende mennesker. Akkurat som vi åpenbart ikke ville la naboens unge dø av sult, burde vi ikke la nabo-kontinentets unger dø av sult, og bortforklare vår manglende handling med "befolknings-kontroll"...

Forøvrig vil jeg påpeke at den eneste måten å kontrollere befolkningsveksten på (untatt masseslakt av mennesker) faktisk er "utvikling og velferdsstat". Når f. eks. Spania (hvor de hadde mange unger før) fikk det, sank antall barn per kvinne ned til 1,5!

Med vennlig hilsen

Når man ikke gjør noenting og resultatet er at mennesker dør, er det det samme som å aktivt gå inn og redusere på befolkningen?

Bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    17

  • Suna

    16

  • flisa

    9

  • Solsikke

    5

Mest aktive i denne tråden

Hei Suna,

Jeg mener at mennesker er langt mer verdt enn dyr, og at delfiner er langt mer verdt enn lopper.

Men at ***noen*** barn vokser opp til å bli "massemordere" er vel ingen som helst unnskyldning for å la barn i Afrika sulte ihjel, uten at vi gjør noe...? Det er jo ingen av de barnene som har gjort seg skyldig i mord!

Hitler og Stalin er kanskje noen av vår tids verste massemordere, og ingen av dem kom fra Afrika! ;-)

Jeg har alltid påpekt at dyr skal behandles humant (jeg ville anmeldt dyreplageri med en gang hvis jeg så det), men jeg har også påpekt at vi har et "moralsk problem" når katter får medisinsk behandling av en kvalitet og pris som størsteparten av verdens mennesker bare kan drømme om!

Med vennlig hilsen

Aledeles inn i margen enig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør nå kverulerer du svært mye. Så mye at debatten mister sin interesse. Du er bare latterlig. Man spiser ku, sau og lam. Og mange andre dyr. Da jeg drev med hest unngikk jeg alt av mat som kunne være hest i. Men man spiser ikke katter eller hunder. Det er forkastelig. Dette er dyr som i mange,mange år har vært kjent som husdyr over hele verden. Rotter om mus er skadedyr og har desverre den evnen og formere seg svært raskt. Klart man må kvitte seg med slike dyr så fort man kan.

Men det er uansett ikke poenget mitt. Poenget mitt er at anskaffer man seg dyr enten det er ku,sau,hest, katt eller hund, så har man påtatt seg et ansvar og det ansvaret må man være seg selv bevist. Det betyr at vi skal gi dyret den mat og det stell dyret trenger, samt at man skal sørge for at dyret ikke får avkom om man ikke ønsker det. Ikke ta livet av evt. avkom disse dyrene får med en gang.

Derfor burde sterilisering og kasterering av hund og katt ikke være så dyrt for de som ønsker det. Da vil problemet forsvinne ganske fort.

Kunne godt spist hund jeg! *den optimale hevn over alle redsler* :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt spist hund jeg! *den optimale hevn over alle redsler* :-)

så da skulle jeg spist edderkopper og slanger bare som hevn for mine redsler da?

*spyr* ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da skulle jeg spist edderkopper og slanger bare som hevn for mine redsler da?

*spyr* ved tanken.

Ja - sikkert godt! :-)....men så er jeg sulten nå også da! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - sikkert godt! :-)....men så er jeg sulten nå også da! *s*

Hmmm du finner sikkert noen edderkopper utenfor vinduet ditt om du titter ut. Spis noen for meg du *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Chloe,

Nei, du har ikke gått glipp av noe vettugt. :-) Dessverre!

Jeg forstår selvsagt hvorfor folk synes det er verre å drepe katter enn rotter, og det er jo at mange har et "forhold" til katter. Altså, de "kjenner" katter, men ikke rotter.

For noen ekstreme individer, som ikke "kjenner" barn, så går de faktisk så langt som å påstå at de vil la barn sulte men bruke pengene på å redde katter. Dette skyldes vel at de "kjenner" katter, mens "sultende barn" er noe "fra langt borte, som man kun ser på en TV skjerm".

