Gå til innhold

Spørsmål


Lionn

Anbefalte innlegg

Jeg mente selvsagt om jeg har et yrke hvor jeg ikke produserer en konkret ting.

Det at man vet at lærere og sykepleiere har dårlig betalt bør vel ikke være en grunn til å ikke velge disse yrkene? Hva skulle samfunnet gjort uten dem? Man bør vel heller prøve å gjøre noe med lønnen enn å skygge unna yrket?

Jeg ser på disse yrkene(ved siden av lege) som de viktigste yrkene vi har i samfunnet. Når skal samfunnet betale lønn etter hvor viktig jobb man utfører? En reklamegubbe tjener mye bedre og han utfører en jobb som ikke er det minste viktig.

"Det at man vet at lærere og sykepleiere har dårlig betalt bør vel ikke være en grunn til å ikke velge disse yrkene?"

Klart det er og bør være en grunn til at folk ikke velger yrkene. Over tid så er det den eneste grunnen til at lønnen stiger til konkurransedyktig nivå igjen.

"Hva skulle samfunnet gjort uten dem?"

Det er ett irrelevant problemstilling. Samfunnet vil alltid etterspørre folk med slik kompetanse og betale for det på en eller annen måte.

"Man bør vel heller prøve å gjøre noe med lønnen enn å skygge unna yrket?"

Det gjøres jo også, men for en som står og vurdere hva man skal bli, så er ikke det like opplagt at ser det slik med mindre man nærmest har et kall til disse yrkene.

"Jeg ser på disse yrkene(ved siden av lege) som de viktigste yrkene vi har i samfunnet. Når skal samfunnet betale lønn etter hvor viktig jobb man utfører?"

Det kommer til å skje når man reduserer offentlig sektor som praktisk talt eneste arbeidsgiver for disse yrkesgruppene, og man går bort fra "likelønnstankegangen" innenfor yrkesgruppene.

"En reklamegubbe tjener mye bedre og han utfører en jobb som ikke er det minste viktig."

Money talks, bullshit walks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lionn

    33

  • conan

    15

  • Luska

    8

  • Åsemor

    6

Mest aktive i denne tråden

Hør med meg etter at jeg har vunnet i Lotto på lørdag.

Det blir vel mye video og pc-spill i den barnehagen?

Og sjokoladekake til lunsj hver dag....?

Alle barna skal tidlig læres opp til å dole. Jeg skal love deg at de er noen djævler til å chatte når de går opp til avgangseksamen i barnehagen.

Sjokoladekake hver dag åf cårse. Du baker selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe vi kommer noen vei. Jeg forventer nemlig ikke effektivitet.

Da er det rart at du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for, og da er faktisk effektivitet og forbedring av denne en helt nødvendig forutsetning for at det regnestykke skal gå opp over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det at man vet at lærere og sykepleiere har dårlig betalt bør vel ikke være en grunn til å ikke velge disse yrkene?"

Klart det er og bør være en grunn til at folk ikke velger yrkene. Over tid så er det den eneste grunnen til at lønnen stiger til konkurransedyktig nivå igjen.

"Hva skulle samfunnet gjort uten dem?"

Det er ett irrelevant problemstilling. Samfunnet vil alltid etterspørre folk med slik kompetanse og betale for det på en eller annen måte.

"Man bør vel heller prøve å gjøre noe med lønnen enn å skygge unna yrket?"

Det gjøres jo også, men for en som står og vurdere hva man skal bli, så er ikke det like opplagt at ser det slik med mindre man nærmest har et kall til disse yrkene.

"Jeg ser på disse yrkene(ved siden av lege) som de viktigste yrkene vi har i samfunnet. Når skal samfunnet betale lønn etter hvor viktig jobb man utfører?"

Det kommer til å skje når man reduserer offentlig sektor som praktisk talt eneste arbeidsgiver for disse yrkesgruppene, og man går bort fra "likelønnstankegangen" innenfor yrkesgruppene.

"En reklamegubbe tjener mye bedre og han utfører en jobb som ikke er det minste viktig."

Money talks, bullshit walks..

Du er kynisk. *Spy, ass* ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er kynisk. *Spy, ass* ;-)

Realistisk kjære, realistisk.

Dog finner jeg det riktig så underholdene at du forsøker å diskutere samfunnsmessige forhold, og ikke bare huslige sysler som jo er ditt domene, min lille due... ;-)

(PS. nå er det vel på tide å spy snart?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det rart at du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for, og da er faktisk effektivitet og forbedring av denne en helt nødvendig forutsetning for at det regnestykke skal gå opp over tid.

