Gå til innhold

Gi bort barneklær til Russland

Anbefalte innlegg

Det er vondt å se hvor lite forståelse norges befolkning har for fattigdommen her i norge!

Tror dere virkelig at det bare er å gå på sosialen å få det man trenger der?

Det er ikke sånn skjønner dere!

Skal jeg kjøpe billige kjedeklær, må jeg først reise med ferge og kjøre ganske langt så tur retur blir det ca 500 kr.

Å si at klærne på veromoda er billige er igrunnen bullshit, det koster jo 499 for en bukse der også!

Ikke har vi freetex her heller.

Grunnen til at jeg har kjøleskap og komfyr er fordi min farmor døde, og grunnen til at jeg er på internett er fordi jeg bruker bank, bibliotek og venners maskiner!

Har ikke en gang telefon!

Jeg har skjelden nok til å kjøpe mat til meg selv, da diverse trekk på trygden min tar det de måtte ville ha(virker det som) så det jeg så vidt har råd til er å betale husleien, strøm får jeg på kort, fordi jeg ikke har råd til å ha strømm alle dagene i månden.

Trekkene på trygden er fra statensinnkrevingssentral fordi jeg ikke har hatt råd til å betale tvlisensen!

Grunnen til at jeg idag går på trygd,er også grunnen til at jeg idag prøver å få meg en utdannelse som kan hjelpe både meg og andre som har/er i samme situasjon som jeg er og har vært i!

Jeg vil ikke at andre barn skal måtte gjennomgå det samme som jeg der situasjonen kunne ha vært avverget mye nettopp pga fattigdom!

Fattigdommen gjorde at mine foreldre(mor+stefar) begynnte å drikke og ble alkoholikere, min stefar var også narkoman.

Fordi problemene ble for store.

jeg ble også banket,mishandlet psykisk og fysisk i flere år helt fram til jeg var i en alder av 22, og var selv en hardt belastet narkoman, for å glemme fortiden min, noe som også gjorde det slik at jeg fikk et sammenbrudd og var innlagt på psykriatisk i flere månder der jeg levde i min egen lille fantasiverden...

Jeg er i dag 27 år og har komt meg både på den ene og andre måten, men fortsatt er minnene fra barndommen så vonde og ubeskrivelig smertefulle at jeg har store hull i oppveksten min som underbevisstheten min har fortrengt!

Dette er hva fattigdom i norge i dag kan gjøre gor barn og unge og også voksne!

Er det rett at deres egne skal lide pga at vi sender mer penger ut av landet en hva som blir brukt på våre egne, er ikke det grunnen til at jeg betaler over 3500kr i skatt av min trygd hver måned, at pengene skal gå til goder og annet til vår befolkning?

Jeg mener ikke at jeg ikke har det bedre enn de som sulter i hjel...Men jeg kan ikke si at jeg tenker så veldig mye på dem når magen min rumler av sult og jeg går i svime fordi jeg ikke har fått spist på en uke!

Og er det ikke feil at eldre og ungdom blir bort prioritert pga fex at oslo skal få seg et nytt Oprahus?

Om du ikke har opplevd fattigdommen i norge idag, om du ikke har kjent den på kroppen

Da mener jeg at du ikke har den rette grunn til å uttale deg!

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

15

• Lionn

9

• Taj Mahal

4

• naiv

3

Mest aktive i denne tråden

Hei Lula,

Du skriver: "Men det provoserer meg så veldig når folk er så opptatt av alle de stakkars barna rundt i verden. Det er faktisk synd i mine barn også. I norsk målestokk."

Og det er det INGEN her som bestrider. Jeg har skrevet før at det er en SKAM for Norge at det finnes fattigdom her. Selvsagt skulle både du, mannen og barnene dine ha nok til å leve OK for.

MEN akkurat det samme gjelder folk utenfor Norges grenser - det er uhyggelig frekt å si "de kan sulte ihjel fordi de bor utenfor en geografisk strek på et kart".

Jeg sier heller ikke at vi skal være "hele verdens sosialkontor", men det er faktisk STOR forskjell på å sulte ihjel (som 60 000 barn i DØGNET gjør) og på å måtte spise havregrøt til middag. Det siste betyr faktisk at man faktisk HAR middag.

Kanskje du burde vise like mye empati for andre som du forventer (helt riktig) at vi skal føle med deg?

Med vennlig hilsen

Om dere føler med meg eller ikke spiller ingen rolle for meg, jeg blir ikke mett av det.

Har virkelig alle andre her på Dol så god råd at klær man får til barna ikke er velkomment. Jeg blir veldig glad for klær til minstemann, det gjør at jeg kan kjøpe noe annet og kanskje bedre til de to eldste enn jeg ellers ville hatt råd til.

Da de andre var små hadde jeg mye dårligere råd enn nå og jeg ser jo at bl.a alenemødre med en liten trygd og høye boutgifter strever skikkelig for å få ting til å gå rundt.

Det er mange i dagens Norge som ikke har råd til middag eller ta med ungene på aktiviteter. Må også si at i min omgangskrets er det bare jeg som har PC og ingen har bil. Pengene strekker rett og slett ikke til for folk.

