Gå til innhold

Hva er forskjellen?


misjonær

Anbefalte innlegg

Gjest carlina

Fordi det å være kristen og det å tro er en og samme sak. At Norge er et kristen land, tuftet på en kristen formålsparagraf og med kristendom som statsreligion er greit, men det vil likevel ikke si det samme som at ethvert medlem av statskirken er kristent. Jeg har i hele mitt voksen liv ikke ansett meg selv som kristen/troende av den enkle grunn at jeg ikke tror, og jeg mener at ethvert menneske som anser meg som en kristen – tar feil.

Det er der du tar så sørgelig feil..kristen(statskirken) og troende er to forskjellige ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • MsSophie

    11

  • misjonær

    9

  • Ulv I Faarikaal

    9

  • Bassisten

    6

Gjest carlina

Fordi det å være kristen og det å tro er en og samme sak. At Norge er et kristen land, tuftet på en kristen formålsparagraf og med kristendom som statsreligion er greit, men det vil likevel ikke si det samme som at ethvert medlem av statskirken er kristent. Jeg har i hele mitt voksen liv ikke ansett meg selv som kristen/troende av den enkle grunn at jeg ikke tror, og jeg mener at ethvert menneske som anser meg som en kristen – tar feil.

Aha nå fant jeg ut at MsSophie og Balbooa er samme person..=o)

du må huske å endre på tittelen! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av Statskirken, men det gjør meg ikke noe "mer kristen" enn om jeg ikke hadde vært det - akkurat som at jeg ikke blir en bil selvom jeg står i en garasje.

Jeg tror at enten er man kristen, eller så er man det ikke. Men noen kan være mer aktive kristne enn andre. Det teiteste jeg hører er når noe referere til en eller annen "kjempekristen" person. Det er like dumt som å si at man er litt gravid eller kjempegravid. Enten er man gavid eller så er man det ikke.

Jeg ville ikke kalt meg selv en kristen om noen spurte meg, men jeg er heller ikke en ateist eller tilhenger av noen annen religion. Jeg har bare ikke gjort meg opp noen mening og syns kristendommen er like vanskelig å avskrive som den er å tro på.

Så jeg hører nok ikke hjemme i noen skala i det hele tatt :)

Hei!

Takk for godt svar!

Enig med deg i det om bil og garasje...

--

Veit ikkje kor masse du eventuelt har sett deg inn i kristendommen..

(sikkert ein del..)

Men om eg får lov, vil eg anbefale en bok....

Livsviktige spørsmål av Nicky Gumbel

God og enkel bok...

Viss du ønsker litt mer info før du eventuelt tar stilling til om du vil opp på skalaen....

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er totalt ukristeleg, men har lurt på det same som deg. Forstår heller ikkje heilt det der "frelst"-omgrepet, det burde då vere mogeleg å tru på Gud og Jesus utan å ha eit orgasmisk forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er totalt ukristeleg, men har lurt på det same som deg. Forstår heller ikkje heilt det der "frelst"-omgrepet, det burde då vere mogeleg å tru på Gud og Jesus utan å ha eit orgasmisk forhold til det.

Må ein ha det for å være frelst??

Har i allefall aldrig sett det skrevet i Boka..

det er vel ikkje følelsen det kommer ann på..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ein ha det for å være frelst??

Har i allefall aldrig sett det skrevet i Boka..

det er vel ikkje følelsen det kommer ann på..???

Eg hadde det inntrykket då eg i tidleg ungdom vanka saman med det vi kalla lagsfolk, dei opererte med dato og klokkeslett for når dei vart frelst og skildra opplevelsen som nærmast fysisk. Nokre kalla seg kristne men hadde ikkje hatt opplevelsen av å bli frelst, og håpa det ville skje med dei også. Sannsynlegvis eit miljø ikkje ulikt det gullfisken skriv om under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

...hvorfor tar jeg feil?

Fordi en troende praktiserer sin religion.

En kristen trenger hverken tro eller praktisere,siden han står oppført i statskirken og er da betegnet som kristen.

Skjønner du forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for godt svar!

Enig med deg i det om bil og garasje...

--

Veit ikkje kor masse du eventuelt har sett deg inn i kristendommen..

(sikkert ein del..)

Men om eg får lov, vil eg anbefale en bok....

Livsviktige spørsmål av Nicky Gumbel

God og enkel bok...

