Gå til innhold

8-barnsmor i fengsel for trygdesvindel


Gjest champagne

Anbefalte innlegg

Er kie alenemor? har hun 8 barn?

Har hun hatt samme situasjon som denne 8 barns moren?

Husk jeg har ikke få barn selv heller.

Det handler vel ikke om å ha spist minst eller ha flest barn - det handler om at det er FEIL å ta seg selv til rette og synes at man har fortjent det attpå.

INGEN sympati fra min side overfor denne moren, hun har selv satt ungene sine i denne teite situasjonen,. jeg tror ikke DE vil takke henne for at hun satt inne "for deres skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Taj Mahal

    19

  • kie

    15

  • flisa

    13

  • SierDuDet

    11

Mest aktive i denne tråden

Jada - jeg har vært der. Kunne fortalt deg en masse om det. Likevel har jeg aldri prøvd å snyte staten for penger som jeg ikke har hatt krav på - jeg har vært så grei (dum, sikkert) at jeg har sagt nei til endel som jeg hade krav på. Jeg har en stolthet i meg og et syn på fellesskapet som gjør at det ikke hadde falt meg inn å bli en bedrager for å betale for regningene mine. Og, ja - jeg har vært nødt til å ty til sosialhjelp i en veldig kort periode,- men da hadde jeg prøvd ALT, og vill ha en avtale med sosialkontoret på at jeg fikk lov å betale tilbake -det fikk jeg altså ikke lov til. jeg var på nippet til å sende dem konfekt, når livet snudde igjen, -men gjorde det ikke da jeg forstod at jeg virkelig hadde krav på dette.

Meget edelt av deg og sikkert værd for deg å gå igjennom. En kortere perionde kan ikke sammenlignes med dette heller flisa.

Har man utdanning, venner og familie som støtter ++ så blir situasjonen straks bedere.

Det er de som har og har hatt det ti ganger værre en deg selv, det må man huske på.

Jeg har heller ikke gjort lovbrudd, men du og sinna jeg har vært for urettferdig behandling og du så fristet og ikke MINDST hvor lett det kunne ha vært.

At det er mange som utnytter systemet vet vi og at mange av dem gjør det fordi de er desperate. Men da er det først og fremst systemet som det er noe riv ruskende galt med i mine øyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å ha barn også kie. Ta en titt på SEFO modellen og regn ut hvor mye de må ut med av også. SEFO regner kun det prikære eller minimum det man må ha for å klare seg.

Da blir det ikke råd til en eneste potetgul pose i uken en gang for barna.

Nei, SIFO sitt budsjett er et standardbudsjett. For en familie med 7 barn (de hadde ikke plass til flere i kalkulatoren) sier kalkulatoren at man skal ha ca. 19 500,- per måned å leve for. Av disse er

Utgifter til mat og drikke: 7152

Utgifter til klær og sko: 2624

Utgifter til helse og hygiene: 1232

Utgifter til lek og fritid: 2256

Utgifter til reise (kollektivt): 1880

Utgifter til husholdningsartikler: 520

Utgifter til møbler: 770

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 3000

Det går da fint an å leve på under det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å ha barn også kie. Ta en titt på SEFO modellen og regn ut hvor mye de må ut med av også. SEFO regner kun det prikære eller minimum det man må ha for å klare seg.

Da blir det ikke råd til en eneste potetgul pose i uken en gang for barna.

Nei, SIFO sitt budsjett er et standardbudsjett. For en familie med 7 barn (de hadde ikke plass til flere i kalkulatoren) sier kalkulatoren at man skal ha ca. 19 500,- per måned å leve for. Av disse er

Utgifter til mat og drikke: 7152

Utgifter til klær og sko: 2624

Utgifter til helse og hygiene: 1232

Utgifter til lek og fritid: 2256

Utgifter til reise (kollektivt): 1880

Utgifter til husholdningsartikler: 520

Utgifter til møbler: 770

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 3000

Det går da fint an å leve på under det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om denne kvinnens situasjon? hvordan vet du at hun kun fikk barn av den grunn?

