Gå til innhold

Forsiktighetsregler og cetrizin

Anbefalte innlegg

Såvidt jeg kan se er både Cetrizin (NM Pharma), Cetrizin (Biochemie), Zyrtec (UCB) og Raectine (Pfizer) basert på virkemiddelet cetrizin.

Hvorfor er da forsiktighetsreglene forskjellige?

For begge Cetrizin-merkene står det at de kan forsterke effekten av alkohol og sentraldempende stoffer, mens det for Zyrtec og Reactine står at de ikke potenserer effekten av alkohol og diazepam.

Hva skyldes denne forskjellen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62123-forsiktighetsregler-og-cetrizin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Jeg har vært i kontakt med UCB som er firmaet som har utviklet cetrizin og markedsfører produktet under navnet Zyrtec. De har sjekket interaksjon mellom Zyrtec og alkohol/diazepam nøye og kan opplyse at Zyrtec ikke metaboliseres i leveren på en slik måte at det kan potensere effekten av alkohol og diazepam.

Stanes Legemiddelkontroll, nå Legemiddelverket, har også sjekket disse opplysningene og kan gå god for dem. Det er altså det som er oppgitt for Zyrtec og Reactine som stemmer. Hvorfor NM Pharma og Biochemie oppgir dette vet jeg ikke og har heller ikke forklaring på, men de som i første hånd har utviklet et produkt har en ganske annen vekt bak sine utsagn enn de som kommer etter og bruker produktet etter patenter o.l. har gått ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...