Gjest Pamfilius Skrevet 12. juli 2002 Del Skrevet 12. juli 2002 For 3 år siden var jeg i Bolivia og ble dårlig med diare/oppkast. Ble der diagnostisert med Giardia Lamblia, grunnet det spesielle lukten/smaken av "råtne egg" på oppkastet/gulpet. Fikk Tinidazole tror jeg, og ble bra etter et par uker. Da jeg kom hjem til Norge ble det tatt avføringsprøver uten at det ble funnet noe galt. Imidlertid har jeg kjent iblant denne spesielle lukten når jeg raper, og for 3 uker siden ble jeg skikkelig dårlig igjen, med oppkast/diare, og denne forferdelige lukten/smaken. Ble bra av meg selv etter 5 dager. Men nå har jeg igjen blitt dårlig, og kastet opp og føler meg slapp og dårlig, og raper/gulper sånn vond og råtten lukt. Det bråker og syder fælt i magen. Det jeg lurer på er om dette er vanlig omgangssyke (ligner ikke på det, da jeg har hatt det før i våres og ikke føltes sånn), eller kan jeg fremdeles være bærer av denne parasitten ? Er jeg i så fall smittefarlig til mine omgivelser ? Legger til at jeg er gravid i uke 35, har det i så fall noe å si for barnet ? Har vært hos fastlegen, men der ble jeg bare fortalt at det var omgangssyke, men jeg føler at dette er veldig anderledes, og håper du kan skrive noe om dette. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63344-giardia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 13. juli 2002 Del Skrevet 13. juli 2002 Hei, Det er kjent at Gairdia infeksjonen kan føre til såkalt asymptomatisk bærertilstand og det kan forårsake diaré eller forstyrrelse i matopptak i tarmen. Vanligvis er infkesjonen meget greit tilgjengelig for behandling, som regel med metronidazol, eventuelt quinakrin. Det er derfor ganske rart at det skulle komme tilbake etter såpass lang tid uten symptomer. Jeg ville tippe heller at det er noen andre årsaker som ligger bak dine plager. Gjerne infeksjon med bakterier (har du fått undersøkt avføringen på bakterier?). Hvis det er Giardia kan den i tilfelle diagnostiseres ved mikroskopisk undersøkelse av avføring, eller prøve tatt fra tolvfingertarmen (duodenum). Jeg kjenner ikke til at Giardiainfeksjon skulle ha noe effekt på barnet under svangerskap og finner heller ikke nevnt dette i faglitteratur.Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/63344-giardia/#findComment-280126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.