Viss du ønsker litt mer info før du eventuelt tar stilling til om du vil opp på skalaen....

mvh

Takk, men nei takk. Jeg har ingen behov for å klatre verken opp eller ned og har det utmerket akkurat her jeg er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde det inntrykket då eg i tidleg ungdom vanka saman med det vi kalla lagsfolk, dei opererte med dato og klokkeslett for når dei vart frelst og skildra opplevelsen som nærmast fysisk. Nokre kalla seg kristne men hadde ikkje hatt opplevelsen av å bli frelst, og håpa det ville skje med dei også. Sannsynlegvis eit miljø ikkje ulikt det gullfisken skriv om under her.

Hei!

Mange kan nok huske som du skriv, både dato og klokkeslett..

Og ja, noen opplever følelser + + +

Men problemet blir når en krever at alle skal ha tilsvarende følelse for å kunne tro at en er frelst...

Da bygger en troen på mennesklige følesere..

Og de kan skifte og variere fra menneske til menneske...

Da lager mann problem for folk!

Sånn som de du skriver om som ville være kristne, men som "manglet" følelsen...

Spørsmålet er om en vil ta imot den tilgivelsen Gud tilgir oss, fordi Jesus har tatt straffen for våre synder...

Ikkje om en føler sånn og sånn..

Det er i allefall sånn eg tenker om det...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en troende praktiserer sin religion.

En kristen trenger hverken tro eller praktisere,siden han står oppført i statskirken og er da betegnet som kristen.

Skjønner du forskjellen?

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en troende praktiserer sin religion.

En kristen trenger hverken tro eller praktisere,siden han står oppført i statskirken og er da betegnet som kristen.

Skjønner du forskjellen?

Hei!

Les det som carma skriver oppe i tråden...

Om Bil og garasje...

Det synest eg høres fornuftig ut..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hvem tar feil?

Det er der du tar så sørgelig feil..kristen(statskirken) og troende er to forskjellige ting!

Man kan jo ikke være kristen uten å tro på Jesus Kristus. Og hvis en tror på ham er man jo en troende. Altså en troende (en som tror på Jesus), er en kristen!

Du skreiv: kristen (statskirken)...hva mener du med dette? At man er kristen fordi foreldrene valgte å døpe deg? Å bli en kristen er vel et valg man må ta selv? (Ja, til troenes dåp!)

Kan du begrunne svaret ditt, så kanskje jeg kan skjønne åssen du tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke enig.

Jammen det er ikke snakk om meninger det jeg skriver...det er fakta.

Hadde det vært meningene mine hadde jeg bare konkludert at vi er uenige.

Men du gir deg ikke om du får det svart på hvitt heller du! =o)

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen det er ikke snakk om meninger det jeg skriver...det er fakta.

Hadde det vært meningene mine hadde jeg bare konkludert at vi er uenige.

Men du gir deg ikke om du får det svart på hvitt heller du! =o)

*s*

Nei jeg gjør egentlig ikke det. Hvis du mener det er fakta at ethvert menneske som er medlem av den norske statskirke skal betegnes som kristen, så vil jeg gjerne se dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Man kan jo ikke være kristen uten å tro på Jesus Kristus. Og hvis en tror på ham er man jo en troende. Altså en troende (en som tror på Jesus), er en kristen!

Du skreiv: kristen (statskirken)...hva mener du med dette? At man er kristen fordi foreldrene valgte å døpe deg? Å bli en kristen er vel et valg man må ta selv? (Ja, til troenes dåp!)

Kan du begrunne svaret ditt, så kanskje jeg kan skjønne åssen du tenker...

Jo jeg er kristen,men tror ikke på jesus.

Grunnen til at jeg er regnet for en kristen å være er min dåp..Selv om mange vil betrakter det som en tradisjon i dag er det en kristning du foretar.

Hadde jeg meldt meg ut av statskirken ville jeg ikke lengre blitt regnet som kristen i vår norske stat.

Mange syns det er en svart hvitt sak enten så er du kristen eller så er du ikke.

Men sånn er det faktisk ikke.. såfremt du er døpt er du kristen,selv om du ikke tror på Gud.

Skjønner du nå hvordan jeg tenker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gjør egentlig ikke det. Hvis du mener det er fakta at ethvert menneske som er medlem av den norske statskirke skal betegnes som kristen, så vil jeg gjerne se dokumentasjon på det.

Trur du ikkje medlemene i den norske statskyrkja er tald med i oversiktar over kor mange kristne det finst i verda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carlina

Hei!

Les det som carma skriver oppe i tråden...

Om Bil og garasje...

Det synest eg høres fornuftig ut..

mvh

Ja men det er ikke personlige begrep jeg snakker om,men hvordan det fungerer i det offentlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...