Gå til innhold

Spørsmål


Lionn

Anbefalte innlegg

Selvsagt. Men en som har 3-årig yrkesskole, har neppe noe mer erfaring enn en som har 3-årig høyskole, når de begge skal ut i yrkeslivet.

Ja, men det er jo her du tar litt feil. Når han gikk sine tre år på yrkesskole, så gikk du tre år på videregående (almenn linje?). Når han så startet å JOBBE rett etter yrkesskolen (og på den måten fikk praktisk erfaring og kompetanse), fortsatte du på din tre-årige høgskoleutdannelse.

See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    33

  • conan

    15

  • Luska

    8

  • Åsemor

    6

Mest aktive i denne tråden

Ja, men det er jo her du tar litt feil. Når han gikk sine tre år på yrkesskole, så gikk du tre år på videregående (almenn linje?). Når han så startet å JOBBE rett etter yrkesskolen (og på den måten fikk praktisk erfaring og kompetanse), fortsatte du på din tre-årige høgskoleutdannelse.

See?

Mener du at en som har jobbet siden grunnskolen bør tjene like mye eller mer enn en som en som har høyskole ? Uansett hva de jobber med fordi 'jobberen' vil ha flere år med erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at en som har jobbet siden grunnskolen bør tjene like mye eller mer enn en som en som har høyskole ? Uansett hva de jobber med fordi 'jobberen' vil ha flere år med erfaring ?

Nei jeg mener ikke det, jeg mener at man bør slutte å undervurdere den erfaringen og kompetansen man opparbeider seg ved å jobbe. Praktisk arbeid er en form for utdannelse i seg selv....er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk et omtvistelig faktum. Snakk med en hvilken som helst almenlege (såkallet 1. linje) i vår helsetjeneste, og han vil fortelle at over halvparten av besøkene han får ikke har noe med sykdom å gjøre i det hele tatt...

Det er jo betenkelig at halvparten av pasientene ikke er syke.

Oppsøker de lege kun for en prat om vær og vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo betenkelig at halvparten av pasientene ikke er syke.

Oppsøker de lege kun for en prat om vær og vind?

I realiteten- ja. Utrolig mange ensomme gamle, overnervøse foreldre og halvhypokondre med litt snørr i nesa som plager våre stolte legestand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I realiteten- ja. Utrolig mange ensomme gamle, overnervøse foreldre og halvhypokondre med litt snørr i nesa som plager våre stolte legestand.

Ja, det var akkurat det svaret jeg ventet.

Vi blir mer og mer ensomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg mener ikke det, jeg mener at man bør slutte å undervurdere den erfaringen og kompetansen man opparbeider seg ved å jobbe. Praktisk arbeid er en form for utdannelse i seg selv....er det ikke?

Seffers er erfaring viktig. Jeg trodde du likestilte erfaring og utdanning jeg ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det er NETTOPP slik det burde være ja! Lønn etter innsats!

Det skulle ikke være lov å være sikret jobb og god lønn på livstid bare fordi en har trengt seg gjennom 3 års etterutdannelse.

Det er snakk om å være KVALIFISERT til jobben. Noen blir det aldri. Samme hvor mye de sliter skolebenken. Er du så dum at du tar en utdannelse bare fordi den skal gi deg trygg jobb eller god lønn - så skyld deg selv. Velg HELLER en jobb du trives med, så betyr ikke lønna SÅ mye.

Og fortsatt, det mest patetiske jeg vet er folk som forlanger respekt fordi de har tatt en UTDANNELSE. Så latterlig! Jeg respekterer ingen som en god arbeidstaker før de har bevist at det er nettopp DET de er. Oftest er det IKKE de med lengst utdannelse og finest titler som har høyest arbeidsmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barna skal tidlig læres opp til å dole. Jeg skal love deg at de er noen djævler til å chatte når de går opp til avgangseksamen i barnehagen.

Sjokoladekake hver dag åf cårse. Du baker selvsagt.

Ja, men må det være sjokoladekake hver dag, eller kan jeg variere litt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Mener du at en som har jobbet siden grunnskolen bør tjene like mye eller mer enn en som en som har høyskole ? Uansett hva de jobber med fordi 'jobberen' vil ha flere år med erfaring ?

'Jobberen' har ihvertfall begynt å betale skatt til staten (dvs oss) lenge før den som tar år etter år på skole. OG som kanskje så går rett over på arbeidsledighetstrygd siden vedkommende ikke finner noen jobb som er FIN nok eller godt NOK betalt!

DET er det som kalles sugerør i statskassa det! Og i tilleg synes de så synd på seg selv. Jeg er spyferdig...

Er de då j.... flinke så start idet minste et eget firma da, så slipper dere ligge samfunnet til byrde om dere ikke finner drømmejobben. Eget firma går greit hvis du ikke tar ut mer enn du tjener. Og hvis du GIDDER å jobbe. Du kan jo allatids kalle deg adm.dir. selv om det er bare deg i firmaet. DET hjelper vel på selvfølelsen. Hehe.

