Gå til innhold

Spørsmål


Lionn

Anbefalte innlegg

Burde det ikke være slik at man fikk lik lønn for like lang utdannelse, på samme nivå?

Altså: En sykepleier med 3-årig høyskole bør ha samme lønn som en ingeniør med 3-årig høyskole. Osv.

Jeg har 3-årig høyskole. Min samboer har yrkesskole. Jeg har studielån. Det har ikke han. Likevel tjener han langt mer enn meg og har gått på skole mye kortere.

Burde man ikke fått lønnskompensasjon for utdannelse?

Eller bør det være slik som tydeligvis mr. Conan mener: Lønnen skal være avhengig av hva du klarer å produsere. Da forstår jeg jo min dårlige lønn: Jeg produserer nemlig ikke en dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    33

  • conan

    15

  • Luska

    8

  • Åsemor

    6

Mest aktive i denne tråden

Kanskje du sitter for mye på DOL i arbeidstiden?

Men ja, jeg synes det er helt villt, kjæresten min som er lærling har høyere lønn enn mutter som har 3 års høyskole og 30 års ansennitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns lønnen bør være avhengig av hva en klarer å produsere, som du sier.

Javel. Og siden jeg ikke produserer noe, skal jeg ikke ha lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis.

Lengden på utdannelsen burde delvis avgjøre lønnen.

Men så er det ikke så lett å styre det private næringsliv, der mange ingeniører jobber.

Førskolelærere får selvsagt ikke bedre lønn når de jobber i en privat barnehage, for folk er ikke villige til å betale særlig for tjenesten.

Men det samfunnet vårt i alle fall kunne gjort, var å fikse studiefinansieringen, slik at vi som har gått på skole i evigheter hadde sluppet å punge ut med syv tusen tredjehver måned. Det hadde blitt lønnsbedring det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du sitter for mye på DOL i arbeidstiden?

Men ja, jeg synes det er helt villt, kjæresten min som er lærling har høyere lønn enn mutter som har 3 års høyskole og 30 års ansennitet.

Har ikke jobbet på 4 år, jeg. Dette var et tenkt tilfelle: Om jeg hadde vært i jobb, med den utdannelsen jeg har.

Ellers er det hyggelig å konstatere at du er enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Javel. Og siden jeg ikke produserer noe, skal jeg ikke ha lønn?

Dersom man ikke produserer noe (hverken duppedingser eller tjenester) bør man ikke ha lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke jobbet på 4 år, jeg. Dette var et tenkt tilfelle: Om jeg hadde vært i jobb, med den utdannelsen jeg har.

Ellers er det hyggelig å konstatere at du er enig med meg.

Åkei da, JEG sitter for mye på dol i arbeidstiden, og klager derfor ikke over for lite lønn :P

Men så har ikke jeg noe mer enn vgs heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis.

Lengden på utdannelsen burde delvis avgjøre lønnen.

Men så er det ikke så lett å styre det private næringsliv, der mange ingeniører jobber.

Førskolelærere får selvsagt ikke bedre lønn når de jobber i en privat barnehage, for folk er ikke villige til å betale særlig for tjenesten.

Men det samfunnet vårt i alle fall kunne gjort, var å fikse studiefinansieringen, slik at vi som har gått på skole i evigheter hadde sluppet å punge ut med syv tusen tredjehver måned. Det hadde blitt lønnsbedring det!

Pssst: Jeg har betalt ned studielånet mitt. *Erte*

Jeg skal starte min egen barnehage, ja. Med blodpriser selvsagt. Interessert i plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Og siden jeg ikke produserer noe, skal jeg ikke ha lønn?

Produserer i overført betydning da.

Pokker, skal f. eks. en med tre år ingeniørutdanning med dårlige resultater ha like høy lønn som en med gode resultater? Det må jo gå mer på kvalifikasjoner. Samme startlønn, men med uttelling i samsvar med hvordan vedkommende viser seg å utføre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Burde det ikke være slik at man fikk lik lønn for like lang utdannelse, på samme nivå?"

Nei, fordi en ingeniør og en sykepleier tilbyr sine tjenester i forskjellige arbeidsmarkeder med forskjellige forutsetninger for å betale lønn.

"Burde man ikke fått lønnskompensasjon for utdannelse?"

Generellt sett får man det, og det ser man enda tydligere i land der man har en mye mindre offentlig sektor og friere lønnsdannelse enn det man har i Norge.

"Eller bør det være slik som tydeligvis mr. Conan mener:"

Selvsagt bør ting flest være som mr conan mener. Det sier selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Og siden jeg ikke produserer noe, skal jeg ikke ha lønn?

Hvis ikke du har jobb - dvs. ikke produserer noe så har du selvsagt ikke krav på lønn.

Det er mange som har en jobb hvor de ikke produserer noe konkret - da har de selvsagt krav på lønn.

Men du har rett på arbeidsledighetstrygd/sosialstøtte alt ettersom hvis du ikke får jobb.

