Gå til innhold

Gi bort barneklær til Russland

Anbefalte innlegg

Hvor mye tror du vi kan kjøpe av klær og mat for 2500 kr. per mnd. når vi er en familie på fire?

Mange. Har dere 2500 bare til klær? Til kvinner og barn er klærne fryktelig billige. Til menn er det litt verre. Noe dyrere. Men om man går på Jack and Jones er også dette overkommelig.

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Lionn

9

• Taj Mahal

4

• naiv

3

Mest aktive i denne tråden

Mange. Har dere 2500 bare til klær? Til kvinner og barn er klærne fryktelig billige. Til menn er det litt verre. Noe dyrere. Men om man går på Jack and Jones er også dette overkommelig.

Vi har 2500 kr. til klær og mat, lege, reiseutgifter, utflukter osv.

Var litt kjapp der som vanlig. 2500 til både mat og klær, ja. Det blir jo noe annet. Men man kjøper jo som regel ikke klær hver mnd. og hvis dere handler mat for 2000, kan dere jo legge av 500 hver mnd. som dere f.eks kan kjøpe klær for 2 ganger i året.

Var litt kjapp der som vanlig. 2500 til både mat og klær, ja. Det blir jo noe annet. Men man kjøper jo som regel ikke klær hver mnd. og hvis dere handler mat for 2000, kan dere jo legge av 500 hver mnd. som dere f.eks kan kjøpe klær for 2 ganger i året.

Hvor mye bruker dere på mat hver mnd? 2000 kr? Neppe.

Hvor mye bruker dere på mat hver mnd? 2000 kr? Neppe.

Det kommer jo helt an på hvor god råd man har. Har man bare 2000 til mat bruker man bare 2000 på mat. Likeledes: Har man bare 6000 kr i året til å kjøpe klær til hele familyen bruker man bare 6000. Det er derfor billigkjeder som Vero Moda, Jack and Jones, Spar Kjøp, H og M er kjekke å ha.

Annonse

Gjest retvizan

Vi har 2500 kr. til klær og mat, lege, reiseutgifter, utflukter osv.

Det der er vanvittig lite å leve av, Lula, men poenget er at det finnes mennesker som har enda mindre. Om de bor i Norge eller andre steder spiller ingen rolle. Man gir der hvor man antar behovet er størst.

Du får synes det er så skremmende som du bare vil, men for oss som er i en sånn situasjon som oss, ser kanskje litt annerledes på det enn deg.

Hvis du synes det er så viktig å hjelpe alle andre først, kan du jo reise avgårde og hjelpe alt du kan. Jeg vil sørge for meg og mine barn først og fremst.

Du svarte ikke på innlegget.

Din definisjon av "fattigdom" er ikke å kunne kjøpe alle de klærene alle andre har. (Og ja, jeg vet det kan være tøft.)

Min definisjon av fattigdom er når medlemmer av min familie dør av sult, eller direkte pga at ingen har råd til medisiner.

(Jeg har bodd/arbeidet i både Afrika og Latin-Amerika.)

Med vennlig hilsen

Gjest For personlig for nick

Vel, vel, det er nå salg nesten hele året. Klær er forresten ikke noen stor utgift om man kan gå på de rette butikkene. Hennes og mauritz, spar kjøp, vero moda osv..har svært billige klær.

Vet du Lionn , det var ei stund da vi måtte velge mellom barnegrøt eller enda en antibiotikakur til småen. Når jeg krympet meg hvis jeg måtte ha et par sokker .

Hvordan det da var å se at ungen trengte alt av klær kan du bare tenke deg .

Greit nok , havna i den situasjonen selv , men det er mer enn litt jævlig å være nødt til å betale gjeld som andre har skaffet deg uten din vitende , iallefall når sosialkontoret forteller deg at dette er unødvendige utgifter så det er ikke engang moralsk støtte å få.

Når tingene var som dette var det veldig godt å kunne gå til menighetshuset med de klærne som var forsmå og ta med hjem klær som var passe .

Vet du Lionn , det var ei stund da vi måtte velge mellom barnegrøt eller enda en antibiotikakur til småen. Når jeg krympet meg hvis jeg måtte ha et par sokker .

Hvordan det da var å se at ungen trengte alt av klær kan du bare tenke deg .

Greit nok , havna i den situasjonen selv , men det er mer enn litt jævlig å være nødt til å betale gjeld som andre har skaffet deg uten din vitende , iallefall når sosialkontoret forteller deg at dette er unødvendige utgifter så det er ikke engang moralsk støtte å få.

