Gå til innhold

Så mange forkortelser


Carisma1365380365

Anbefalte innlegg

Carisma1365380365

PMS, ISDN, ASAP, CA, CC, PS, ADSL, WWW, MHZ, DL, KG, ANS,COM, EL, MVH, MG, NB, KNT...

De er til for å gjøre det lettere for oss, men gjør de egentlig det? Og vet vi betydningen av alt? Trokke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, skal vi se....

Premenstruelt syndrom (PMS), Integrated Services Digital Network (ISDN), As Soon As Possible (ASAP), Cirka/Omtrent (CA), Cash & Carry (CC), Post Script (PS), Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL), World Wide Web (WWW), MegaHertz (MHZ), Desiliter??? (DL), Kilogram??? (KG), ???ANS, Commercial (COM), ??? EL, Med Vennlig Hilsen (MVH),??? (MG), Notabene (NB), ??? (KNT)...

Visste de fleste da, tror jeg. Eller kanskje det ikke var det du ville vite? Jaja, jeg fikk kastet bort noen minutter sånn på morrakvisten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal vi se....

Premenstruelt syndrom (PMS), Integrated Services Digital Network (ISDN), As Soon As Possible (ASAP), Cirka/Omtrent (CA), Cash & Carry (CC), Post Script (PS), Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL), World Wide Web (WWW), MegaHertz (MHZ), Desiliter??? (DL), Kilogram??? (KG), ???ANS, Commercial (COM), ??? EL, Med Vennlig Hilsen (MVH),??? (MG), Notabene (NB), ??? (KNT)...

Visste de fleste da, tror jeg. Eller kanskje det ikke var det du ville vite? Jaja, jeg fikk kastet bort noen minutter sånn på morrakvisten. :-)

PMS bruker jeg i jobben, -det er nemlig også Pantone Matching system :-) http://www.organicdye.com/images/pangraph/fg.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal vi se....

Premenstruelt syndrom (PMS), Integrated Services Digital Network (ISDN), As Soon As Possible (ASAP), Cirka/Omtrent (CA), Cash & Carry (CC), Post Script (PS), Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL), World Wide Web (WWW), MegaHertz (MHZ), Desiliter??? (DL), Kilogram??? (KG), ???ANS, Commercial (COM), ??? EL, Med Vennlig Hilsen (MVH),??? (MG), Notabene (NB), ??? (KNT)...

Visste de fleste da, tror jeg. Eller kanskje det ikke var det du ville vite? Jaja, jeg fikk kastet bort noen minutter sånn på morrakvisten. :-)

Hmm, skal vi se....er det ikke greie norske ord som kan erstatte en del av dette, da?

Premenstruelt syndrom (PMS) mangler godt norsk ord.

Integrated Services Digital Network (ISDN) = kabel-nett?

As Soon As Possible (ASAP) = kjapt.

Cirka/Omtrent (CA)= omtrent

Cash & Carry (CC) betyr noe med kopi sendt til?

Post Script (PS) = dessuten / tillegg.

Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL) = breibånd.

World Wide Web (WWW) 0 verdsveven.

MegaHertz (MHZ) er internasjonalt og innarbeidet, trur neppe kjempe-herts ville bedra forståelsen, men kanskje noen syns det?

Desiliter??? (DL) er jo en tiendels liter, men her tror jeg heller ikke vi oppnår mye ved fornorsking.

Kilogram??? (KG) pleier vi vel å kalle kilo. Men for ordens skyld skriver man jo kg. Kanskje vi skal begynne å skrive kilo, det er jo det vi sier?

???ANS veit jeg heller ikke hva betyr.

Commercial (COM) som avslutning på nett-adresse er det vel greit å si "komm", men ellers er forkortelsen kommers og kommersiell innarbeida norske ord.

??? EL veit jeg ikke hva er.

Med Vennlig Hilsen (MVH), ja her oppfatter jeg det som betydelig vennligere å gidde å skrive ordene.

??? (MG) er også ukjent for meg.

Notabene (NB) = "vær oppmerksom på", eller l"egg merke til" eller "viktig" er greie alternativer.

??? (KNT) er også ukjent for meg....

Har du andre forslag vil jeg anbefale å hendvende seg til ordsmia eller norsk språkråd. Hjemmesia er noe med....

www-sprakrad.no

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skal vi se....er det ikke greie norske ord som kan erstatte en del av dette, da?

Premenstruelt syndrom (PMS) mangler godt norsk ord.

Integrated Services Digital Network (ISDN) = kabel-nett?

As Soon As Possible (ASAP) = kjapt.

Cirka/Omtrent (CA)= omtrent

Cash & Carry (CC) betyr noe med kopi sendt til?

Post Script (PS) = dessuten / tillegg.

Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL) = breibånd.

World Wide Web (WWW) 0 verdsveven.

MegaHertz (MHZ) er internasjonalt og innarbeidet, trur neppe kjempe-herts ville bedra forståelsen, men kanskje noen syns det?

Desiliter??? (DL) er jo en tiendels liter, men her tror jeg heller ikke vi oppnår mye ved fornorsking.

Kilogram??? (KG) pleier vi vel å kalle kilo. Men for ordens skyld skriver man jo kg. Kanskje vi skal begynne å skrive kilo, det er jo det vi sier?

???ANS veit jeg heller ikke hva betyr.

