nannemor Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 Hei. For to år siden flyttet jeg inn i et restaueringsobjekt (stubbloftsleire osv.) samtidig med at jeg fikk meg hund. Snart ble jeg tett i brystkassa, og tungpustet. Samtidig fikk jeg hvit-gule sår inne i munnen. Etterhvert har disse problemene bare økt. Jeg tørrhoster, det piper når jeg puster ut, da særlig ved kulde, fuktighet eller i sengetøyet. Og jeg får tilstadighet bronkitt. Videre så nyser jeg, klør i øynene, klør i hodebunnen og håndflatene. I perioder sliter jeg også med oppkast og diare. Jeg får også 2-3 Gul-hvite sår inne i munnen (aldri på leppene) som forsvinner etter 7-10 dager. Etter ca 1-2 uker dukker 3 nye opp. osv. osv. Jeg har vært hos fastlegen min som tok blodprøver, blåseprøve, og konkluderte med at dette gir seg nok av seg selv..... Nå har det gått enda et år, og legen min mener at jeg bare får gi det litt tid. Pusteproblemene er ikke det største problemet, men sårene inne i munnen er veldig plagsomme. De er veldig vonde. jeg klarer nesten ikke prate, spise osv. Kan disse munnskollene komme fordi imunforsvaret mitt hele tiden jobber på høygir med de andre plagene? Ev. allergi er greit nok, men jeg begynner å bli desperat med tanke på munnsårene. Sist jeg fikk bronkitt talte jeg 9 (!) munnsår.... Takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62359-munnskoll-eller-herpes-kontra-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Kjære nannemor Munnskoll har neppe med allergi å gjøre, men kan ha sammenheng med svekket immunforsvar i forbindelse med stadige virusinfeksjoner. Tungpustethet og piping i brystet kan være allergisk betinget, og da tenker jeg både på hunden og på mulig muggsopp i boligen din. Det er imidlertid nokså vanlig å få astmatiske reaksjoner i forbindelse med bronkitter - særlig hos røykere. For det første burde du få undersøkt boligen din med tanke på muggsopp - ta kontakt med teknisk etat i kommunen du bor i for en vurdering. Dernest burde du gå igjennom en grundig helsesjekk med tanke på mulige bakenforliggende årsaker til problemene dine med munnskoll. Undersøkelser for allergi er kanskje allerede gjort, men kan eventuelt gjentas. Hvis fastlegen din ikke kan foreta slike undersøkelser kan du be om henvisning til en spesialist - kanskje en med interesse for allergi og allergiutredning. For voksne er det mest naturlig med en indremedisiner eller øre-nese-halslege. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62359-munnskoll-eller-herpes-kontra-allergi/#findComment-273327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bohemian1365380418 Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 jeg vet hva som muligens kan hjelpe mot munnskoll,ta å bytt tannkrem.Jeg hadde det samme problemet selv og var ekstremt plaget.så jeg byttet til en tannkrem som heter zendium,denne inneholder ikke såpe.Har hørt at det er såpen i tannpastaen som gir munnskoll. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62359-munnskoll-eller-herpes-kontra-allergi/#findComment-439948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.