Gå til innhold

Brexidol


Amiga

Anbefalte innlegg

Nellie har nettopp svart meg på meldinger om at hun har fått Brexidol mot musesyke, hva godt kan det gjøre da? Er det betennelseshemmende?

Hvilke fabrikant lager det? Og har det noen latinsk innholdsfortegnelse, så jeg kan finne det samme her i Spania?

Hva med bivirkninger?

Jeg vil helst ikke bruke kortison da jeg har sett hvordan folk eser ut av det! Vil man få mye vann i kroppen av et par kortisonsprøyter eller en tablettkur? Eller er det bare over lang tidsbruk?

Jeg blir takknemlig for svar for her har legene det med å skrive ut svært sterke midler av og til!

En gang fikk jeg så sterke tabletter mot lumbago at jeg ikke klarte å holde meg våken og det vil jeg helst unngå!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare deg på alt det du spør om ang. Brexidol, men jeg vet at det er betennelsesdempende. Det har visst ingen helbredende effekt, men er mer smertestillende.

De er sterk for magen, lik andre tabletter som er betennelsesdempende.

Jeg fikk disse tbl. av min lege for 14 dager siden, og etter 3 dager så jeg ut som en stor vannfylt pølse. Jeg sluttet derfor med dem.

Det står vel mer om de i felleskatalogen, og jeg kan se senere hva det står om det latinske navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MonaXXVI

Ikke for å ta fra deg motet Amiga, men jeg har prøvd både Brexidol, Naproxen, Naprosyn, Piroxicam og Brufen, pluss kortisonsprøyter, uten effekt i det hele tatt, senebetennelsen er like kronisk den:( Heldigvis er det bare venstre arm da, og noen dager er den nesten helt bra:) Men så kommer den igjen, bare jeg bærer 2 liter melk fra butikken... Men noen har god effekt, hvis betennelsen ikke har rukket å bli kronisk.

Det er Nycomed som lager Brexidol, virkestoffet er piroksicam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MonaXXVI

Ikke for å ta fra deg motet Amiga, men jeg har prøvd både Brexidol, Naproxen, Naprosyn, Piroxicam og Brufen, pluss kortisonsprøyter, uten effekt i det hele tatt, senebetennelsen er like kronisk den:( Heldigvis er det bare venstre arm da, og noen dager er den nesten helt bra:) Men så kommer den igjen, bare jeg bærer 2 liter melk fra butikken... Men noen har god effekt, hvis betennelsen ikke har rukket å bli kronisk.

Det er Nycomed som lager Brexidol, virkestoffet er piroksicam.

"Akutte betennelsestilstander i muskel- og skjelettsystemet: Første 2 dager 40 mg som enkelt eller delt dose. Deretter 20 mg daglig i 5-12 dager."

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å ta fra deg motet Amiga, men jeg har prøvd både Brexidol, Naproxen, Naprosyn, Piroxicam og Brufen, pluss kortisonsprøyter, uten effekt i det hele tatt, senebetennelsen er like kronisk den:( Heldigvis er det bare venstre arm da, og noen dager er den nesten helt bra:) Men så kommer den igjen, bare jeg bærer 2 liter melk fra butikken... Men noen har god effekt, hvis betennelsen ikke har rukket å bli kronisk.

Det er Nycomed som lager Brexidol, virkestoffet er piroksicam.

Min er nok kronisk, bare jeg vasker litt gjør det vondt, handlingen har jeg overlatt til mann og eldste sønn for jeg kan ikke bære tungt! Jeg våkner opp om natten fordi det gjør vondt!

Herregud bare det å pusse tenner, eller skjære brød, kneppe igjen knapper, sminke meg, trene, børste håret osv. er en lidelse! Jeg føler meg invalid! :-( Finnes det ingen hjelp?

Da jeg gikk på HK I og hadde maskinskriving ble jeg sykemeldt flere ganger pga. senebettennelse, det var i 1980, jeg fikk da ultralyd og kortisontabletter, jeg syns ikke det hjelpte noe særlig den gangen, men det er jo lenge siden da! Husker ikke om jeg este ut da for da var jeg bare 15-16 år gammel!

Jeg har veldig lyst til å prøve akupunktur siden jeg hadde så positiv erfaring med det mot lumbago, men er litt usikker!

