Gå til innhold

Hva er forskjellen?


misjonær

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Morn!

Aner du en liten forandring fra den 1. til den 2. pakt?

Ser du forskjellen på loven og evangeliet?

mvh

Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Men det som holder på å bli gammelt og foreldet, vil snart være borte.

Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra da av forkynnes evangeliet om Guds rike, og alle trenger seg inn i det med makt.

Vi kan e vel si at jesus representerer den nye tid og den annen pakt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • MsSophie

    11

  • misjonær

    9

  • Ulv I Faarikaal

    9

  • Bassisten

    6

Ulv I Faarikaal

ja nettopp mosebøkene..la dem gro ned i fred..

He-he.

Den nye pakt: noen syns den gamle religionen og boken ble for jævlig grotesk, og vips så lager vi en ny :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud taler om en ny pakt, har han dermed sagt at den første er foreldet. Men det som holder på å bli gammelt og foreldet, vil snart være borte.

Loven og profetene hadde sin tid inntil Johannes. Fra da av forkynnes evangeliet om Guds rike, og alle trenger seg inn i det med makt.

Vi kan e vel si at jesus representerer den nye tid og den annen pakt ?

Hei!

Jesus oppfylte loven.

(ikkje opphevet den..)

Og "grunnla" den andre pakt..

For at me som ikkje klarer å oppfylle lova skal få ta imot Jesu tilgivelse!

--

Mange vil nok trenge seg inn med makt...

Men det er bare en vei..

Jesus: vegen, sanninga og livet..

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hei!

Jesus oppfylte loven.

(ikkje opphevet den..)

Og "grunnla" den andre pakt..

For at me som ikkje klarer å oppfylle lova skal få ta imot Jesu tilgivelse!

--

Mange vil nok trenge seg inn med makt...

Men det er bare en vei..

Jesus: vegen, sanninga og livet..

mvh

Det der skjønner jeg ikke :-) Men det legger seg godt inn blant andre religiøse dogmer og mystiske greier. Det skal liksom være tiltalende at religion ikke er forståelig, det skal liksom inngå i naturens mysterier eller noe sånt sludder.

Men en ting skal kristendommen i dette landet ha: at det finnes kristne mennesker som ofrer seg for andre og f eks får alkoholikere tilbake til et liv i verdighet og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der skjønner jeg ikke :-) Men det legger seg godt inn blant andre religiøse dogmer og mystiske greier. Det skal liksom være tiltalende at religion ikke er forståelig, det skal liksom inngå i naturens mysterier eller noe sånt sludder.

Men en ting skal kristendommen i dette landet ha: at det finnes kristne mennesker som ofrer seg for andre og f eks får alkoholikere tilbake til et liv i verdighet og orden.

"Men en ting skal kristendommen i dette landet ha: at det finnes kristne mennesker som ofrer seg for andre og f eks får alkoholikere tilbake til et liv i verdighet og orden. "

Det stemmer. Eg meiner at dei i prinsippet held fram med å rusa seg, men det er tilsynelatande sunnare å vera frelst enn å setja heroinsprøyter, og det kostar ikkje så mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Men en ting skal kristendommen i dette landet ha: at det finnes kristne mennesker som ofrer seg for andre og f eks får alkoholikere tilbake til et liv i verdighet og orden. "

Det stemmer. Eg meiner at dei i prinsippet held fram med å rusa seg, men det er tilsynelatande sunnare å vera frelst enn å setja heroinsprøyter, og det kostar ikkje så mykje.

Helt gratis faktisk, men jeg lurer på hva som driver disse folka, i Frelsesarmeen f eks. Unike mennesker sant å si.

Jeg oppdaget at de faktisk har kontaktannonser internt der også. Teksten var kjedelig men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bryet med aa melde seg ut.

Dersom ein kompis av deg hadde meldt deg inn i Hamarkameratane sin supporterklubb, hadde du ikkje meldt deg ut då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein kompis av deg hadde meldt deg inn i Hamarkameratane sin supporterklubb, hadde du ikkje meldt deg ut då?

Hehe... Vel-vel.

Det er såpass mye godt i statskirken at for meg er det ingen gode alternativer sånn sett. Såvidt meg bekjent får statskirken "mine" penger likevel med mindre jeg er registrert i et annet trossamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Vel-vel.

Det er såpass mye godt i statskirken at for meg er det ingen gode alternativer sånn sett. Såvidt meg bekjent får statskirken "mine" penger likevel med mindre jeg er registrert i et annet trossamfunn.

Kva er det som er godt i statskyrkja?

Og nei, penga går i statskassa dersom du ikkje er medlem av nokon supporterklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...