sturdy Skrevet 16. august 2002 Del Skrevet 16. august 2002 Hei... Har nå og da hatt perioder med vondt i ryggen. Som regel blir dette bedre med noen runder med trening. (turer i skog og mark + rygghev/situps). For en stund siden fikk jeg dette på nytt. Etter noen dager begynte ryggsmertene å gi seg/endre karater. Etter det (en ukes tid nå) har jeg ikke lengre så mye smerter som føles i ryggen. Isteden har jeg nå relativt sterke smerter nedover i venstre fot. (Ryggsmertene bruker å være på venstre side av ryggen) Smertene stråler nedover baken, baksiden av låret og baksiden/siden av leggen. Dette merkes spesielt når jeg begynner å gå etter å ha sittet i ro. Det blir verre dersom jeg rettet meg helt opp. Etter å ha gått en stund gir smertene seg. Det jeg egentlig lurer på er: Skal jeg bare ignorere dette og forsøke å trene det bort, eller bør jeg ta noe hensyn til det? Kan jeg risikere at trening forverrer noe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68017-ryggsmerter-som-str%C3%A5ler-nedover/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snop Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Ignorer ikke plagene dine, gå til legen =) lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68017-ryggsmerter-som-str%C3%A5ler-nedover/#findComment-317580 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Ut i fra beskrivelsen tenker jeg at du kanskje har isjias-smerter. En gruppe norske forskere gjennomgikk i 1999 den forskningen som har vært utført som belyser om en person med slike smerter er tjent med ligge i sengen noen dager eller vær i aktivitet i den grad vedkommende føler seg i stand til det. Konklusjonen så langt er at sengeleie ikke forkorter varigheten av plagene. Ref.: Hagen KB, Hilde G, Jamtvedt G, Winnem M. Bed rest for acute low back pain and sciatica (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002. Oxford. I 2000 vurderte man nytten av treningsterapi ved akutte ryggsmerter og fant ingen sikre holdepunkter for at særskilte øvelser var av nytte. Ref.: Tulder MW van, Malmivaara A, Esmail R, Koes BW. Exercise therapy for low back pain (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002. Betennelsesdempende smertestillende kan lindre akutte ryggsmerter. Hvorvidt det forkorter varigheten av plagene er mer usikkert. Ref.: Tulder MW van, Scholten RJPM, Koes BW, Deyo RA. Non-steroidal anti-inflammatory drugs for low back pain (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002. Mitt råd er at du i første omgang kontakter legen din slik at du kan få stillet en sikker diagnose. Dersom smertene skyldes et prolaps i ryggen som fører til trykk mot isjasnerven og det foreligger tegn til sviktende funksjon i nervefibre eller smertene er svært kraftige, kan legen gi deg råd om du er tjent med å bli henvist med spørsmål om operasjon. Det er heldigvis oftest ikke nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/68017-ryggsmerter-som-str%C3%A5ler-nedover/#findComment-319505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.