Hun har fått 4 av de 8 barna med "mann" nr. 2 som hun har oppgitt at hun aldri har bodd sammen med. Hun har altså bedrevet trygdesvindelen helt siden hun hadde bare 4 barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kie alenemor? har hun 8 barn?

Har hun hatt samme situasjon som denne 8 barns moren?

Husk jeg har ikke få barn selv heller.

Jeg aner ikke hvor mange du har, og bortsett fra at Kie har tjukt av unger og en mann som hater fotball, men som ikke er nordlending, så aner jeg ikke noe om hennes situasjon.

Jeg vet ikke noe om din heller, men å snylte på våre skattepenger er overhodet ikke tolererbart.

Nesten så man hadde vært fristet til å anmelde folk man vet driver på sånn, men samvittighetsproblemer i ettertid gjør så man ikke går til det skrittet.

Vi snakker trossalt om grov svindel her, ikke skattesnusk som håndtverkere ofte driver med, som følge av svart arbeid og penger staten uansett aldri ser noe av. Her snakker vi om penger som blir stjålet fra staten av fitter som denne dama.

Det er mulig hun har det ekstra problematisk pga så mange som 8 barn, men det skal overhodet ikke gå utover meg, og sånt burde hun tenkt på før hun begynte å skyte ut unger på den måten.

Jeg syntes denne svindelen er verre enn et og annet bankran hvor ingen blir skadet. Her er det trossalt forsikringsselskapet som må punge ut, mens det slik denne dama holder på er meg og deg som må punge ut.

Det gjør det hele forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er ikke alenepappa, men jeg kjenner flere alenemødre, og de har det langt bedre økonomisk nå enn de hadde det før de fikk barn.

Dette pga alt de får som følge av barna.

Nå må det sies at ingen av disse har 8 unger, men uansett hvor mange unger man har gir det ingen noen rett til å snyte på andres innbetalte skattepenger.

Ja, jeg er enig i at systemet på mange måter er merkelig, men i motsetning til deg mener jeg at systemet er for snilt.

F.eks: Dersom jeg var en jente i full jobb, ble gravid med samboern for så å dytte ut ungen, tatt mitt år med betalt svangerskapspermisjon, kastet ut faren ut faren og begynt å jobbe igjen, så ville jeg hatt det langt bedre økonomisk enn mine enslige venninner, med samme lønn, men uten barn.

Her er det noe feil, og jeg kan ikke fatte hvor du har det fra at alenemødre i Norge har det så vrient at det gir dem "rett" til å snylte på staten.

Om du var en 18 år gammel jente som ble gravid med din store kjerlighet da SDD? utdanningen måtte man jo da hoppe over for en stund. Man skal samtidig klare seg mens man ingen jobb har fordi utdanningfen ble avbrutt.

Får man videreutdanne seg siden? får man kommet seg på egene ben? eller holder systemet man nede?

Systemet er for snillt i mange tilfeller kanskje, men i enkelte tilfeller legger de veldig store bjelker i hjulene for enkelte situasjoner.

Alenemødre har det fett?

Har de sitt eget hjem? får alle farsbidrag?

Får man ork og tid til bana sine når man kommer hjem fra jobb?

Nei, de har det ikke fett. Å ikke eie sitt eget hjem , og betale studielån og barnepass og samtidig jobbe....

Nei SDD, jeg vet hvordan de har det. Noen kanskje kommer bra ut av det, men på langt nær alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du var en 18 år gammel jente som ble gravid med din store kjerlighet da SDD? utdanningen måtte man jo da hoppe over for en stund. Man skal samtidig klare seg mens man ingen jobb har fordi utdanningfen ble avbrutt.

Får man videreutdanne seg siden? får man kommet seg på egene ben? eller holder systemet man nede?

Systemet er for snillt i mange tilfeller kanskje, men i enkelte tilfeller legger de veldig store bjelker i hjulene for enkelte situasjoner.

