Gå til innhold

Personlig konkurs - hva innebærer det?


Gjest sliten

Anbefalte innlegg

Gjest sliten

Kjæresten min har veldig dårlig råd, og veldig mye gjeld. Gjelden fikk han i 18-års alderen hvor han gjorde noe utrolig teit med forsikringsselskap.

Året etter ble han skadet i en arbeidsulykke og fikk varige mén i rygg og ben. Etter det kunne han ikke jobbe på flere år.

Hva skjer hvis han slår seg personlig konkurs? Blir gjelden slettet? Han får ikke lån etc mer, men det regner jeg med er permanent uansett hva han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

Hei. Det er selvsagt ille å slite med dumheter fra ungdomstiden som får følger i mange år.

På siden under er det generelle opplysninger vedr. det å begjære seg personlig konkurs:

http://www.konkursradet.no/innf/personlig/rettigheter.html

For din egen skyld vil jeg bare minne deg på noe du selvsagt vet; det kan være lurt å ha adskilt økonomi og kontrakter på hvem som eier hva (hvis dere bor sammen).

Konkursboet kan ta event. formue som er i hans navn (forutsetter at dere ikke er gift).

Skjønner godt at dette sliter på deg også, og det er fornuftig å ta tak i dette så fort som mulig slik at livet kan gå videre -uten økonomiske bekymringer.

Vet ikke så mye om konkurs av privatpersoner, så dere kan heller ta kontakt med Konkursrådet selv f.eks og snakke om problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjelden blir ikke slettet. Man er fortsatt ansvarlig for den delen av gjelden som ikke dekkes gjennom konkursbehandlingen, jfr dekningslovens §6-6: § 6-6. Konkursskyldnerens ansvar for restgjelden.

En konkursskyldner hefter fortsatt for den del av gjelden som ikke dekkes av den utbetalte dividende.

De som eier selskap løser dette problemet med å starte nytt selskap i nytt navn, men det er funker jo ikke for en privat person.

Jeg ville heller foreslått å prøve å få til en gjeldsordning etter reglene i gjeldsordningsloven eller gjeldsforhandlinger etter konkursloven. Da er det mulighet for å kunne forhandle seg fram til at deler av gjelden slettes.

Hva med å ta kontakt med gjeldsoffer-foreningen?

http://www.gjeldsoffer-alliansen.no/

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er selvsagt ille å slite med dumheter fra ungdomstiden som får følger i mange år.

På siden under er det generelle opplysninger vedr. det å begjære seg personlig konkurs:

http://www.konkursradet.no/innf/personlig/rettigheter.html

For din egen skyld vil jeg bare minne deg på noe du selvsagt vet; det kan være lurt å ha adskilt økonomi og kontrakter på hvem som eier hva (hvis dere bor sammen).

Konkursboet kan ta event. formue som er i hans navn (forutsetter at dere ikke er gift).

Skjønner godt at dette sliter på deg også, og det er fornuftig å ta tak i dette så fort som mulig slik at livet kan gå videre -uten økonomiske bekymringer.

Vet ikke så mye om konkurs av privatpersoner, så dere kan heller ta kontakt med Konkursrådet selv f.eks og snakke om problemet.

Man kan heller ikke ta ektefelles eidendeler om man er gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heller ikke ta ektefelles eidendeler om man er gift.

Nei, men man kan risikere at boet tar beslag i halve boligen dersom man ikke har klar avtale på at den tilhører bare den ektefellen som ikke er konkurs. Man har nemlig en presumpsjon på at ektefeller eier felles bolig sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men man kan risikere at boet tar beslag i halve boligen dersom man ikke har klar avtale på at den tilhører bare den ektefellen som ikke er konkurs. Man har nemlig en presumpsjon på at ektefeller eier felles bolig sammen.

ikke når den ene eide boligen da eketskapet ble inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg syns det er godt besvart under, men et spørsmål som også kan gjelde deg og din kjæreste: gjeldsforhandlinger fører godt fram hvis det er riktig ille stilt på lang sikt. Men hva med deg hvis du stifter bo med han ? Vil din økonomi trekkes direkte eller indirekte inn i forhandlingene ? Jeg er redd for det, slik at han får dårligre vilkår på grunn av din gode økonomi. Vet ikke sikkert, men verd å sjekke. Kredittkarantenen som han vil få i 5 år kan være svært plagsom, Han får problemer med alle som har online kredittsjekk, og det er mange firmaer som har det. Han må betale omtrent alt kæsj eller i postoppkrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke når den ene eide boligen da eketskapet ble inngått.

Ja hvis boligen er kjøpt før de gifter seg, så er den ene-eie og kan skjevdeles. Men dersom den ene kjøper leilighet alene _etter_ at de er gift, så må man sørge for å ha en ektepakt som sier at den skal være ene-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er godt besvart under, men et spørsmål som også kan gjelde deg og din kjæreste: gjeldsforhandlinger fører godt fram hvis det er riktig ille stilt på lang sikt. Men hva med deg hvis du stifter bo med han ? Vil din økonomi trekkes direkte eller indirekte inn i forhandlingene ? Jeg er redd for det, slik at han får dårligre vilkår på grunn av din gode økonomi. Vet ikke sikkert, men verd å sjekke. Kredittkarantenen som han vil få i 5 år kan være svært plagsom, Han får problemer med alle som har online kredittsjekk, og det er mange firmaer som har det. Han må betale omtrent alt kæsj eller i postoppkrav.

