Gå til innhold

Problemer med nummenhet/anspenthet i venstre arm


Gjest Erik P

Anbefalte innlegg

Gjest Erik P

Dette er litt komplisert, så jeg prøver forklare så godt jeg kan:

Jeg klarte å få forskjøvet venstre kravebein bittelitte grann(*) etter

ha delt en noe trang og hard seng med en kjæreste, og etter det ble

jeg lett anspent i venstre arm. Dette har i det siste forverret seg

en del (og jeg bruker venstre arm mest, ettersom jeg er venstrehendt)

(*) Kjenner stor forskjell på høyre og venstre side av leddet mellom kravebeina

og brystbeinet, og det "kniper" litt mellom brystbeinet og venstre kravebein.

Venstre del av leddet beveger seg på et "ruglete" vis, om jeg svinger armen rundt

(svømmebevegelse) og det knepper ofte. På høyre side beveger kravebeinet seg helt jevnt - ingen

knepping.

Det "kniper" og knaker også litt i venstre skulderblad inn mot ryggsøylen,

og svinger jeg armen rundt, knepper det mye mer på venstre enn på høyre side.

Ofte når jeg har sovet, og ellers, våkner jeg nummen i de ytterste to-tre fingerne

på venstre hånd, og på en grundig psykologisk test som ble gjort på senteret for

yrkesmessig attføring (SYA) skulle jeg trykke raskt på en knapp med både høyre og

venstre pekefinger. Psykologen der, hadde aldri vært borti at noen gjorde denne testen dårligere

på den "sterke" siden. (jeg er jo venstrehendt)

Jeg klarer å bevege fingerne mye raskere på høyre enn på venstre hånd, spesielt

de ytterste, denne forskjellen er større når jeg føler meg anspent i venstre

skulder, og gjør at jeg har problemer når jeg spiller piano, men ikke til vanlige

finmotoriske oppgaver f.eks.

Jeg er f.eks. mye mer bevegelig i de ytterste fingerne

på begge sider enn min samboer, som ikke spiller piano...

Jeg har omtrent samme styrke i begge armer og hender, så det er altså hastigheten som er problemet, men jeg blir også mye fortere sliten i venstre arm enn høyre. Dette har forverret seg de siste ukene.

Jeg får da også vondt midt på venstre underarm

Og - dette har blitt mer og mer ubehagelig særlig i det siste, hvor jeg har vært

svært anspent i nakken og i skulderne, på det verste er også den venstre hånda

mye kaldere enn den høyre. (Jeg har hatt problemer med kalde fingre i barndommen

- noe som gikk over etter akupunktur, men som kommer tilbake særlig når den

venstre skulderen er vanskelig)

Jeg vil ikke si at smertene stråler nedover i armen fra skulderen, og har fått utelukket at nummenheten i venstre arm,

(og noen ganger litt smerter) skyldes hjertet med EKG.

Av og til har jeg angstanfall, som noen ganger gjør at jeg nærmest tror at

jeg har fått hjerneslag, fordi venstre arm av og til føles helt nummen,

men ikke kraftløs, jeg sjekker hver gang, og venstre hånd er like sterk i grepet som høyre,

jeg håper du tar de ovenevnte konkrete symptomene alvorlig, selv om jeg nevner det

med angsten.

Jeg har ikke vært utsatt for noen form for idrettskade eller arbeid (annet en den harde smale senga) som kan ha

forårsaket dette, annet enn at jeg driver endel med data, men jeg synes ikke det gjør det mye verre enn ellers.

Hva kan jeg gjøre med skulderen min, kan kravebeinet settes på plass, evt.

er det fare for at nerver eller blodårer har kommet i klemma på en eller annen måte?

Vil f.eks. massasje/fysioterapi hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Svar til nummenhet/anspenthet. problemet ditt kan skyldes trykk på nerver i nakken din,men kan også være forårsaket av skaden ved kravebenet.-Det synes som du har fått dette presset ut av ledd,og at det er noe slark,som dog mest sannsynlig vil rette seg over litt tid.

For nærmere eksakt svar,bør du oppsøke legen din,slik at det kan bli gjort en undersøkelse av de aktuelle nervebaner i sitt forløp fra nakken og ned til fingrene.Det vil også kunne være aktuelt å ta feks.et MR bilde av nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik P

Svar til nummenhet/anspenthet. problemet ditt kan skyldes trykk på nerver i nakken din,men kan også være forårsaket av skaden ved kravebenet.-Det synes som du har fått dette presset ut av ledd,og at det er noe slark,som dog mest sannsynlig vil rette seg over litt tid.

For nærmere eksakt svar,bør du oppsøke legen din,slik at det kan bli gjort en undersøkelse av de aktuelle nervebaner i sitt forløp fra nakken og ned til fingrene.Det vil også kunne være aktuelt å ta feks.et MR bilde av nakken.

Den skaden jeg nevnte skjedde i 1995, og har gått litt fram og tilbake. Jeg føler meg sikker på at det er muskelspenninger som trykker på nervene, for det blir mye verre dersom jeg er anspent eller sliten (eller har sovet dårlig/ligget vondt)

Det kan også være helt bra, dvs. at jeg ikke merker noe som helst.

Kravebeinet ble gradvis og langsomt bedre, men dette har stagnert. Må innrømme at jeg blir litt redd ved tanken på evt. funn ved MR av nakken (kreft?), så lenge jeg med sikkerhet kan utelukke "nakkesleng" eller annen fysisk skade enn evt. det med kravebeinet i dette området...

Bør jeg være forsiktig med å motta massasje i dette området inntil legen har vurdert det?

Jeg skal uansett selvfølgelig snakke med lege om dette etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...