Alenemødre har det fett?

Har de sitt eget hjem? får alle farsbidrag?

Får man ork og tid til bana sine når man kommer hjem fra jobb?

Nei, de har det ikke fett. Å ikke eie sitt eget hjem , og betale studielån og barnepass og samtidig jobbe....

Nei SDD, jeg vet hvordan de har det. Noen kanskje kommer bra ut av det, men på langt nær alle!!

Når du er så dum at du dytter ut 8 unger er det godt mulig du ikke har det fett, men å skulle begynne å gjøre det uten å ha en plattform å falle tilbake på er for ille.

Det er greit nok at man kan være uheldig å bli gravid som 18-åring, men man fortsetter da ikke å spy ut barn som et annet maskingevær.

Alenemødre under utdannelse har det forresten ikke så ille som du skal ha det til, de får ekstra stipend og gud vet hva de får av stønader.

Kjenner flere der også.

Men som sagt, de fleste av disse har sikkert ikke 8 unger.

Uansett, dama har snyti på blandt annet MINE penger, og det er faen så forkastelig, uansett i hvilken vanskelig situasjon hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget edelt av deg og sikkert værd for deg å gå igjennom. En kortere perionde kan ikke sammenlignes med dette heller flisa.

Har man utdanning, venner og familie som støtter ++ så blir situasjonen straks bedere.

Det er de som har og har hatt det ti ganger værre en deg selv, det må man huske på.

Jeg har heller ikke gjort lovbrudd, men du og sinna jeg har vært for urettferdig behandling og du så fristet og ikke MINDST hvor lett det kunne ha vært.

At det er mange som utnytter systemet vet vi og at mange av dem gjør det fordi de er desperate. Men da er det først og fremst systemet som det er noe riv ruskende galt med i mine øyner.

Jeg sa jeg tok imot sosialstønad i en kortere periode - jeg var "fattig" mye lenger. Og noen hamburger hadde jeg da ikke råd til.:-)

Jeg var alene med barn som var registret hos sin far. Derfor betalte jeg bidrag, mens han fikk alle stønadene.

Vel, det er MIN historie, ja, som nok gjør meg edel i egne øyne også -og jeg angrer ikke på at jeg var så stolt. Jeg gjorde det som var best for ungene, og det hadde det ikke vært å sende faren deres i fengsel - for det kunne jeg ha gjort! jeg kunne meldt han for svindel! Lett! Har enda ikkeangret en dag! Han har fått det bra, og det har jeg også - og det gamle kan få ligge der. Men jeg beundrer søren meg ikke folk som sniker til seg penger de ikke skulle hatt.

Mulig jeg er litt bitter, so be it. De fleste snakker ut fra egne erfaringer. Ikke alle mennesker er gode og greie i alle situasjoner, noen kan omtrent "gå over lik" for trygdeytelser de ikke skulle hatt. Jeg har sett mange slike eksempler - ikke bare i barnefordelingssaker - men også der hvor det ytes uføretrygd etc. Det verste er at det er "normalt" å skryte av det til andre!

Tenk om jeg hang over gjerdet til naboen og skørt av at jeg hadde stjålet på butikken I DAG IGJEN! - er jeg ikke flink??? Tror du jeg hadde blitt beundret - langt i fra - enda butikkene kanskje hadde "tålt tapet" bedre enn det våre skattepenger lider under av alle de som syns at staten er et overføldighetshorn som de har "rett på" - bare de finner et skjema de kan fylle ut som "nesten passer" - fy flate!

Det er blitt OK å være en bedrager!!!

jeg har bare forakt til overs for sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Om du var en 18 år gammel jente som ble gravid med din store kjerlighet da SDD? utdanningen måtte man jo da hoppe over for en stund. Man skal samtidig klare seg mens man ingen jobb har fordi utdanningfen ble avbrutt.

Får man videreutdanne seg siden? får man kommet seg på egene ben? eller holder systemet man nede?