Når tingene var som dette var det veldig godt å kunne gå til menighetshuset med de klærne som var forsmå og ta med hjem klær som var passe .

Det forstår jeg utmerket godt. Selv arver jeg klær av en venninne. Men det fornekter ikke det faktum at klær i Norge er billig. Iallefall om man går på kjedebutikkene og ikke forlanger å kun gå i merkeklær.

Du svarte ikke på innlegget.

Din definisjon av "fattigdom" er ikke å kunne kjøpe alle de klærene alle andre har. (Og ja, jeg vet det kan være tøft.)

Min definisjon av fattigdom er når medlemmer av min familie dør av sult, eller direkte pga at ingen har råd til medisiner.

(Jeg har bodd/arbeidet i både Afrika og Latin-Amerika.)

Med vennlig hilsen

Min definisjon av fattigdom (i Norge) er når man ikke har råd til å kjøpe middag til alle dagene i måneden, når man ikke har råd til å gå til lege når man er syk. Når man ikke har råd til bleier til barna, ikke har råd til melk til frokosten. Ikke har råd til å betale regningene sine og dermed ender opp som gjeldsoffer.

At folk dør av sult i andre deler av verden er meg revnende likegyldig.

Når det gjelder hvor godt vi skal ha det før vi "bryr" oss, mener jeg at man skal ha råd til det som jeg nevnte over her. At man skal ha minimum livsopphold i forhold til de satsene som er gitt innen feks. sosialvesenet. Det har ikke vi, og da klarer jeg ikke å bekymre meg over "alle andre".

Annonse

Noe personlig spørsmål: Hvorfor har dere så lite å leve av?

Fordi vi er gjeldsofre. Fordi vi ikke har fått barnehageplass til barna. Fordi jeg av den grunn ikke har jobb. Fordi ingen av oss har noe særlig utdannelse og dermed ikke får noe veldig godt betalte jobber. Fordi det koster å bo i en storby.

Det der er vanvittig lite å leve av, Lula, men poenget er at det finnes mennesker som har enda mindre. Om de bor i Norge eller andre steder spiller ingen rolle. Man gir der hvor man antar behovet er størst.

Men kan du klandre meg for å først tenke på meg selv og mine?

Min definisjon av fattigdom (i Norge) er når man ikke har råd til å kjøpe middag til alle dagene i måneden, når man ikke har råd til å gå til lege når man er syk. Når man ikke har råd til bleier til barna, ikke har råd til melk til frokosten. Ikke har råd til å betale regningene sine og dermed ender opp som gjeldsoffer.

At folk dør av sult i andre deler av verden er meg revnende likegyldig.

Når det gjelder hvor godt vi skal ha det før vi "bryr" oss, mener jeg at man skal ha råd til det som jeg nevnte over her. At man skal ha minimum livsopphold i forhold til de satsene som er gitt innen feks. sosialvesenet. Det har ikke vi, og da klarer jeg ikke å bekymre meg over "alle andre".

Likevel må du innse at du bor i det desidert rikeste landet i verden, med den desidert beste livskvaliteten, og da SÆRLIG for "fattige".

Du er kanskje fattig i norsk målestokk, men du er STYRTRIK og UHYGGELIG HELDIG sammenlignet med mesteparten av verdens befolkning.

Problemet er faktisk at du ikke aner hvor heldig og rik du faktisk ER - igjen sammenlignet med resten av verden!

Du har kjøleskap, du har komfyr, du får penger (slik at du slipper å stjele), og INGEN av barnene dine har sultet ihjel.

Og du har råd til datamaskin og internett!

Med vennlig hilsen

Ingen "klander" deg for det, men for din manglende forståelse for at andre faktisk har det utrolig mye verre enn deg, og oss i Norge.

Til orientering så mistet min eks sin bestemor 20 (!) av sine 26 barn pga sult og barnesykdommer.

Med vennlig hilsen

Gjest retvizan

Nei, det gjør jeg ikke. I din situasjon hadde jeg hatt mer enn nok med å tenke på - å sørge for - min egen familie.

Kjøper forresten stort sett klær på Fretex selv. Forskjellen er at jeg gjør det fordi jeg har lyst, - er sær, og kan ikke fordra nye klær - mens du gjør det av nødvendighet. Spørs om jeg hadde syntes det var like morsomt hadde jeg vært i din situasjon.

Har du eller mann/sambo noen mulighet til å ta utdanning nå eller i overskuelig framtid? Hva med gjeldsanering? Ikke noe jeg har spesielt god greie på, men vet at det finnes ulike ordninger med bankene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...