Gå til innhold

Dette er ikke rasistisk ment, altså...


Gjest glimmer

Anbefalte innlegg

Gjest glimmer

Jo, vanligvis blir det ofte dumt å begynne med en setning som det. Men jeg forstår også at noen føler behov for å ytre seg på en slik måte. Som f.eks. Solsikke sier (selv om hennes utsagn ikke var grunnen til innlegget ditt...), hun blir stemplet som rasist hver gang hun ytrer seg om utlendinger, uansett hva som var poenget bak innlegget. De fleste tolker alt hun skriver som rasistiske utsagn, og har en tendens til å lete etter noe som kan forståes på den måten.

Så får man heller velge å uttrykke hva man mener på sin egen måte uten at andre skal henge seg opp i hvordan man formulerer seg, selv om det kan bli misforstått =o)

Men kanskje de personene da heller skulle re-vurdere hvilke uttalelser/ spørsmål de gir uttrykk for (internett eller i det virkelig liv), eventuelt hvordan de formulerer seg? Det kan da ikke være uten grunn at noen blir misforstått ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Solsikke

    19

  • thinkerbell

    7

  • Goliath

    4

  • MsSophie

    3

Mest aktive i denne tråden

Men kanskje de personene da heller skulle re-vurdere hvilke uttalelser/ spørsmål de gir uttrykk for (internett eller i det virkelig liv), eventuelt hvordan de formulerer seg? Det kan da ikke være uten grunn at noen blir misforstått ofte?

Grunnlaget for en god diskusjon bør være at deltagerene er åpne for å vurdere hverandres standpunkter. Det tatt i betraktning virker det meningsløst å fokusere på semantikk. "Solsikkes" noe direkte form har tydeligvis falt de politisk korrekte tungt for brystet.

Jeg synes ikke andres meninger om hvordan man uttrykker seg skal ligge til grunn for hva man skal ha lov til å ytre seg om, eller hvordan man gjøre det, på internett eller i RL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Grunnlaget for en god diskusjon bør være at deltagerene er åpne for å vurdere hverandres standpunkter. Det tatt i betraktning virker det meningsløst å fokusere på semantikk. "Solsikkes" noe direkte form har tydeligvis falt de politisk korrekte tungt for brystet.

Jeg synes ikke andres meninger om hvordan man uttrykker seg skal ligge til grunn for hva man skal ha lov til å ytre seg om, eller hvordan man gjøre det, på internett eller i RL.

Tror du misforstår poenget mitt. Jeg vil ikke hindre noen i å ytre seg om noe som helst og ønsker de å bruke slike uttrykk, så må de gjerne det.

Men det vil ikke forhindre at jeg oppfatter noe rasistisk. Om noen sier: "Ikke for å være rasistisk, men negre er jo egentlig innmari dumme", så tenker jeg ikke: Det hørtes jo temmelig diskriminerende ut, men siden han/hun sa på forhånd at det ikke var sånn ment, så...

Jeg ser bare på slike forsikringer som unødvendige. Om andre vil bruke det, så gjerne for meg, men det vil ikke forandre hvordan jeg oppfatter det de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Og jeg har ikke noe i mot negre, men mener at alle burde hatt hver sin.

Enkelte her inne har spesialisert seg på "herregud altså" innlegg som oftest handler om "utlenninger", ikke at de er rasister, men de ,utlenningene, ser rare ut i bunad, eller herregud, nå var det en som var slem igjen, og han var utlenning, men altså, de kjenner en utlenning som har levd i gata i 11 år, og han er pen altså, så hvordan kan du kalle dem rasister da?, det er jo volden de er redd for, og alle vet at vold og utlenninger hører sammen, ikke for å være rasistisk altså, men det er bare fakta, ja det mener jeg, det.

Det er ryggraden i hverdagsrasismen som snakker.

Bra innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det forstår jeg, du som finner det morsomt at barn blir sexmisbrukt.

Beep! Beep! Beep! Usakelig-utsagn-alarm!

".........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da en glimrende måte og liksom være en veldig snill rasist på....

eller å prøve å skjule det, slik at de slipper å reflektere noe videre over det....fordi de vil bli hengende i uvitenheten eller no

ja, det er dumt å si slikt. Det er på en måte å kamuflere seg for rasistmotstandere sammtidig som de vil dra frem andre rasister for å ytre en sterkere rasistisk mening. Som å tenne et lite bål å si det trenger litt tennveske på. someone?!