===

Jeg skrev vel ikke om "tusenvis av rotter" (???), men påpekte at "Solsikkes venninne" aldri ville bli fordømt for å ta livet av noen rotter, så hvorfor skulle hun fordømmes for å ta livet av noen kattunger?

Altså, enten er det "galt" å ta livet av både rotter OG kattunger (og da må man fordømme alle de som har drept rotter), eller så er det "OK" å drepe rotter, og da er det jo også "like OK" å drepe kattunger. (Om det er "galt" eller "OK" er en annen diskusjon.) Det jeg reagerte på er forskjellsbehandlingen.

Med vennlig hilsen

Nemlig, hver gang jeg ser en katt, dra jeg fram hammer'n, gir et kakk i skallen, og sender inn 100 kroner på giro til et sultent barn. De dagene jeg ikke har penger, kan jeg ikke gå ut! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, hver gang jeg ser en katt, dra jeg fram hammer'n, gir et kakk i skallen, og sender inn 100 kroner på giro til et sultent barn. De dagene jeg ikke har penger, kan jeg ikke gå ut! :-)

*Gapflirer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, hver gang jeg ser en katt, dra jeg fram hammer'n, gir et kakk i skallen, og sender inn 100 kroner på giro til et sultent barn. De dagene jeg ikke har penger, kan jeg ikke gå ut! :-)

*lol*

Jeg tar det som en forutsetning for denne diskusjonen at det er slik Sør har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, hver gang jeg ser en katt, dra jeg fram hammer'n, gir et kakk i skallen, og sender inn 100 kroner på giro til et sultent barn. De dagene jeg ikke har penger, kan jeg ikke gå ut! :-)

LOL

Hva du kommer på, flisa - av helt utrolig artige "argumenter". Liker å være på solsiden hele veien, eller er det noe som kan engasjere (seriøst) flisa også?

Håper du har penger slik at du kan ta deg en tur ute i det fine veret?

Alternativt - lån ei bikkje å ha med på turen.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL

Hva du kommer på, flisa - av helt utrolig artige "argumenter". Liker å være på solsiden hele veien, eller er det noe som kan engasjere (seriøst) flisa også?

Håper du har penger slik at du kan ta deg en tur ute i det fine veret?

Alternativt - lån ei bikkje å ha med på turen.

mvh.

Jeg er veldig engasjert i RL :-) På DOL har jeg forsåvidt slutta med det - det ble så slitsomt å følge opp! :-)

Så jeg står kun for fjas og tull, -om det da ikke er engasjerte tråder ang. 2 foreldre og delt omsorg og sånn - DA er jeg nærmest en furie!

Ellers lurer jeg på å lage Norsk Folkeaksjon Mot Trikker i Tettbebygd Strøk, (NFMTTS) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig engasjert i RL :-) På DOL har jeg forsåvidt slutta med det - det ble så slitsomt å følge opp! :-)

Så jeg står kun for fjas og tull, -om det da ikke er engasjerte tråder ang. 2 foreldre og delt omsorg og sånn - DA er jeg nærmest en furie!

Ellers lurer jeg på å lage Norsk Folkeaksjon Mot Trikker i Tettbebygd Strøk, (NFMTTS) :-)

Kan jo være enig med at det å følge opp er litt stress, men er man engasjert så er man jo det da. Forresten så er det jo bare å koble ut når man ikke er engasjert lenger.

Se på Sør f.eks. han kutta helt ut denne tråden, han gikk vel lei og er ikke engasjert lenger. Det er jo lov det da.

Jeg blir litt lei av eplekake opp og ned i mente også da. Men så har jeg hatt et laaangt fravær og tilbake nå som jeg har lyst å leve opp til etter-navnet mitt :-)

Ikke Suna Sint selvsagt, men Suna Kverulantia...

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være enig med at det å følge opp er litt stress, men er man engasjert så er man jo det da. Forresten så er det jo bare å koble ut når man ikke er engasjert lenger.

Se på Sør f.eks. han kutta helt ut denne tråden, han gikk vel lei og er ikke engasjert lenger. Det er jo lov det da.