Det at ingeniører tjener bedre enn lærere og sykepleiere har vel sammenhenh med at det er et mannsdominert yrke OG at de har vært flinke til å kjempe for økt lønn. Det at mange jobber i det private som ingeniører har også selvsagt mye å si - der er lønningene i snitt høyere. En avd.ing. i staten tjener ikke all verden.

Man velger fritt hva slags yrke man vil ha. Velger man lærer og sykepleiere vet man jo at man går til et lavtlønnsyrke. Dette må man vurdere samtidig med hva man faktisk har lyst til å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Produserer i overført betydning da.

Pokker, skal f. eks. en med tre år ingeniørutdanning med dårlige resultater ha like høy lønn som en med gode resultater? Det må jo gå mer på kvalifikasjoner. Samme startlønn, men med uttelling i samsvar med hvordan vedkommende viser seg å utføre jobben sin.

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Burde det ikke være slik at man fikk lik lønn for like lang utdannelse, på samme nivå?"

Nei, fordi en ingeniør og en sykepleier tilbyr sine tjenester i forskjellige arbeidsmarkeder med forskjellige forutsetninger for å betale lønn.

"Burde man ikke fått lønnskompensasjon for utdannelse?"

Generellt sett får man det, og det ser man enda tydligere i land der man har en mye mindre offentlig sektor og friere lønnsdannelse enn det man har i Norge.

"Eller bør det være slik som tydeligvis mr. Conan mener:"

Selvsagt bør ting flest være som mr conan mener. Det sier selv...

"Nei, fordi en ingeniør og en sykepleier tilbyr sine tjenester i forskjellige arbeidsmarkeder med forskjellige forutsetninger for å betale lønn."

Det er der feilen ligger. Alle arbeidsmarkeder må samkjøre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, fordi en ingeniør og en sykepleier tilbyr sine tjenester i forskjellige arbeidsmarkeder med forskjellige forutsetninger for å betale lønn."

Det er der feilen ligger. Alle arbeidsmarkeder må samkjøre seg.

Nei, man kan ikke fryse tiden så lenge man forventer effektivitet. Prisen (lønnen) er et markedsignal om tilbud og etterspørselsforhold som over tid kanaliserer ressursene dit de kaster mest av seg. Gjør du dette statisk (som jo sosialister flest vil) så starter den store sløsefesten med samfunnets ressurser, og det taper vi alle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du har jobb - dvs. ikke produserer noe så har du selvsagt ikke krav på lønn.

Det er mange som har en jobb hvor de ikke produserer noe konkret - da har de selvsagt krav på lønn.

Men du har rett på arbeidsledighetstrygd/sosialstøtte alt ettersom hvis du ikke får jobb.

Det at ingeniører tjener bedre enn lærere og sykepleiere har vel sammenhenh med at det er et mannsdominert yrke OG at de har vært flinke til å kjempe for økt lønn. Det at mange jobber i det private som ingeniører har også selvsagt mye å si - der er lønningene i snitt høyere. En avd.ing. i staten tjener ikke all verden.

Man velger fritt hva slags yrke man vil ha. Velger man lærer og sykepleiere vet man jo at man går til et lavtlønnsyrke. Dette må man vurdere samtidig med hva man faktisk har lyst til å jobbe med.

Jeg mente selvsagt om jeg har et yrke hvor jeg ikke produserer en konkret ting.

Det at man vet at lærere og sykepleiere har dårlig betalt bør vel ikke være en grunn til å ikke velge disse yrkene? Hva skulle samfunnet gjort uten dem? Man bør vel heller prøve å gjøre noe med lønnen enn å skygge unna yrket?

Jeg ser på disse yrkene(ved siden av lege) som de viktigste yrkene vi har i samfunnet. Når skal samfunnet betale lønn etter hvor viktig jobb man utfører? En reklamegubbe tjener mye bedre og han utfører en jobb som ikke er det minste viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pssst: Jeg har betalt ned studielånet mitt. *Erte*

Jeg skal starte min egen barnehage, ja. Med blodpriser selvsagt. Interessert i plass?

Hør med meg etter at jeg har vunnet i Lotto på lørdag.

Det blir vel mye video og pc-spill i den barnehagen?

Og sjokoladekake til lunsj hver dag....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke fryse tiden så lenge man forventer effektivitet. Prisen (lønnen) er et markedsignal om tilbud og etterspørselsforhold som over tid kanaliserer ressursene dit de kaster mest av seg. Gjør du dette statisk (som jo sosialister flest vil) så starter den store sløsefesten med samfunnets ressurser, og det taper vi alle på.

Tror neppe vi kommer noen vei. Jeg forventer nemlig ikke effektivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei da, JEG sitter for mye på dol i arbeidstiden, og klager derfor ikke over for lite lønn :P

Men så har ikke jeg noe mer enn vgs heller da :)

Hmm jeg sitter også mye på dol i arbeidstiden men klager likevel over for dårlig lønn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...