Noe alla samme mening som å referere til at man lever trossalt i år 2000

For å komme med mine 5 cents:

Jeg er klar over at man stort sett ikke kan si noe negativt som omhandler innvandrere, asylsøkere og andre fremmedkulturelle uten å bli kalt rassist. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke flere har skjønt at det er poengløst å forsvare seg mot slike angrep. De som har den holdningen har bestemt seg for å ha den, og sjangsen er liten for at de noensinne vil prøve å se saken(e) fra flere sider.

Hvis jeg f.eks. stadfester et faktum, nemlig at det desverre er slikt at fremmedkulturelle er overrepresentert i voldssaker - i og utenfor statistikkene i Oslo, så regner jeg med å bli flamet av folk som ser på påstanden som rasistisk. Jeg har gitt opp og prøve å ordlegge meg med tanke på at folk som ikke tenker før de reagerer ikke skal misforstå meg. Poenget vil her være å belyse et problem, og for å kunne ha noen som helst forutsetning for å kunne hanskes med et problem, er første bud å innse at problemet eksisterer. Og vil noen kalle meg rassist av den grunn, så er det deres valg. Jeg vet godt hva jeg selv er, og om noen legger helt egne meninger i det jeg (og andre) sier, så er det deres problem. Det er nok å stri med i verden, om man ikke skal kaste bort tiden på folk som ikke vil forstå annet enn seg selv.

*Puh*

(Måtte bare få sagt det :-)

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

For å komme med mine 5 cents:

Jeg er klar over at man stort sett ikke kan si noe negativt som omhandler innvandrere, asylsøkere og andre fremmedkulturelle uten å bli kalt rassist. Men det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke flere har skjønt at det er poengløst å forsvare seg mot slike angrep. De som har den holdningen har bestemt seg for å ha den, og sjangsen er liten for at de noensinne vil prøve å se saken(e) fra flere sider.

Hvis jeg f.eks. stadfester et faktum, nemlig at det desverre er slikt at fremmedkulturelle er overrepresentert i voldssaker - i og utenfor statistikkene i Oslo, så regner jeg med å bli flamet av folk som ser på påstanden som rasistisk. Jeg har gitt opp og prøve å ordlegge meg med tanke på at folk som ikke tenker før de reagerer ikke skal misforstå meg. Poenget vil her være å belyse et problem, og for å kunne ha noen som helst forutsetning for å kunne hanskes med et problem, er første bud å innse at problemet eksisterer. Og vil noen kalle meg rassist av den grunn, så er det deres valg. Jeg vet godt hva jeg selv er, og om noen legger helt egne meninger i det jeg (og andre) sier, så er det deres problem. Det er nok å stri med i verden, om man ikke skal kaste bort tiden på folk som ikke vil forstå annet enn seg selv.

*Puh*

(Måtte bare få sagt det :-)

".............."

Du har et godt poeng. Men nå er jeg ikke av de som kaller noen rasist basert på at de påpeker fakta.

_Mitt_ poeng at jeg ikke oppfatter noe annerledes, bare fordi mennesker sier ting som "ikke for å være frekk" eller "ikke for å virke dum"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cebuano

Jo selvsagt kan en det. Men når en ser seg nødt til å starte en setning slik tror du ikke det er grunn for det?

Jeg starter som regel mine innlegg som handler om innvandrere eller folk av utenlandsk opprinnelse med akkurat den frasen. Hvorfor jeg gjør det? Fordi uansett hva jeg skriver om folk som er innvandrere eller av utenlandsk opprinnelse, kommer det noen bedrevitere og roper RASIST, RASIST. Du har rasistiske meninger, å herregud for ett idiotisk spørsmål o.s.v. I stedet for å svare på det jeg spurte om. Det er klart at man blir litt på defansiven når man får slike utsagn mot seg.

Så kan men vel si, da er det bare å la vær å skrive slike innlegg. Ja helt klart, men nå velger jeg å skrive slike innlegg likvel. Med den frasen i begynnelsen eller i slutten. I håp om at bedreviterene for en gang skyld skal svare på spørsmålet mitt og ikke oppføre seg på samme måten som de hevder jeg gjør.

Hvordan går det med den hunden din som reagerte på mørkhudede?

Say no more.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med den hunden din som reagerte på mørkhudede?

Say no more.....

Skal jeg ikke svare på innlegget eller?

Jo jeg velger å gjøre det. Det går faktisk mye bedre. Vi har trena mye på det og nå reagerer han ikke på samme måte lenger. Nå har jeg ikke forsøkt å gå forbi en mørkhudet uten at han sitter da, men regner med det går seg til etterhvert.