Hei,

Det er det da ingen som bestrider...

Poenget er at det mangelen og fattigdommen blant folk i Russland (for eksempel) er i en helt annen kategori enn i Norge. Det kan faktisk ikke engang sammenlignes.

Med vennlig hilsen

Det er vondt å se hvor lite forståelse norges befolkning har for fattigdommen her i norge!

Skal jeg kjøpe billige kjedeklær, må jeg først reise med ferge og kjøre ganske langt så tur retur blir det ca 500 kr.

Å si at klærne på veromoda er billige er igrunnen bullshit, det koster jo 499 for en bukse der også!

Grunnen til at jeg har kjøleskap og komfyr er fordi min farmor døde, og grunnen til at jeg er på internett er fordi jeg bruker bank, bibliotek og venners maskiner!

Jeg har skjelden nok til å kjøpe mat til meg selv, da diverse trekk på trygden min tar det de måtte ville ha(virker det som) så det jeg så vidt har råd til er å betale husleien, strøm får jeg på kort, fordi jeg ikke har råd til å ha strømm alle dagene i månden.

Trekkene på trygden er fra statensinnkrevingssentral fordi jeg ikke har hatt råd til å betale tvlisensen!

Grunnen til at jeg idag går på trygd,er også grunnen til at jeg idag prøver å få meg en utdannelse som kan hjelpe både meg og andre som har/er i samme situasjon som jeg er og har vært i!

Jeg vil ikke at andre barn skal måtte gjennomgå det samme som jeg der situasjonen kunne ha vært avverget mye nettopp pga fattigdom!

Fattigdommen gjorde at mine foreldre(mor+stefar) begynnte å drikke og ble alkoholikere, min stefar var også narkoman.

jeg ble også banket,mishandlet psykisk og fysisk i flere år helt fram til jeg var i en alder av 22, og var selv en hardt belastet narkoman, for å glemme fortiden min, noe som også gjorde det slik at jeg fikk et sammenbrudd og var innlagt på psykriatisk i flere månder der jeg levde i min egen lille fantasiverden...

Jeg er i dag 27 år og har komt meg både på den ene og andre måten, men fortsatt er minnene fra barndommen så vonde og ubeskrivelig smertefulle at jeg har store hull i oppveksten min som underbevisstheten min har fortrengt!

Er det rett at deres egne skal lide pga at vi sender mer penger ut av landet en hva som blir brukt på våre egne, er ikke det grunnen til at jeg betaler over 3500kr i skatt av min trygd hver måned, at pengene skal gå til goder og annet til vår befolkning?

Jeg mener ikke at jeg ikke har det bedre enn de som sulter i hjel...Men jeg kan ikke si at jeg tenker så veldig mye på dem når magen min rumler av sult og jeg går i svime fordi jeg ikke har fått spist på en uke!

Og er det ikke feil at eldre og ungdom blir bort prioritert pga fex at oslo skal få seg et nytt Oprahus?

Om du ikke har opplevd fattigdommen i norge idag, om du ikke har kjent den på kroppen

Hei Mistera,

Jeg har påpekt flere ganger at det finnes fattigdom i Norge - ingen bestrider det. Denne fattigdommen er totalt unødvendig, og kunne vært avskaffet gjennom et par vedtak i Stortinget.

Poenget, og det som folk reagerer på er konsepter som "våre egne". Vårt ansvar slutter ikke ved Norges grenser, akkurat som Rogalands ansvar ikke slutter ved grensen til Vest-Agder.

Jeg har stor empati med deg, men jeg kan ikke se at du (en person jeg ikke kjenner) skal være "viktigere" for meg enn en person i vårt naboland Russland som bokstaveligtalt fryser/sulter ihjel.

Med vennlig hilsen

Om dere føler med meg eller ikke spiller ingen rolle for meg, jeg blir ikke mett av det.

Nei, du blir ikke mett av det, og det er det heller ingen som har påstått.

Men siden første innlegg i denne tråden har over 60 000 barn dødd av sult / barnesykdommer (pluss tusenvis av voksne) forskjellige steder i verden.

INGEN av disse døde i Norge, men en del av dem i Russland (for eksempel).

Og hvert eneste ett av disse barnene er akkurat like mye verdt som et barn i Norge.

Med vennlig hilsen

Nei, du blir ikke mett av det, og det er det heller ingen som har påstått.

Men siden første innlegg i denne tråden har over 60 000 barn dødd av sult / barnesykdommer (pluss tusenvis av voksne) forskjellige steder i verden.

INGEN av disse døde i Norge, men en del av dem i Russland (for eksempel).

Og hvert eneste ett av disse barnene er akkurat like mye verdt som et barn i Norge.

Med vennlig hilsen

Du har ikke tenkt å gi deg med det der har du vel? Tror du mine barn var mette da de la seg ikveld?

Og en ting jeg lurer på: Hvorfor signerer du alltid med vennlig hilsen?

