Gjest gutt på 22 Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 http://www.nettavisen.no/servlets/page?section=59&item=225574 Leste dette hos Nettavisen. Så kom jeg på at sist jeg var på apoteket spurte de meg om jeg ville ha et annet merke enn Zyrtec, som jeg vanligvis brukte. Det var den samme medisinen, og kostet det samme for meg - sa de, men det ble billigere for Folketrygden. Så jeg sa ja takk. Nå bruker jeg Cetirizin (tror jeg det heter) istedenfor Zyrtec - til samme pris. Har apoteket "snytt meg"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65591-apotekene-kan-snyte-deg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Apotekene har de siste årene fått et økende antall leverandører av legemidler. I apotekhyllene finner man nå medisiner som er identiske med hensyn til effekt og bivirkninger, men rimeligere enn middelet som opprinnelig ble utviklet, det såkalte originalpreparatet. Det skyldes at enkelte firmaer har begynt å importere legemidlene fra land med lavere prisnivå enn i Norge eller selv produserer et identisk middel når det opprinnelige legemiddelets patentbeskyttelse er utløpt. Identiske kopipreparater omtales gjerne som generiske legemidler. Helsemyndighetene ønsker økt salg av generiske legemidler fordi de har samme sikkerhet og effekt, men er rimeligere for samfunnet enn originalpreparatet. Det gjelder særlig midler som omfattes av blå-reseptordningen. Økt bytte til generiske legemidler kan frigjøre flere hundre millioner kroner til andre gode formål. For å oppmuntre til økt salg av slike produkter har myndighetene laget en delingsmodell som innebærer at apotekene og forbrukeren får beholde hver sin del av gevinsten hvis man velger et generisk legemiddel, slik apotek gjorde da foreslo Cetirizin i stedet for Zyrtec. Forskjellen i forbrukerens egenandel mellom disse midlene er 12 kroner for 100 tabletter. Grunnen til at det ikke ble billigere for deg denne gangen var kanskje at du har frikort eller at du handlet legemidler for et beløp som overskred egenandelsgrensen som er 360 kroner pr. handel. Artikkelen som var omtalt i avisen antydet muligheten av at grossistene selger midlene til samme pris til apotekene, og at det derfor ikke blir noen gevinst for forbrukeren. Ettersom grossistene og apotekene ofte har samme eiere fører det til at de beholder gevinsten forbrukeren skulle hatt. Hvorvidt det er tilfellet, vet man vel ikke sikkert, men saken blir undersøkt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65591-apotekene-kan-snyte-deg/#findComment-296770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gutt på 22 Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Apotekene har de siste årene fått et økende antall leverandører av legemidler. I apotekhyllene finner man nå medisiner som er identiske med hensyn til effekt og bivirkninger, men rimeligere enn middelet som opprinnelig ble utviklet, det såkalte originalpreparatet. Det skyldes at enkelte firmaer har begynt å importere legemidlene fra land med lavere prisnivå enn i Norge eller selv produserer et identisk middel når det opprinnelige legemiddelets patentbeskyttelse er utløpt. Identiske kopipreparater omtales gjerne som generiske legemidler. Helsemyndighetene ønsker økt salg av generiske legemidler fordi de har samme sikkerhet og effekt, men er rimeligere for samfunnet enn originalpreparatet. Det gjelder særlig midler som omfattes av blå-reseptordningen. Økt bytte til generiske legemidler kan frigjøre flere hundre millioner kroner til andre gode formål. For å oppmuntre til økt salg av slike produkter har myndighetene laget en delingsmodell som innebærer at apotekene og forbrukeren får beholde hver sin del av gevinsten hvis man velger et generisk legemiddel, slik apotek gjorde da foreslo Cetirizin i stedet for Zyrtec. Forskjellen i forbrukerens egenandel mellom disse midlene er 12 kroner for 100 tabletter. Grunnen til at det ikke ble billigere for deg denne gangen var kanskje at du har frikort eller at du handlet legemidler for et beløp som overskred egenandelsgrensen som er 360 kroner pr. handel. Artikkelen som var omtalt i avisen antydet muligheten av at grossistene selger midlene til samme pris til apotekene, og at det derfor ikke blir noen gevinst for forbrukeren. Ettersom grossistene og apotekene ofte har samme eiere fører det til at de beholder gevinsten forbrukeren skulle hatt. Hvorvidt det er tilfellet, vet man vel ikke sikkert, men saken blir undersøkt. Takk for bra svar! Synes forøvrig dette med generiske legemidler høres bra ut! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65591-apotekene-kan-snyte-deg/#findComment-296791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Jeg betalte 106 kr for 100 tabeletter med Cetirizin, og 130 kr for 100 Zyrtec... Har ikke noe svar på det du spør om, men jeg fikk iallefall med mye informasjon fra apoteket, om at de kan foreslå billigere medisin hvis det har det samme behandlende stoffet. Men jeg sparte iallefall 24 kroner, og hvis du ikke gjorde det, er det jo noen andre som har fått disse pengene... Snodig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65591-apotekene-kan-snyte-deg/#findComment-296796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gutt på 22 Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Jeg betalte 106 kr for 100 tabeletter med Cetirizin, og 130 kr for 100 Zyrtec... Har ikke noe svar på det du spør om, men jeg fikk iallefall med mye informasjon fra apoteket, om at de kan foreslå billigere medisin hvis det har det samme behandlende stoffet. Men jeg sparte iallefall 24 kroner, og hvis du ikke gjorde det, er det jo noen andre som har fått disse pengene... Snodig. Kan godt hende jeg husker feil altså! Skal ikke beskylde noen for noe når jeg ikke er sikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65591-apotekene-kan-snyte-deg/#findComment-296824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.