Kjenner desverre ingen mørkhudede her i området som er villig til å være prøvekanin. Derfor får jeg ikke trena på den måten.

Er du ny her foresten? Kjenner ikke igjen nicket ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ikke svare på innlegget eller?

Jo jeg velger å gjøre det. Det går faktisk mye bedre. Vi har trena mye på det og nå reagerer han ikke på samme måte lenger. Nå har jeg ikke forsøkt å gå forbi en mørkhudet uten at han sitter da, men regner med det går seg til etterhvert.

Kjenner desverre ingen mørkhudede her i området som er villig til å være prøvekanin. Derfor får jeg ikke trena på den måten.

Er du ny her foresten? Kjenner ikke igjen nicket ditt.

Vanskelig å gå forbi noen når hunden sitter. Men det jeg mente var altså at jeg fortsatt ber han sette seg når jeg ser det kommer noen som er mørkhudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng. Men nå er jeg ikke av de som kaller noen rasist basert på at de påpeker fakta.

_Mitt_ poeng at jeg ikke oppfatter noe annerledes, bare fordi mennesker sier ting som "ikke for å være frekk" eller "ikke for å virke dum"...

Neida, jeg mente ikke å peke på en bestemt person i denne tråden heller. Og jeg er enig i at du også har et poeng, selv om jeg synes at argumenteringen til og fra tok litt vel av her :-)

".........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

thinkerbell

Vanskelig å gå forbi noen når hunden sitter. Men det jeg mente var altså at jeg fortsatt ber han sette seg når jeg ser det kommer noen som er mørkhudet.

"jeg fortsatt ber han sette seg når jeg ser det kommer noen som er mørkhudet. "

hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cebuano

Skal jeg ikke svare på innlegget eller?

Jo jeg velger å gjøre det. Det går faktisk mye bedre. Vi har trena mye på det og nå reagerer han ikke på samme måte lenger. Nå har jeg ikke forsøkt å gå forbi en mørkhudet uten at han sitter da, men regner med det går seg til etterhvert.

Kjenner desverre ingen mørkhudede her i området som er villig til å være prøvekanin. Derfor får jeg ikke trena på den måten.

Er du ny her foresten? Kjenner ikke igjen nicket ditt.

Neip, jeg er ikke ny.

Flott at det går bedre med hunden din.

Jeg ser ikke på som rasist, men jeg har lest endel av de innlegga dine om mørkhudene, og dette om hunden din syns jeg tok kaka. Du gir ikke akkurat uttrykk for at du har så veldig mye tilovers for fremmede kulturer og mørkhudede mennesker?? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"jeg fortsatt ber han sette seg når jeg ser det kommer noen som er mørkhudet. "

hvorfor?

Fordi vi trener på at han ikke skal gjøre utfall mot dem. Jeg trener på samme måten som jeg gjore med skiløpere, joggere og syklister. Det har han sluttet helt med nå, så jeg regner med det fungerer bra etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neip, jeg er ikke ny.

Flott at det går bedre med hunden din.

Jeg ser ikke på som rasist, men jeg har lest endel av de innlegga dine om mørkhudene, og dette om hunden din syns jeg tok kaka. Du gir ikke akkurat uttrykk for at du har så veldig mye tilovers for fremmede kulturer og mørkhudede mennesker?? Eller tar jeg feil?

Jeg har ingenting i mot dem og da hunden min reagerte på den måten, ble jeg paff og fortvila. Jeg har ingen interesse av å ha en hund som gjør utfall mot mennesker. Og jeg henvendte meg til dol fordi jeg viste at her var en del hundeeksperter som kanskje kunne hjelpe meg med problemet. For om vi ikke fikk bukt på dette problemet så kunne ikke vi ha fortsatt å ha hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Fordi vi trener på at han ikke skal gjøre utfall mot dem. Jeg trener på samme måten som jeg gjore med skiløpere, joggere og syklister. Det har han sluttet helt med nå, så jeg regner med det fungerer bra etterhvert.

ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cebuano

Jeg har ingenting i mot dem og da hunden min reagerte på den måten, ble jeg paff og fortvila. Jeg har ingen interesse av å ha en hund som gjør utfall mot mennesker. Og jeg henvendte meg til dol fordi jeg viste at her var en del hundeeksperter som kanskje kunne hjelpe meg med problemet. For om vi ikke fikk bukt på dette problemet så kunne ikke vi ha fortsatt å ha hunden.

greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...