Det er skyldnerens økonomi som skal vurderes, og så lenge de ikke er gift er hennes økonomi ikke en del av gjeldsforhandlingen. Er man gift, kan ektefellens eiendeler tas med i vurderingen når man bestemmer hvilke eiendeler fordringshaverne kan ta beslag i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis boligen er kjøpt før de gifter seg, så er den ene-eie og kan skjevdeles. Men dersom den ene kjøper leilighet alene _etter_ at de er gift, så må man sørge for å ha en ektepakt som sier at den skal være ene-eie.

Ja, SÅNN er det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, SÅNN er det! :-)

Greit å få det presisert :) Det lønner seg uansett å sikre seg selv når man har en partner med økonomiske problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å få det presisert :) Det lønner seg uansett å sikre seg selv når man har en partner med økonomiske problemer.

Helt klart, og kanskje også bistå partneren med hjelp på det psyksiske planet....mange kan lett grave seg ned i møkka og ikke se noen lysning. En får hjelpe til å begynne å nøste i den riktige enden. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er skyldnerens økonomi som skal vurderes, og så lenge de ikke er gift er hennes økonomi ikke en del av gjeldsforhandlingen. Er man gift, kan ektefellens eiendeler tas med i vurderingen når man bestemmer hvilke eiendeler fordringshaverne kan ta beslag i.

Jo skjønner, men i andre tilfeller f eks ved vurdering av om man skal få innvilget sakttebegrensing ved for lav skatteevne, tar man med hele husstandens inntekter i beregningen, også samboer, barn, sparepenger og alles lommerusk. Det står også i forskriftene. Venninna mi fikk ikke på grunn av samboers gode inntekt, han var ikke nevnt i søknaden men hadde samme adresse/bolig og ble slått opp av saksbehandleren. Ganske overraskende, men sant. Det er kanskje irrelevant her ? Vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo skjønner, men i andre tilfeller f eks ved vurdering av om man skal få innvilget sakttebegrensing ved for lav skatteevne, tar man med hele husstandens inntekter i beregningen, også samboer, barn, sparepenger og alles lommerusk. Det står også i forskriftene. Venninna mi fikk ikke på grunn av samboers gode inntekt, han var ikke nevnt i søknaden men hadde samme adresse/bolig og ble slått opp av saksbehandleren. Ganske overraskende, men sant. Det er kanskje irrelevant her ? Vet ikke.

Jeg vil tro det blir litt annerledes her, men må innrømme at jeg ikke er helt sikker. Men det er jo et grunnleggende prinsipp når det gjelder gjeldsforfølging at kreditorene kun kan ta beslag i det _debitor_ eier (deknl.§2-2).

Det er om debitor er illikvid (ved gjeldsforhandlinger) eller insolvent (ved konkurs) som er avgjørende for at det i hele tatt kan startes gjeldsforfølging. Kan han ikke dekke sine egne regninger, så er han illikvid.

Når man først er i gang med forhandlingene er det opp til kreditorene om de vil gå med på forslaget til gjeldsordning. De kan kanskje nekte å gå med på forslaget fordi samboer har stor innekt?

Ved en gjeldsordning kan det vel få betydning fordi skyldneren skal sitte igjen med så mye av sin inntekt som han trenger til underhold av skyldneren og husstanden. Tjener samboeren bra, behøver vel skyldneren mindre av sin inntekt? Jeg er ikke så veldig kjent med gjeldsordningsloven, så jeg er ikke sikker på tolkingen av disse bestemmelsene.

Jeg ble vel egentlig ikke så mye klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg vil tro det blir litt annerledes her, men må innrømme at jeg ikke er helt sikker. Men det er jo et grunnleggende prinsipp når det gjelder gjeldsforfølging at kreditorene kun kan ta beslag i det _debitor_ eier (deknl.§2-2).

Det er om debitor er illikvid (ved gjeldsforhandlinger) eller insolvent (ved konkurs) som er avgjørende for at det i hele tatt kan startes gjeldsforfølging. Kan han ikke dekke sine egne regninger, så er han illikvid.

Når man først er i gang med forhandlingene er det opp til kreditorene om de vil gå med på forslaget til gjeldsordning. De kan kanskje nekte å gå med på forslaget fordi samboer har stor innekt?

Ved en gjeldsordning kan det vel få betydning fordi skyldneren skal sitte igjen med så mye av sin inntekt som han trenger til underhold av skyldneren og husstanden. Tjener samboeren bra, behøver vel skyldneren mindre av sin inntekt? Jeg er ikke så veldig kjent med gjeldsordningsloven, så jeg er ikke sikker på tolkingen av disse bestemmelsene.

Jeg ble vel egentlig ikke så mye klokere.

Verd å sjekke. Tips gir deg ofte fler spørsmål å stille enn svar. Men det fører til noe det og. Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SynderISommersol

Ja hvis boligen er kjøpt før de gifter seg, så er den ene-eie og kan skjevdeles. Men dersom den ene kjøper leilighet alene _etter_ at de er gift, så må man sørge for å ha en ektepakt som sier at den skal være ene-eie.

Hjelper ikke med ektepakt hvis begge står som lånetager på boliglånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med ektepakt hvis begge står som lånetager på boliglånet.

En eiendom _kan_ overføres til ektefellens ene-eie ved ektepakt. Og utgangspunktet er som sagt at kreditorene kun kan ta beslag i debitors eiendeler. Men rettspraksis viser at HR ikke alltid tar hensyn til slike ektepakter, fordi man ikke alltid anser dem for å være reelle. Men det finnes også eksempler der de er godtatt, så å si at det ikke hjelper med ektepakt blir for kategorisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...