Commercial (COM) som avslutning på nett-adresse er det vel greit å si "komm", men ellers er forkortelsen kommers og kommersiell innarbeida norske ord.

??? EL veit jeg ikke hva er.

Med Vennlig Hilsen (MVH), ja her oppfatter jeg det som betydelig vennligere å gidde å skrive ordene.

??? (MG) er også ukjent for meg.

Notabene (NB) = "vær oppmerksom på", eller l"egg merke til" eller "viktig" er greie alternativer.

??? (KNT) er også ukjent for meg....

Har du andre forslag vil jeg anbefale å hendvende seg til ordsmia eller norsk språkråd. Hjemmesia er noe med....

www-sprakrad.no

med vennlig hilsen

PMS - Førmenstruelle plager

Norsk forkortelse FMP ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, skal vi se....er det ikke greie norske ord som kan erstatte en del av dette, da?

Premenstruelt syndrom (PMS) mangler godt norsk ord.

Integrated Services Digital Network (ISDN) = kabel-nett?

As Soon As Possible (ASAP) = kjapt.

Cirka/Omtrent (CA)= omtrent

Cash & Carry (CC) betyr noe med kopi sendt til?

Post Script (PS) = dessuten / tillegg.

Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL) = breibånd.

World Wide Web (WWW) 0 verdsveven.

MegaHertz (MHZ) er internasjonalt og innarbeidet, trur neppe kjempe-herts ville bedra forståelsen, men kanskje noen syns det?

Desiliter??? (DL) er jo en tiendels liter, men her tror jeg heller ikke vi oppnår mye ved fornorsking.

Kilogram??? (KG) pleier vi vel å kalle kilo. Men for ordens skyld skriver man jo kg. Kanskje vi skal begynne å skrive kilo, det er jo det vi sier?

???ANS veit jeg heller ikke hva betyr.

Commercial (COM) som avslutning på nett-adresse er det vel greit å si "komm", men ellers er forkortelsen kommers og kommersiell innarbeida norske ord.

??? EL veit jeg ikke hva er.

Med Vennlig Hilsen (MVH), ja her oppfatter jeg det som betydelig vennligere å gidde å skrive ordene.

??? (MG) er også ukjent for meg.

Notabene (NB) = "vær oppmerksom på", eller l"egg merke til" eller "viktig" er greie alternativer.

??? (KNT) er også ukjent for meg....

Har du andre forslag vil jeg anbefale å hendvende seg til ordsmia eller norsk språkråd. Hjemmesia er noe med....

www-sprakrad.no

med vennlig hilsen

"Integrated Services Digital Network (ISDN) = kabel-nett?"

Nei, ISDN er en spesifikk teknologi som riktignok går gjennom kabler, men "kabelnett" blir for generelt. Spesielt ettersom "kabelnett" er i bruk som betegnelse på det nettet mange får TV og internett gjennom, og som er separat fra telenettet.

"Cash & Carry (CC) betyr noe med kopi sendt til?"

CC kan stå for Carbon Copy, altså en blåkopi på godt norsk. En relatert term er BCC, Blind Carbon Copy, som kan kalles en blindkopi eller skjult kopi.

"Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL) = breibånd."

Nei, med samme argument som for ISDN - bredbånd er en generell betegnelse på mange ulike teknologier, og man kan ikke i alle tilfeller erstatte det ene begrepet med det andre her.

"World Wide Web (WWW) 0 verdsveven."

Jeg er generelt for å bruke norske begreper, men akkurat dette er jeg uenig i. www er blitt så utbredt gjennom å være begynnelsen på enhver internett-adresse, at verdensveven eller vv bare vil være forvirrende for folk flest (vv.doktoronline.no?). Selv bruker jeg som regel begrepet "web".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Integrated Services Digital Network (ISDN) = kabel-nett?"

Nei, ISDN er en spesifikk teknologi som riktignok går gjennom kabler, men "kabelnett" blir for generelt. Spesielt ettersom "kabelnett" er i bruk som betegnelse på det nettet mange får TV og internett gjennom, og som er separat fra telenettet.

"Cash & Carry (CC) betyr noe med kopi sendt til?"

CC kan stå for Carbon Copy, altså en blåkopi på godt norsk. En relatert term er BCC, Blind Carbon Copy, som kan kalles en blindkopi eller skjult kopi.

"Asymmetric Digital Subscriber Line (ADSL) = breibånd."

Nei, med samme argument som for ISDN - bredbånd er en generell betegnelse på mange ulike teknologier, og man kan ikke i alle tilfeller erstatte det ene begrepet med det andre her.

"World Wide Web (WWW) 0 verdsveven."

Jeg er generelt for å bruke norske begreper, men akkurat dette er jeg uenig i. www er blitt så utbredt gjennom å være begynnelsen på enhver internett-adresse, at verdensveven eller vv bare vil være forvirrende for folk flest (vv.doktoronline.no?). Selv bruker jeg som regel begrepet "web".

Takk for info, citoyen!

Men når det gjelder www, så syns jeg det er forskjell på om man snakker OM worldwideweb, eller om man sier en nett-adresse. På samme måte som når jeg sier en dansk adresse til en nordmann, så sier jeg t v, eller t h, mens når jeg forklarer hvor man skal gå, så sier jeg da inngangen til venstre / til høyre.

Men det er kanskje ikke så ofte folk flest setter seg ned og samtaler om verdsveven?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...