Gjest beritsalt Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 jeg har en opphovnet lymfekjerterl på halsen, det kan ikke være mandel`n, for dein ligger lengere opp. Dette har vært slik i 2-3uker nå.Jeg har vært litt forkjølet i like lang tid nå, og mistet stemmen i noen dager til å bynne med. Jeg har juvenil artritt(barneledgikt), jeg er 27år og benytter metorexat 1g. ukentlig, 10mg, og remicade....jeg har flere betente ledd pga sykdommen. Hva kan dette være??Den er ikke vondt, og varierer noe i størr. kanskje....berit 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62471-opphovnet-lymfekjertel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg kan dessverre ikke vurdere kjertelen uten å kjenne på den samt undersøke deg. Mitt råd er derfor at du kontakter legen din. Oftest kan man etter en undersøkelse greitt konkludere med at kulen er uskyldig. Her er et tidligere spørsmål jeg har besvart. Det kan gi deg litt innspill vedrørende hovne kjertler på halsen. Kredittkortet ditt blir ikke belastet for denne henvendelsen til Doktor Online. "Lymfeknuter De siste tre ukene har jeg hatt to ømme kuler på halsen. Jeg skriver fordi jeg er redd for lymfekreft. Selvfølgelig burde jeg oppsøke lege, men kvier meg fordi han sikkert vil synes at jeg er hypokonder. Du skriver ikke hvor gammel du er, men generellt gjelder at jo yngre du er, desto mer sannsynlig er det at kulene du kjenner er godartete. Hvis de kjennes glatte og ømme, dreier det seg mest sannsynlig om lymfekjertler. De hovner opp når du angripes av forkjølelsesvirus eller bakterier. Når virus eller bakterier slår seg ned på slimhinnen i nese og svelg, fanges noen av dem de opp av patruljerende vaktceller. Deretter føres "fangen" til nærmeste lymfeknute og vises fram for de andre forsvarscellene våre. Det blir stor ståhei og trangt om plassen, for alle cellene vil gjerne se på inntrengeren. Dette er grunnen til at kjertelen svulmer og blir ømm. Den forsvarscellen som er best egnet til å bekjempe viruset eller bakterien blir masseprodusert, og da blir det enda trangere om plassen. Deretter oppsøker disse cellene slimhinnen i nese og svelg og nedkjemper bakterien eller viruset som er årsak til infeksjonen. Etterpå kan det ta noen uker før roen senker seg over lymfekjertlene i omerådet og hevelsen går tilbake. Kuler på halsen kan som du vet skyldes ondartete sykdommer, først og fremst spredning fra kreft i hode eller halsomerådet. Vanligst er kreft i huden og det viser seg ved sår som ikke vil gro eller føflekker som forandrer seg. Kreft i munnhulen er heller ikke uvanlig og sår som ikke tilheles er også her vanligste symptom. Langvarig heshet kan skyldes kreft i strupehodet. Disse kreftformene rammer hovedsaklig eldre mennesker og særlig de som røyker eller har høyt forbruk av alkohol. Når yngre personer rammes av kreft er det oftest lymfekreft eller kreft i spytt- eller skjoldbruskkjertel. Dette er likevel sjeldne sykdommer, men de mistenkes når det ikke er noen annen åpenbar forklaring til lymfekjertler som stadig øker i størrelse, spesiellt hvis de er uømme og personen samtidig går ned i vekt og føler seg trett og syk." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62471-opphovnet-lymfekjertel/#findComment-273132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.