Noen sier at senene er nesten avslitt, at nervene banker, at det er arrvev! Hvis ingen blir enig hva da?

For meg føles det ut som en kombinasjon av alt dette! Det verker som betennesle og det stikker som om jeg skulle fått tusen nåler stukket inn, i tillegg klør det av og til!

Etter lørdagen satt jeg hele søndagen med en varmepute på høyre arm fordi jeg hadde brukt musen for mye, natt til mandag (i dag) våknet jeg opp med smerter i venstre arm, selv om høyre var den værste lørdag! Det virker som at varme hjelper, men jeg kan bare ikke begrave meg i sofan hele tiden!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve alternativ behandling isteden for å spise tabletter?

[email protected]

Har du et forslag? Jeg har selv tenkt på akupunktur men har utsatt det siden jeg leter etter den gode akupunktøren jeg hadde mot lumbago, han var bare fantastisk! Etter 2 timer var jeg bra!

Han har flyttet til en annen del av byen og jeg spør enda ut folk om adressen!

Men nå trenger jeg virkelig hjelp, og kan gjerne tenke meg alternativ medisin i stedet for å putte imeg sløvende eller uvirkelige tabletter!

Jeg er desperat og tar snart til takke mot hva som helst som hjelper!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Amiga, det er forferdelig at du skal være så plaget av denne musesyken... :o( *blåser på*

Da jeg hadde betennelse i skulderfestet i vinter fikk jeg noe som het Cataflam, det hjalp ei lita stund i hvertfall...

Håper du snart blir bedre, for sånn kan du ikke ha det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et forslag? Jeg har selv tenkt på akupunktur men har utsatt det siden jeg leter etter den gode akupunktøren jeg hadde mot lumbago, han var bare fantastisk! Etter 2 timer var jeg bra!

Han har flyttet til en annen del av byen og jeg spør enda ut folk om adressen!

Men nå trenger jeg virkelig hjelp, og kan gjerne tenke meg alternativ medisin i stedet for å putte imeg sløvende eller uvirkelige tabletter!

Jeg er desperat og tar snart til takke mot hva som helst som hjelper!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Sender deg en mail jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MonaXXVI

Min er nok kronisk, bare jeg vasker litt gjør det vondt, handlingen har jeg overlatt til mann og eldste sønn for jeg kan ikke bære tungt! Jeg våkner opp om natten fordi det gjør vondt!

Herregud bare det å pusse tenner, eller skjære brød, kneppe igjen knapper, sminke meg, trene, børste håret osv. er en lidelse! Jeg føler meg invalid! :-( Finnes det ingen hjelp?

Da jeg gikk på HK I og hadde maskinskriving ble jeg sykemeldt flere ganger pga. senebettennelse, det var i 1980, jeg fikk da ultralyd og kortisontabletter, jeg syns ikke det hjelpte noe særlig den gangen, men det er jo lenge siden da! Husker ikke om jeg este ut da for da var jeg bare 15-16 år gammel!

Jeg har veldig lyst til å prøve akupunktur siden jeg hadde så positiv erfaring med det mot lumbago, men er litt usikker!

Noen sier at senene er nesten avslitt, at nervene banker, at det er arrvev! Hvis ingen blir enig hva da?

For meg føles det ut som en kombinasjon av alt dette! Det verker som betennesle og det stikker som om jeg skulle fått tusen nåler stukket inn, i tillegg klør det av og til!

Etter lørdagen satt jeg hele søndagen med en varmepute på høyre arm fordi jeg hadde brukt musen for mye, natt til mandag (i dag) våknet jeg opp med smerter i venstre arm, selv om høyre var den værste lørdag! Det virker som at varme hjelper, men jeg kan bare ikke begrave meg i sofan hele tiden!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Ja, min erfaring er også at varme hjelper.... jeg har fått mamma til å strikke en slags halv-vante (bare tommelhull, går til knokene omtrent, og nesten til albuen) i dobbel babyull, den har jeg utenpå skinnen om dagen, og rett på huden om natten. Lindrer litt det.

Har du fått sjekka at det ikke er nerver i klem inni håndleddet? Carpale-tunnelsyndrom heter det...

"Carpale tunnelsyndrom

Prikking i hender som kommer av press på nervene i nåndleddet. Dette er verst på natten."