Annonse

Du har ikke tenkt å gi deg med det der har du vel? Tror du mine barn var mette da de la seg ikveld?

Nei, jeg har forståelse for at både du, din mann og dine barn lider pga fattigdom, og det har jeg påpekt utallige ganger er for jævlig i et land som Norge.

Det jeg (og andre) derimot påpeker er at andre (dessverre) har det langt verre, og at "de er på annen side av en grense" åpenbart ikke er noen unnskyldning for ikke å hjelpe dem.

Jeg skriver "med vennlig hilsen" fordi jeg er en vennlig-innstilt person. :-)

Med vennlig hilsen

Nei, jeg har forståelse for at både du, din mann og dine barn lider pga fattigdom, og det har jeg påpekt utallige ganger er for jævlig i et land som Norge.

Det jeg (og andre) derimot påpeker er at andre (dessverre) har det langt verre, og at "de er på annen side av en grense" åpenbart ikke er noen unnskyldning for ikke å hjelpe dem.

Jeg skriver "med vennlig hilsen" fordi jeg er en vennlig-innstilt person. :-)

Med vennlig hilsen

Jeg har ikke nektet på at andre har det verre enn oss. Jeg har bare sagt at jeg velger å bruke mine "bekymringer" på oss selv.

Tror det hadde passet bedre for deg å signere med "kverulerende hilsen".

Gjest ikke undertegnet akkurat nå

Her i huset er ungene stort sett mette bortsett fra den eldste som er ganske kresen. Det er jeg som er sulten her for først spiser ungene og deretter spiser jeg det som eventuelt blir igjen.

Dette tar på meg psykisk også for etter mange år på denne måten mister jeg matlysten i takt med pengene på kontoen.

Mindre enn 750 kr for 2 voksne og 2 barn på en uke betyr null matlyst.

Jeg har ikke nektet på at andre har det verre enn oss. Jeg har bare sagt at jeg velger å bruke mine "bekymringer" på oss selv.

Tror det hadde passet bedre for deg å signere med "kverulerende hilsen".

Det jeg og andre reagerte på er at du kritiserte at andre ville gi brukte klær til barn i Russland, istedet for til "deg" (altså, folk i Norge) - på tross av at du åpenbart vet at nøden er langt verre i Russland.

Med vennlig hilsen

Her i huset er ungene stort sett mette bortsett fra den eldste som er ganske kresen. Det er jeg som er sulten her for først spiser ungene og deretter spiser jeg det som eventuelt blir igjen.

Dette tar på meg psykisk også for etter mange år på denne måten mister jeg matlysten i takt med pengene på kontoen.

Mindre enn 750 kr for 2 voksne og 2 barn på en uke betyr null matlyst.

Jeg skjønner det veldig godt. Nå i dag var vi faktisk tomme for mat, og ungene måtte legge seg uten middag og kvelds. Jeg håper vi får noe ordnet til i morgen. Det er framdeles lenge til lønning.

Håper det ordner seg for oss begge i framtiden.

Det jeg og andre reagerte på er at du kritiserte at andre ville gi brukte klær til barn i Russland, istedet for til "deg" (altså, folk i Norge) - på tross av at du åpenbart vet at nøden er langt verre i Russland.

Med vennlig hilsen

Jeg står framdeles for den kritikken. Jeg skjønner ikke at folk kan lukke øynene for den nøden som finnes i Norge kun fordi at det er nøden i andre land som vises på tv. Jeg ville med innleggene mine vise litt av vår side også. Det virker ikke som folk er klar over hvordan fattige nordmenn har det.

Gjest ikke undertegnet akkurat nå

Jeg skjønner det veldig godt. Nå i dag var vi faktisk tomme for mat, og ungene måtte legge seg uten middag og kvelds. Jeg håper vi får noe ordnet til i morgen. Det er framdeles lenge til lønning.

Håper det ordner seg for oss begge i framtiden.

Det ordner seg nok ikke for meg i fremtiden dersom trygdeoppgjøret ikke blir bedre. Denne gangen fikk jeg utbetalt 400 kr mer - skatt, og huslånet mitt steg med ca 200 kr. Så vi ble rike dette året.

Her i huset er det bare jeg som har inntekt og slik blir det nok en stund til.

Annonse

Det er faktisk ikke lov og trekke for mye av trygd og lignende ytelser, fordi en da ofte havner under sosialkontorets minstesats.

Det sa iallefall sosialkontoret til meg en gang jeg fikk et tvangstrekk på flere tusen. Jeg slapp med å betale 200 kr på måned og nå som jeg jobber har jeg betalt restbekløpet. Jeg fikk også rentefritak på gjelda fra statens innkrevningssentral fordi jeg i den perioden hadde veldig lav inntekt.

Det ordner seg nok ikke for meg i fremtiden dersom trygdeoppgjøret ikke blir bedre. Denne gangen fikk jeg utbetalt 400 kr mer - skatt, og huslånet mitt steg med ca 200 kr. Så vi ble rike dette året.

Her i huset er det bare jeg som har inntekt og slik blir det nok en stund til.

Ønsker du å holde kontakten kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...