Jeg blir litt lei av eplekake opp og ned i mente også da. Men så har jeg hatt et laaangt fravær og tilbake nå som jeg har lyst å leve opp til etter-navnet mitt :-)

Ikke Suna Sint selvsagt, men Suna Kverulantia...

mvh.

Har så mye annet i hue mitt om dagen, at jeg nekter jeg! :-) Skal hekle brikker til campingvogna og greier jo! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være enig med at det å følge opp er litt stress, men er man engasjert så er man jo det da. Forresten så er det jo bare å koble ut når man ikke er engasjert lenger.

Se på Sør f.eks. han kutta helt ut denne tråden, han gikk vel lei og er ikke engasjert lenger. Det er jo lov det da.

Jeg blir litt lei av eplekake opp og ned i mente også da. Men så har jeg hatt et laaangt fravær og tilbake nå som jeg har lyst å leve opp til etter-navnet mitt :-)

Ikke Suna Sint selvsagt, men Suna Kverulantia...

mvh.

Jeg tror nok ikke Sør gikk lei - men du klarte å parere innleggene hans veldig bra - så nå er han blitt svar skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke Sør gikk lei - men du klarte å parere innleggene hans veldig bra - så nå er han blitt svar skyldig.

(er du den gode gamle punky, forresten?)

,,,,du prøver å lokke frem mannen du! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke Sør gikk lei - men du klarte å parere innleggene hans veldig bra - så nå er han blitt svar skyldig.

Tusen takk for den tilbakemeldingen. Går ut fra at du har fulgt med og ikke bare skriver det, for jeg har sett deg litt innom?

Skal så lite til før dagen plutselig blir litt mer artig. Hekling og campingliv er lissom heller ikke min greie - så da så!

Ha en utrolig utmerket dag!

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er feil, er at du nærmest beskylder noen for å "la 60.000 barn sulte i hel". Det er ikke enkeltpersoner som lar det skje, men det skjer. Enkeltpersoner bidrar mer eller mindre til å unngå slike tragedier.

(Se ovenfor om jeg bebreider deg for WTO sitt vedtak)

Og man trenger ikke drepe for å holde befolkningstallet på mennesker nede. Det gjør den grusomme virkeligheten mer enn godt nok selv, pluss at mennesker krangler seg frem til å drepe hverandre i større eller mindre skala.

Det virker som om du vil forsøke å vekke en moralsk samvittighet hos andre, ved stadig å forsøke å få svertet våre standpunkter eller gi inn slik at vi skal få dårlig samvittighet for ett eller annet. Det blir litt barnepsykologi og det tror jeg også at mange gir deg svar på tiltale for.

Men interressant debatt, det er det så lenge du tar deg tid til å lese hele innleggene ikke trekke ut enkelte angripelige setninger, for det blir litt banalt, synes jeg.

mvh.

Så enig med deg Sinna! :-)

Det blir litt som da man var liten; "Spis opp maten din, -husk Biafraungene!"

Men det er også helt klart at en som har "tråkket" i døende barn SELVFØLGELIG engasjerer seg i det. Og gjerne vil vekke oss i all vår overflod. Det hadde sikkert jeg også gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(er du den gode gamle punky, forresten?)

,,,,du prøver å lokke frem mannen du! :-)

Jeg er meg :-) Har bare problemer med pålogging med det gamle nicket. Kanskje jeg har blitt utesperret for å plage Sør.

Du leser meg ganske godt ja *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(er du den gode gamle punky, forresten?)

,,,,du prøver å lokke frem mannen du! :-)

Åhhh, sukk var det sånn det var?

Enda en som har en gammel brodd som ikke synes å gå bort?

Litt skuffet, men innlegget var nå kjekt å lese uansett...

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, sukk var det sånn det var?

Enda en som har en gammel brodd som ikke synes å gå bort?

Litt skuffet, men innlegget var nå kjekt å lese uansett...

mvh.

Innlegget fra Punky var nok BÅDE en ros til deg for flott parering og lokkemat for Sør, :-)

Og det er deg VÆL UNT! .-) så lenge du svarer som du gjør, - så slipper vi vettø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...