Gå til innhold

4+ på leucocytter


happygirl

Anbefalte innlegg

Hadde et innlegg på dette forum 30.juni angående meget stram lukt av urin. Hadde da tatt en u-stix to dager før uten utslag. Var hos lege (er gravid i uke 39) 14.juli og hadde 4+ på leucocytter. Legen min ville ikke bry seg om dette, mente det bare var forurensing. Jeg syns 4+ var veldig mye til "bare" å være forurensing, da jeg aldri har hatt utslag tidligere. Har de siste dagene svettet veldig mye og vært øm i magen. I og med det er så kort tid igjen til fødsel, er det litt vanskelig å vite om det er barnet som gjør at jeg er øm, eller om det kan være en UVI. Hyppig vannlatning har jeg jo uansett nå....har hatt UVI før, hadde da kun vondt i magen, ingen andre kliniske tegn...

Er også øm i ryggen, noe som også selvfølgelig kan være tilskrevet svangerskapet, men jeg er litt redd for pyelonefritt...

Hva syns du Dr. Kulseng-Hansen, er 4+ litt "vel mye" til å være forurensning? Generelt sett?

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg var gravid hadde jeg 3+ på leukocytter i uke 39-40 også uten at det var infeksjon. Jeg kjente meg også øm og var sikker på at jeg hadde urinveisinfeksjon. Urinen min ble dyrket til neste dag på en uricult og utrolig nok var det ikke mange bakterier i den.

Legen din har helt sikkert dyrket prøven din på en uricult for sikkerhetsskyld også. Dersom han ikke har det ville jeg gått til ham med en ny prøve i morgen og fått den dyrket. Kanskje det er den økte utfloden rett før fødselen som gjør det ??? cellekjernen i hudcellene som løsner når man tisser gir utslag på leukocytter på stixen.

Til slutt vil jeg nevne at jeg ikke hadde utslag på leukocytter i svangerskapet før den gangen helt på slutten, fordi jeg hadde vært nøye med å vaske vekk utfloden først og tise litt før prøven ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kulseng-Hanssen

4+ leukocytter i urin tatt på slutten av svangerskapet er diagnostisk lite verd. Symptomer på blærekatarr er hyppig vannlatning og svie ved vannlatningen. Ved pyelonefritt er man vanligvis høyfebril, har smerte i ledenen er alment klein. Dette passer ikke godt med dine symptomer. Skal man ta stix sent i svangerskapet må man være veldig nøye på at man ikke får utflod fra skjeden med i urinen. Man må holde de små skam lepper til siden, vaske med en vatdott forfra og bakover et par ganger og tisse opp i et glass uten at urinen kommer i kontakt med skamleppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...