Gå til innhold

Ryggsmerter som stråler nedover

Anbefalte innlegg

Hei...

Har nå og da hatt perioder med vondt i ryggen. Som regel blir dette bedre med noen runder med trening. (turer i skog og mark + rygghev/situps).

For en stund siden fikk jeg dette på nytt. Etter noen dager begynte ryggsmertene å gi seg/endre karater.

Etter det (en ukes tid nå) har jeg ikke lengre så mye smerter som føles i ryggen. Isteden har jeg nå relativt sterke smerter nedover i venstre fot. (Ryggsmertene bruker å være på venstre side av ryggen)

Smertene stråler nedover baken, baksiden av låret og baksiden/siden av leggen.

Dette merkes spesielt når jeg begynner å gå etter å ha sittet i ro. Det blir verre dersom jeg rettet meg helt opp.

Etter å ha gått en stund gir smertene seg.

Det jeg egentlig lurer på er:

Skal jeg bare ignorere dette og forsøke å trene det bort, eller bør jeg ta noe hensyn til det? Kan jeg risikere at trening forverrer noe?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/68017-ryggsmerter-som-str%C3%A5ler-nedover/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Ut i fra beskrivelsen tenker jeg at du kanskje har isjias-smerter.

En gruppe norske forskere gjennomgikk i 1999 den forskningen som har vært utført som belyser om en person med slike smerter er tjent med ligge i sengen noen dager eller vær i aktivitet i den grad vedkommende føler seg i stand til det. Konklusjonen så langt er at sengeleie ikke forkorter varigheten av plagene.

Ref.: Hagen KB, Hilde G, Jamtvedt G, Winnem M. Bed rest for acute low back pain and sciatica (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002. Oxford.

I 2000 vurderte man nytten av treningsterapi ved akutte ryggsmerter og fant ingen sikre holdepunkter for at særskilte øvelser var av nytte.

Ref.: Tulder MW van, Malmivaara A, Esmail R, Koes BW. Exercise therapy for low back pain (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002.

Betennelsesdempende smertestillende kan lindre akutte ryggsmerter. Hvorvidt det forkorter varigheten av plagene er mer usikkert.

Ref.: Tulder MW van, Scholten RJPM, Koes BW, Deyo RA. Non-steroidal anti-inflammatory drugs for low back pain (Cochrane Review). In: The Cochrane Library, Issue 3, 2002.

Mitt råd er at du i første omgang kontakter legen din slik at du kan få stillet en sikker diagnose.

Dersom smertene skyldes et prolaps i ryggen som fører til trykk mot isjasnerven og det foreligger tegn til sviktende funksjon i nervefibre eller smertene er svært kraftige, kan legen gi deg råd om du er tjent med å bli henvist med spørsmål om operasjon. Det er heldigvis oftest ikke nødvendig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...