Gå til innhold

lavt blodsukker?


Gjest Be-Svima

Anbefalte innlegg

Gjest Be-Svima

Jeg er en 23 år gammel jente som har noen spørsmål angående lavt blodsukker. Jeg er helt frisk ellers, er ikke overevktig.

Når det er gått ca 3 timer etter at jeg har spist, blir jeg ofte slapp/urolig/irritert og føler at jeg MÅ spise. Jeg gjerne vil gå ned et par kilo (har tatt av 15 kilo på 2 år, men vil ned til ca 60 kg - nå veier jeg 63, er 173 cm høy). Det er vanskelig å la være å spise ofte - spiser jeg kun en lett middag, og leggert meg litt sulten om kvelden, får jeg ikke sove eller våkner av at jeg føler meg svimmel og slapp. Jeg må spise lunsjen på jobben klokken 11 istedenfor 12 fordi jeg blir så sulten!

Da jeg var på ferie i sommer besvimte jeg på flyplassen da jeg kom frem. Legen på stedet undersøktye meg og fant ikke noe galt. Jeg hadde ikke spist på 8-9 timer (bortsett fra en halv flaske vin og litt godteri) - vet dette ikke er lurt og har selvfølgelig lært av dette. Bare lurer på om det er normalt å besvime som følge av lavt blodsukker. Kan dette utvikle seg til feks diabetes? Hva slags mat bør jeg spise for å unngå dette?

Bare lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei! Ser det er litt seint å svare, men jeg håper du leser det likevel.

Noen sliter med at de produserer insulin litt "for effektivt," slik at blodsukkeret faller fort etter at man har spist. Insulin er et hormon som bla. gjør celler i stand til å ta opp sukker fra blodet. For mye insulin i blodet fører til lavt blodsukker.

Det eneste rådet jeg kan gi deg er å spise ofte (ikke mer enn 3 timer mellom måltider), og at du holder deg til mat med såkalt lav glykemisk index (GI). GI er et tall som angir hvor rask blodsukkerstigningen og -fallet vil bli etter inntak av en matvare. F.eks. bønner, linser, erter, kikerter, nøtter og grovt brød er slik mat. Grønnsaker inneholder mye fiber, og bidrar også til å stabilisere blodsukkeret. Karbohydratene i denne maten er mer kompleks oppbygde, slik at kroppen må bruke lengre tid på å bryte dem ned. Slik holder blodsukkeret seg mer stabilt.

Du får ikke diabetes av dette problemet. Når man får diabetes er det fordi produksjonen av insulin er opphørt helt eller delvis, eller at kroppen er blitt mindre følsom for det insulinet som produseres. Følgen av dette blir for høyt blodsukker. Om du vil være helt sikker på om det er blodsukkeret som plager deg, burde du prøve å få målt det når du kjenner ubehag.

Med tanke på kosthold, kan jeg varmt anbefale boka til Fedon Lindberg (Naturlig slank med Kost i balanse, og Kokeboken Naturlig slank). Dette er på ingen måte noen regelrett slankekur, men en kostholdsomlegging. Opplegget går på mat med lav GI. Jeg bruker en del av det selv, og er veldig fornøyd. Maten smaker godt, og du kan uten problemer spise deg mett.

Her kan du lese om Lindberg, og om opplegget hans.

http://www.vektibalanse.no

http://www.drlindberg.com

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Be-Svima

Hei! Ser det er litt seint å svare, men jeg håper du leser det likevel.

Noen sliter med at de produserer insulin litt "for effektivt," slik at blodsukkeret faller fort etter at man har spist. Insulin er et hormon som bla. gjør celler i stand til å ta opp sukker fra blodet. For mye insulin i blodet fører til lavt blodsukker.

Det eneste rådet jeg kan gi deg er å spise ofte (ikke mer enn 3 timer mellom måltider), og at du holder deg til mat med såkalt lav glykemisk index (GI). GI er et tall som angir hvor rask blodsukkerstigningen og -fallet vil bli etter inntak av en matvare. F.eks. bønner, linser, erter, kikerter, nøtter og grovt brød er slik mat. Grønnsaker inneholder mye fiber, og bidrar også til å stabilisere blodsukkeret. Karbohydratene i denne maten er mer kompleks oppbygde, slik at kroppen må bruke lengre tid på å bryte dem ned. Slik holder blodsukkeret seg mer stabilt.

Du får ikke diabetes av dette problemet. Når man får diabetes er det fordi produksjonen av insulin er opphørt helt eller delvis, eller at kroppen er blitt mindre følsom for det insulinet som produseres. Følgen av dette blir for høyt blodsukker. Om du vil være helt sikker på om det er blodsukkeret som plager deg, burde du prøve å få målt det når du kjenner ubehag.

Med tanke på kosthold, kan jeg varmt anbefale boka til Fedon Lindberg (Naturlig slank med Kost i balanse, og Kokeboken Naturlig slank). Dette er på ingen måte noen regelrett slankekur, men en kostholdsomlegging. Opplegget går på mat med lav GI. Jeg bruker en del av det selv, og er veldig fornøyd. Maten smaker godt, og du kan uten problemer spise deg mett.

Her kan du lese om Lindberg, og om opplegget hans.

http://www.vektibalanse.no

http://www.drlindberg.com

Mvh

Takk for svar - jeg har faktisk denne boken hjemme -skal børste støvet av den og sette meg inn i prinsippene til Lindberg!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...