Det er forresten det mest latterlige jeg vet. Firma med fire ansatte. Adm.dir., innkjøpssjef, salgssjef og regnskapssjef. Det er så festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

De fattige blir fattigere, de rike blir rikere.

Typisk FrP-ånd å si noe sånt altså.

At forskjellen blir større her i Norge?

Hvis du er så j... rettferdig av deg, burde du være med på at vi i Norge avstår fra MYE for at andre land kan få det bedre. DER også blir bare forsskjellen mellom Norge og fattige land større og større!

Men DET er noe annet det vel? For vi i Norge har jo KRAV på å ha det bra, bedre best?

Mennesket er et egoistisk vesen. Det er helt sikkert.

Skulle egentlig ønske jeg var født i et land hvor det materialistiske ikke var et mål for menneskelig lykke. Lykkelige er vi i hvertfall IKKE her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for"

Syns du ikke de fortjener det når de ikke har råd til det selv?

Syns du ikke det er bra at alle er med på å betale sånn at alle kan nyte godt av det?

Men uansett, nå er jeg nødt til å jobbe litt, har igrunnen sittet på dol i hele dag.

Det er ikke rart arbeidsgivere ikke har råd til arbeidsstokken etterhvert. En stor del av den sitter jo og surfer på nettet. Er det DET dere krever lønn for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At forskjellen blir større her i Norge?

Hvis du er så j... rettferdig av deg, burde du være med på at vi i Norge avstår fra MYE for at andre land kan få det bedre. DER også blir bare forsskjellen mellom Norge og fattige land større og større!

Men DET er noe annet det vel? For vi i Norge har jo KRAV på å ha det bra, bedre best?

Mennesket er et egoistisk vesen. Det er helt sikkert.

Skulle egentlig ønske jeg var født i et land hvor det materialistiske ikke var et mål for menneskelig lykke. Lykkelige er vi i hvertfall IKKE her til lands.

hm....svarer du for hele den Norske befolkningen du da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

I realiteten- ja. Utrolig mange ensomme gamle, overnervøse foreldre og halvhypokondre med litt snørr i nesa som plager våre stolte legestand.

Hadde folk hele livet konsentrert seg like mye om å gjøre en god jobb som å kreve god betaling for jobben - hadde de sluppet så mange bekymringer at de ikke hadde blitt hypokondere. Og så hadde folk som var syke sluppet å vente i ukesvis på time.

Finnes ikke et menneske med arbeidsmoral her i landet mer tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kanskje du sitter for mye på DOL i arbeidstiden?

Men ja, jeg synes det er helt villt, kjæresten min som er lærling har høyere lønn enn mutter som har 3 års høyskole og 30 års ansennitet.

Da ble jeg nysjerrig, hva jobber han lærlingen din med da? Og mora di, er hun sykepleier eller no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg mente selvsagt om jeg har et yrke hvor jeg ikke produserer en konkret ting.

Det at man vet at lærere og sykepleiere har dårlig betalt bør vel ikke være en grunn til å ikke velge disse yrkene? Hva skulle samfunnet gjort uten dem? Man bør vel heller prøve å gjøre noe med lønnen enn å skygge unna yrket?

Jeg ser på disse yrkene(ved siden av lege) som de viktigste yrkene vi har i samfunnet. Når skal samfunnet betale lønn etter hvor viktig jobb man utfører? En reklamegubbe tjener mye bedre og han utfører en jobb som ikke er det minste viktig.

Reklamegubben er viktig for det firmaet (med alle dets ansatte som har noen å forsørge) som har en vare å selge!

Synes en søppelkjører eller sjåfør på septiktankbil burde ha KJEMPELØNN! Det er viktige jobber det. Tenk hvis vi ikke hadde dem. Ufyselig jobb (regner jeg med) i tillegg. Det burde belønnes. Det er gutter som jobber istedenfor å strebe etter titler og respekt for noen års utdannelse.

Å ta utdannelse å lære no nytt er jo moro for f.... En burde jo være glad en hadde den muligheten. Se på det som en investering. Ikke ALLE investering gir full uttelling for alle. Slik er det med utdannelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk hele livet konsentrert seg like mye om å gjøre en god jobb som å kreve god betaling for jobben - hadde de sluppet så mange bekymringer at de ikke hadde blitt hypokondere. Og så hadde folk som var syke sluppet å vente i ukesvis på time.

Finnes ikke et menneske med arbeidsmoral her i landet mer tror jeg.

Tror nok de fleste har en høy arbeidsmoral.

Selvfølgelig finnes det noen slengtilfeller, men slik har det alltid vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk hele livet konsentrert seg like mye om å gjøre en god jobb som å kreve god betaling for jobben - hadde de sluppet så mange bekymringer at de ikke hadde blitt hypokondere. Og så hadde folk som var syke sluppet å vente i ukesvis på time.

Finnes ikke et menneske med arbeidsmoral her i landet mer tror jeg.

Joda, jeg kjenner mange som har høy arbeidsmoral, og jobber nesten ræva av seg. De jobber t.o.m i stat/kommune og mottar luselønn i forhold til dem som er ansatt hos private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...