Systemet er for snillt i mange tilfeller kanskje, men i enkelte tilfeller legger de veldig store bjelker i hjulene for enkelte situasjoner.

Alenemødre har det fett?

Har de sitt eget hjem? får alle farsbidrag?

Får man ork og tid til bana sine når man kommer hjem fra jobb?

Nei, de har det ikke fett. Å ikke eie sitt eget hjem , og betale studielån og barnepass og samtidig jobbe....

Nei SDD, jeg vet hvordan de har det. Noen kanskje kommer bra ut av det, men på langt nær alle!!

Aleinemødre har det langtifrå feitt, der er eg heilt enig med deg. Det er derfor dei får ekstra støtte. Men når ein ikkje er aleine lenger, men tvert imot flytter saman med nokon som ein deler utgiftene med, har ein ikkje lenger rett til denne støtta. Det er DET dette handlar om.

Denne dama har attpåtil fått sin eigen son til å vitne falskt i retten, kor kynisk kan ein bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så dum at du dytter ut 8 unger er det godt mulig du ikke har det fett, men å skulle begynne å gjøre det uten å ha en plattform å falle tilbake på er for ille.

Det er greit nok at man kan være uheldig å bli gravid som 18-åring, men man fortsetter da ikke å spy ut barn som et annet maskingevær.

Alenemødre under utdannelse har det forresten ikke så ille som du skal ha det til, de får ekstra stipend og gud vet hva de får av stønader.

Kjenner flere der også.

Men som sagt, de fleste av disse har sikkert ikke 8 unger.

Uansett, dama har snyti på blandt annet MINE penger, og det er faen så forkastelig, uansett i hvilken vanskelig situasjon hun er.

Helt rett, -og MIN datter ser nå muligheten til å kunne utdanne seg og bo godt attpåtil - fordi hun er alenmor. Så har hun da valget - være alene med en syk unge mens man leser lekser - eller ha en å dele med - men lite penger, Det er det valget vi alle må ta om vi skal ha en utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner henne godt jeg. For det første så skriker Norge om at vi trenger å formere oss, mens på den andre siden legger de hele tiden bjelker i hjulene på småbarnsforeldre. Spesielt de som ikke jobber.

Meldingen er da: Fød barn og kom deg så fort som mulig ut i jobb. Vi skal ta oss av barna dine ved å være "snille" med å gi plass i barnehage.. osv osv

Mens Karrierefolk som ikke har tenkt på å skaffe seg barn, men som tjener seg rike av å jobbe,jobbe og atter jobbe. De belønnes med skattelette og mange andre fine hull.

Nei, ikke det granne rart at det ikke blir mange normenn av oss.

Hei 8 barns moren! Ta godt vare på Barna og ikke på den forskrudde systemet.

*mofff*

"Mens Karrierefolk som ikke har tenkt på å skaffe seg barn, men som tjener seg rike av å jobbe,jobbe og atter jobbe. De belønnes med skattelette og mange andre fine hull."

Kan du hviske til meg hvor man finner skattelette og mange fine hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kie alenemor? har hun 8 barn?

Har hun hatt samme situasjon som denne 8 barns moren?

Husk jeg har ikke få barn selv heller.

Nei, jeg er ikke alenemor. Men jeg har vært det i en periode.

Nei, jeg har ikke 8 barn.

Jeg vet hva det vil si å slite. Jeg hadde riktig nok bare et barn og et i magen, men det å sitte og sikle etter den siste poteten som selvsagt barnet får til middag mens mannen din er ute for å fiske mat er tøft.

(Den fisken gubben kom hjem med smakte noe inni granskauen godt, det skal jeg si deg :-))

Det å begynne å ofre sengetøy fordi man ikke har råd til bleier også.

Men terskelen for å gå på sosialkontoret var veldig høy.

Og vi klarte oss! Ungen hadde hjemmelagde tøybleier, var tørr og varm og mett i magen. Og fisk og bær er heller ikke å forakte som mat.

