Gå til innhold

Snorking, narkolepsi og søvnproblemer


Gjest snorker

Anbefalte innlegg

Gjest snorker

Hva kan være årsaken til mitt store søvnbehov?

Jeg har stillesittende arbeid, spiser sunt, har god psykisk og fysisk helse og sover minimum 8-9 timer hver natt. Likevel føler jeg meg konstant trøtt og ukonsentrert, og kan sovne nårsomhelst og hvorsomhelst.

Tidligere var jeg plaget av allergi (bl.a. pollen, men føler ikke lengre at jeg er allergisk for noe. Videre så snorker jeg ofte, og spesielt rett etter at jeg har sovnet.

For 6 år siden var jeg innlagt på sykehus for å undersøke hvorfor jeg hadde stort søvnbehov, uten at sykehuset fant ut av noe. En lege fortalte meg at Kyssesyken kunne gi slike ettervirkninger. (Jeg har hatt kyssesyken to ganger, da jeg var 15 og 18)

Sykehuset undersøkte søvnrytme, åndedrett osv, men fant ikke noe unormalt. De valgte derfor å sende meg videre til Ullevål for nøyere undersøkelser. Grunnet jobbsituasjonen min, droppet jeg videre undersøkelser og har ikke gjort noe mer med problemet.

Søvnbehovet har avtatt litt i løpet av årene, nå er jeg 26 år, og har hatt problemet siden jeg var 15. Samboeren min sliter med at jeg snorker mye, og for min egen del så er jeg lei av å føle med ukonsentrert og trett.

Har jeg en lettere form for narkolepsi, er det snorkingen eller kan det være andre ting?

Hva kan evt. gjøres for å lette på søvnbehovet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære snorker. Hvis snorkingen er utpreget kan dette være med på å gi tretthet på dagen,fordi søvnkvaliteten blir dårligere. Be din samboer observere om du har pustefrie intervaller,og ta kontakt med legen som henviste deg sist,slik at den videre undersøkelsen kan bli gjort.Før denne undersøkelsen er det vanskelig å si noe mere i retning av narkolepsi,selv om den sykdommen også gir lignende symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...