De fattige blir fattigere, de rike blir rikere.

Typisk FrP-ånd å si noe sånt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det rart at du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for, og da er faktisk effektivitet og forbedring av denne en helt nødvendig forutsetning for at det regnestykke skal gå opp over tid.

Grunnen til at jeg ikke har råd til det er at jeg har et lavtlønnsyrke. Det er samfunnets feil at det er et lavtlønnsyrke. Ergo: Jeg forventer meg de samme tjenestene som dere som tjener godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fattige blir fattigere, de rike blir rikere.

Typisk FrP-ånd å si noe sånt altså.

"De fattige blir fattigere, de rike blir rikere.

Typisk FrP-ånd å si noe sånt altså."

Siden det var du som kom med dette typiske FrP-utsagnet, betyr det at du står for det?

Som observasjon er det jo helt korrekt, og det henger selvsagt sammen med rentes rente effekten på kapital som rike besitter, og fattige ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk kjære, realistisk.

Dog finner jeg det riktig så underholdene at du forsøker å diskutere samfunnsmessige forhold, og ikke bare huslige sysler som jo er ditt domene, min lille due... ;-)

(PS. nå er det vel på tide å spy snart?)

Bøtten er full alt. Hele frokosten med cognac og det hele er kommet opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De fattige blir fattigere, de rike blir rikere.

Typisk FrP-ånd å si noe sånt altså."

Siden det var du som kom med dette typiske FrP-utsagnet, betyr det at du står for det?

Som observasjon er det jo helt korrekt, og det henger selvsagt sammen med rentes rente effekten på kapital som rike besitter, og fattige ønsker...

Hvis det hadde vært sånn som DU vil ha det, blir det sånn. Og det er også sånn som FrP vil ha det.

Jeg er imot alt det der, temmelig enig med Lion i det meste i denne tråden.

Sier du at hvis man er så "dum" at man ikke klarer å få seg en utdannelse så skal man faen ikke få lege og tannlege heller? Og ungene skal heller ikke få skolegang? (eller er du plutselig imot privatisering av skoler...?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøtten er full alt. Hele frokosten med cognac og det hele er kommet opp igjen.

Jeg blir helt bestyrtet når jeg erfarer at du nyter cognac til frokost. Alle vet da at det champagne man har til frokost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært sånn som DU vil ha det, blir det sånn. Og det er også sånn som FrP vil ha det.

Jeg er imot alt det der, temmelig enig med Lion i det meste i denne tråden.

Sier du at hvis man er så "dum" at man ikke klarer å få seg en utdannelse så skal man faen ikke få lege og tannlege heller? Og ungene skal heller ikke få skolegang? (eller er du plutselig imot privatisering av skoler...?)

"Sier du at hvis man er så "dum" at man ikke klarer å få seg en utdannelse så skal man faen ikke få lege og tannlege heller? Og ungene skal heller ikke få skolegang? (eller er du plutselig imot privatisering av skoler...?)"

Jeg kan ikke erindre å ha gitt uttrykk for noe slikt i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt bestyrtet når jeg erfarer at du nyter cognac til frokost. Alle vet da at det champagne man har til frokost?

De var utsolgt for Chardonais Pardonais fra 1880 på polet, så jeg måtte ta til takke med en Larsen XO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sier du at hvis man er så "dum" at man ikke klarer å få seg en utdannelse så skal man faen ikke få lege og tannlege heller? Og ungene skal heller ikke få skolegang? (eller er du plutselig imot privatisering av skoler...?)"

Jeg kan ikke erindre å ha gitt uttrykk for noe slikt i denne diskusjonen.

"du forventer en haug med tjenester du ikke har råd til å anskaffe selv. Noen må jo betale for det du (og andre bruker) men ikke betaler selv for"

Syns du ikke de fortjener det når de ikke har råd til det selv?

Syns du ikke det er bra at alle er med på å betale sånn at alle kan nyte godt av det?

Men uansett, nå er jeg nødt til å jobbe litt, har igrunnen sittet på dol i hele dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sier du at hvis man er så "dum" at man ikke klarer å få seg en utdannelse så skal man faen ikke få lege og tannlege heller? Og ungene skal heller ikke få skolegang? (eller er du plutselig imot privatisering av skoler...?)"

Jeg kan ikke erindre å ha gitt uttrykk for noe slikt i denne diskusjonen.

Jo, du hevder det. Iallefall indirekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...