Gå til innhold

Spørsmål


Lionn

Anbefalte innlegg

"du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for"

Syns du ikke de fortjener det når de ikke har råd til det selv?

Syns du ikke det er bra at alle er med på å betale sånn at alle kan nyte godt av det?

Men uansett, nå er jeg nødt til å jobbe litt, har igrunnen sittet på dol i hele dag.

..så kan jeg fortsette å sitte her, men innrømme at jeg ikke har peiling på politikk, og jeg veit at jeg driter meg ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    33

  • conan

    15

  • Luska

    8

  • Åsemor

    6

Mest aktive i denne tråden

"du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for"

Syns du ikke de fortjener det når de ikke har råd til det selv?

Syns du ikke det er bra at alle er med på å betale sånn at alle kan nyte godt av det?

Men uansett, nå er jeg nødt til å jobbe litt, har igrunnen sittet på dol i hele dag.

"Syns du ikke de fortjener det når de ikke har råd til det selv?"

Vel, jeg har ikke råd til Ferrari, yacht a la Røkke eller privatfly. Helvete heller, jeg sliter med å betale boliglånet mitt. Synes ikke du jeg fortjener bedre?

Er dette svar på spørsmålet mitt?

"Syns du ikke det er bra at alle er med på å betale sånn at alle kan nyte godt av det?"

Jeg tror svarene du får på det spørsmålet avhenger om de som besvarer det hovedsakelig befinner seg "in the recieving end or the giving end"...

"Men uansett, nå er jeg nødt til å jobbe litt, har igrunnen sittet på dol i hele dag"

Vi har jo krav på lønn selv om vi ikke produserer en dritt, og strekker ikke lønna til så får noen andre betale det jeg har lyst på eller føler behov for. Det er jo bare rettferdig, så du kan trygt dole litt til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du hevder det. Iallefall indirekte.

Nei, noe slikt har jeg ikke hevdet. Jeg har kun påpekt implikasjonen av dine (og andres) normative standpunkter. Egne meninger er jeg nemlig fritatt for, bortsett fra at jeg føler sterkt for at cognacen skal spares til etter middagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Syns du ikke de fortjener det når de ikke har råd til det selv?"

Vel, jeg har ikke råd til Ferrari, yacht a la Røkke eller privatfly. Helvete heller, jeg sliter med å betale boliglånet mitt. Synes ikke du jeg fortjener bedre?

Er dette svar på spørsmålet mitt?

"Syns du ikke det er bra at alle er med på å betale sånn at alle kan nyte godt av det?"

Jeg tror svarene du får på det spørsmålet avhenger om de som besvarer det hovedsakelig befinner seg "in the recieving end or the giving end"...

"Men uansett, nå er jeg nødt til å jobbe litt, har igrunnen sittet på dol i hele dag"

Vi har jo krav på lønn selv om vi ikke produserer en dritt, og strekker ikke lønna til så får noen andre betale det jeg har lyst på eller føler behov for. Det er jo bare rettferdig, så du kan trygt dole litt til....

Man kan ikke sammenligne ferrari og boliglån med det å få støtte til betalt tannlege og lege. Kan man vel, Cåååånan, min hingst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke sammenligne ferrari og boliglån med det å få støtte til betalt tannlege og lege. Kan man vel, Cåååånan, min hingst?

Vel, det er jo strengt talt bare et spørsmål om grensedragning, er det ikke. Prinsippet er jo det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noe slikt har jeg ikke hevdet. Jeg har kun påpekt implikasjonen av dine (og andres) normative standpunkter. Egne meninger er jeg nemlig fritatt for, bortsett fra at jeg føler sterkt for at cognacen skal spares til etter middagen..

Det ante meg. (Det med cognacen altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo strengt talt bare et spørsmål om grensedragning, er det ikke. Prinsippet er jo det samme..

Så langt ifra. Ferrari er unødvendig. Lege er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt ifra. Ferrari er unødvendig. Lege er nødvendig.

Det er faktisk et omtvistelig faktum. Snakk med en hvilken som helst almenlege (såkallet 1. linje) i vår helsetjeneste, og han vil fortelle at over halvparten av besøkene han får ikke har noe med sykdom å gjøre i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk et omtvistelig faktum. Snakk med en hvilken som helst almenlege (såkallet 1. linje) i vår helsetjeneste, og han vil fortelle at over halvparten av besøkene han får ikke har noe med sykdom å gjøre i det hele tatt...

Hva med den andre halvparten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bare antall vektall og år på skole som skal telle?

Det burde da være vel så relevant å regne med praktisk erfarin og kompetanse.

Learning by doing....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det bare antall vektall og år på skole som skal telle?

Det burde da være vel så relevant å regne med praktisk erfarin og kompetanse.

Learning by doing....!

Selvsagt. Men en som har 3-årig yrkesskole, har neppe noe mer erfaring enn en som har 3-årig høyskole, når de begge skal ut i yrkeslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den andre halvparten?

Ja, hva med den? De er vel syke på en eller annen måte..

Det jeg ønsket å illustrere, er man ved å gjøre en haug med helt ordinære tjenester gratis for brukerne (men, der er fortsatt ikke gratis å produsere, og noen betaler den regningen), så får man en overetterspørsel etter disse tjenestene. Samtidig så minsker kvaliteten på tjenesten når kunden, den som får tjenesten, ikke betaler for den, siden alle alltid er mer nøye med å få valuta for egne penger, men ikke like nøye med andres penger.

All denne sløsingen som jeg bare har nevnt et par eksempler på, gjør at helt vanlige folk med vanlige lønninger ikke har råd til å betale et ordinært tannlegebesøk eller legebesøk av egen lommenbok, fordi skattene man betaler for disse tjenestene i stedet, er skyhøye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noddy og.

Jo, men jeg blir ikke opphisset av Noddy. Han er mer... eh... en fantasivenn for meg. Som den bestekameraten jeg aldri fikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...