Og hadde jeg da vært så heldig å ha 28 000,- å rutte med i måneden hadde jeg vært steinrik i mine øyne.

Jeg vet hva det vil si å ha syke barn. Vi sleit lenge før vi omtrent ble "pressa" til å søke om hjelpestønad o.l.

Men, dette handler for meg ikke om kroner og ører. Det handler om rett og galt. Det gjorde det da vi var "fattige" og det gjør det nå. Det er _alltid_ noens penger det man mottar. Noen som betaler av sin lønn. Og da bør det pinadø være på ærlig vis man mottar det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er ikke alenemor. Men jeg har vært det i en periode.

Nei, jeg har ikke 8 barn.

Jeg vet hva det vil si å slite. Jeg hadde riktig nok bare et barn og et i magen, men det å sitte og sikle etter den siste poteten som selvsagt barnet får til middag mens mannen din er ute for å fiske mat er tøft.

(Den fisken gubben kom hjem med smakte noe inni granskauen godt, det skal jeg si deg :-))

Det å begynne å ofre sengetøy fordi man ikke har råd til bleier også.

Men terskelen for å gå på sosialkontoret var veldig høy.

Og vi klarte oss! Ungen hadde hjemmelagde tøybleier, var tørr og varm og mett i magen. Og fisk og bær er heller ikke å forakte som mat.

Og hadde jeg da vært så heldig å ha 28 000,- å rutte med i måneden hadde jeg vært steinrik i mine øyne.

Jeg vet hva det vil si å ha syke barn. Vi sleit lenge før vi omtrent ble "pressa" til å søke om hjelpestønad o.l.

Men, dette handler for meg ikke om kroner og ører. Det handler om rett og galt. Det gjorde det da vi var "fattige" og det gjør det nå. Det er _alltid_ noens penger det man mottar. Noen som betaler av sin lønn. Og da bør det pinadø være på ærlig vis man mottar det!

...søstra mi! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - jeg har vært der. Kunne fortalt deg en masse om det. Likevel har jeg aldri prøvd å snyte staten for penger som jeg ikke har hatt krav på - jeg har vært så grei (dum, sikkert) at jeg har sagt nei til endel som jeg hade krav på. Jeg har en stolthet i meg og et syn på fellesskapet som gjør at det ikke hadde falt meg inn å bli en bedrager for å betale for regningene mine. Og, ja - jeg har vært nødt til å ty til sosialhjelp i en veldig kort periode,- men da hadde jeg prøvd ALT, og vill ha en avtale med sosialkontoret på at jeg fikk lov å betale tilbake -det fikk jeg altså ikke lov til. jeg var på nippet til å sende dem konfekt, når livet snudde igjen, -men gjorde det ikke da jeg forstod at jeg virkelig hadde krav på dette.

Kjenner meg veldig igjen der, flisa.

Måtte ha en lengre samtale med saksbehandler innen en annen etat før jeg søkte om det vi hadde "krav på".

Ikke greit å være sta og ville klare seg selv bestandig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aleinemødre har det langtifrå feitt, der er eg heilt enig med deg. Det er derfor dei får ekstra støtte. Men når ein ikkje er aleine lenger, men tvert imot flytter saman med nokon som ein deler utgiftene med, har ein ikkje lenger rett til denne støtta. Det er DET dette handlar om.

Denne dama har attpåtil fått sin eigen son til å vitne falskt i retten, kor kynisk kan ein bli?

Enig med deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Hvordan vet du om dette er "et skrik om hjelp" ? Det kan vel like gjerne være kynisk svindel.#

Nei, det vet jeg jo ikke med sikkerhet. Men jeg vet at det koster å skulle forsørge så mange barn.

Em ammem side av saken er jo at systemet atter en gang burde bli bedere og sikkrere. Slik at slikt ikke skulle være mulig.

Men jeg har tro på at de fleste som gjør noe slikt, er desperate.

Hun har holdt på med dette siden barn nummer fem ! Desperat av pengemangel ? Hva med å få litt færre barn, da?

Nei, jeg tror ikke på "desperat" teorien din.

Hvis man kommer i uforutsette problemer her i Norge, har vi et sikkerhetsnett. Arbeidsledighetstrygd, overgangsstønad, sosialhjelp. Men man planlegger ikke livet sitt rundt å utnytte dette !

Dessuten har såpass tillit til norsk rett, at jeg tror at hvis denne kvinnen kunne fortelle en "desperat" fortelling, om null inntektsmuligheter og barn som sultet, så ville retten ta hensyn til det.

At hun faktisk har fått fengselsstraff, gir en pekepinn om at de formildende omstendighetene er få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkke bare denne 8 barns moren som gjør det. Derfor sier det mye om hvordan systemet presser enkelte ut i det.

De fattigste får lide mest. Og de som ikke har ferdigutdannet seg før de fikk barn. Unge mødre blir straffet her i Norge. Og det irriterer meg.

Stadig flere blir over 30 før de får sitt første barn. Mange blir barnløse fordi de ventet for lenge osv osv

Staten belønner de rike og barnløse med skattelette osv. En ung mor må kjempe seg gjennom div. systemer for å kunne klare seg bra senere. Kjempe for å få videreutdannet seg....hun kunne ha fått videreutdanning gratis om hun ikke fikk barn først, men har man fått barn, må man ta opp stor gjeld for å klare det. Om man da er så heldig å få videre utdannet seg i det heletatt. Slossing med sosial kontorer + andre etater er ikke uvanelig.

La rikingene betale like mye skatt som vi vanlige døde har over lengere tid. La det bli et vaalgalternativ om man vil være hjemme med barna eller jobbe.

De rike blir stadig rikere og det går utover de fattigste og de som har en vanskleig livssituasjon.

Taj,

er det noen som har det enkelt å få støtte til utdannelse, så er det enslige forsørgere. De får overgangsstøtte i 2 år ekstra, hvis de er under utdannelse. De får utdanningsstøtte, her under ekstra bostøtte hvis de er nødt til å flytte for å studere og kan vise til at det medfører ekstra bokostnader. De får støtte til barnepass, ca 70% av utgiftende dekket. De får også lån fra lånekassen i tillegg til overgangsstøtten.

For å si det rett ut, så hadde min venninne som var enslig mor dobbelt så mye å leve for i måneden, enn det både meg og min mann hadde til sammen, med 1 barn å forsørge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes man får ganske mye i barnetrygd, kontantstøtte osv. jeg. Man blir ikke rik, men man kan klare seg på en inntekt.

Jeg tar utgangspunkt i situasjonen sånn som jeg oppfattet den:

barnetrygd for 8 barn, de to minste tvillinger og ganske små?

7776,- per måned

småbarnstillegg: 1314,- per måned

kontantstøtte: 6000,- per måned

Hun har et alvorlig sykt barn:

hjelpestønad sats en: 936,- per måned

Et alvorlig sykt og pleietrengende barn har sannsynligvis krav på endel mer enn det, men...

Omsorgslønn. Kommunen skal regne ut antall timer per mnd. som brukes for det ekstra stellet barn(a?) trrenger, regne ut lønn i samme lønnstrinn som hjelpepleiere og trekke fra hjelpestønaden.

Dersom man ikke regner med omsorgslønnen, så er det altså minst 16 026 skattefrie kroner per måned, og det er ikke rent lite heller!

Dersom man regner med at samboeren hennes hadde jobb før han flyttet ut, hadde han kanskje 12 000 utebetalt per måned.

Da er vi oppe i ca. 28 000 utebetalt per måned.

Jeg synes ikke det er så verst, jeg.

Jeg bare lurte på, nå kan ikke jeg regne noe større da men...

Hva med utgiftene? Husleie, strøm, klær, mat.

Mat til 8 unger????

Jeg har TO unger , og de eter som ville dyr jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...