Jeg ble sjekka hos nevrolog om det var det jeg hadde, men det var det ikke....

Nå har jeg fått påvist "enzymdefekt i binyrebarken", resultat av utredning for barnløshet, men det kan faktisk ha en sammenheng, for denne enzymdefekten fører til underproduksjon av naturlig kortison.... Så det blir spennende å se om behandlingen hjelper på armen også, det hadde jo vært stas:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nok kronisk, bare jeg vasker litt gjør det vondt, handlingen har jeg overlatt til mann og eldste sønn for jeg kan ikke bære tungt! Jeg våkner opp om natten fordi det gjør vondt!

Herregud bare det å pusse tenner, eller skjære brød, kneppe igjen knapper, sminke meg, trene, børste håret osv. er en lidelse! Jeg føler meg invalid! :-( Finnes det ingen hjelp?

Da jeg gikk på HK I og hadde maskinskriving ble jeg sykemeldt flere ganger pga. senebettennelse, det var i 1980, jeg fikk da ultralyd og kortisontabletter, jeg syns ikke det hjelpte noe særlig den gangen, men det er jo lenge siden da! Husker ikke om jeg este ut da for da var jeg bare 15-16 år gammel!

Jeg har veldig lyst til å prøve akupunktur siden jeg hadde så positiv erfaring med det mot lumbago, men er litt usikker!

Noen sier at senene er nesten avslitt, at nervene banker, at det er arrvev! Hvis ingen blir enig hva da?

For meg føles det ut som en kombinasjon av alt dette! Det verker som betennesle og det stikker som om jeg skulle fått tusen nåler stukket inn, i tillegg klør det av og til!

Etter lørdagen satt jeg hele søndagen med en varmepute på høyre arm fordi jeg hadde brukt musen for mye, natt til mandag (i dag) våknet jeg opp med smerter i venstre arm, selv om høyre var den værste lørdag! Det virker som at varme hjelper, men jeg kan bare ikke begrave meg i sofan hele tiden!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Det er leit at du skal ha så vondt i skulderen din.

Jeg var -så- plaget med det samme som du at legen ville ha meg operert. Jeg blr lagt inn om morgenen og skrevet ut igjen om kvelden, og da hadde jeg stått på venteliste nærmere 1 år. I ettertid er jeg glad for det, for jeg tror ikke at det hadde hjulpet med operasjon. Resulatet av slike op. er visst 50/50.

Den diagnosen de til slutt gav meg var; Frozen shoulder, og det er ondt det.

Man har jæ**** vondt først, så stivner det til og blir helt stivt. Når stivheten inntrer frosvinner smerten.Det ble så stivt at jeg måtte ha hjelp til hårvask fordi jeg ikke klarte å løfte armen. Jeg måtte bygge opp med puter om natten , og måtte sitte med TNS apperat( Tens) som jeg fikk på smerteklinikken.

Men det er håp for Frozen shoulder, fordi det går over, men det trenger tid.

Har du søkt på det, og utelukket den diagnosen. Eller snakket med legen din om det.For da er det ikke kronisk- bare langvarig og vondt som fa**.

Jeg ble helt bra etter ca. 2 år og er i dag fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Amiga, det er forferdelig at du skal være så plaget av denne musesyken... :o( *blåser på*

Da jeg hadde betennelse i skulderfestet i vinter fikk jeg noe som het Cataflam, det hjalp ei lita stund i hvertfall...

Håper du snart blir bedre, for sånn kan du ikke ha det.....

Jeg fikk nylig cataflam for sterke menssmerter, jeg er veldig plaget av det, sånn at jeg nesten ikke fungerer, og de hadde en utrolig god effekt merket jeg i går og i dag, jeg var akkurat ferdig med Brexidol kuren, da mensen kom, og det virker som om cataflamen virker på armene også.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Windsong

Jeg kan ikke svare deg på alt det du spør om ang. Brexidol, men jeg vet at det er betennelsesdempende. Det har visst ingen helbredende effekt, men er mer smertestillende.

De er sterk for magen, lik andre tabletter som er betennelsesdempende.

Jeg fikk disse tbl. av min lege for 14 dager siden, og etter 3 dager så jeg ut som en stor vannfylt pølse. Jeg sluttet derfor med dem.

Det står vel mer om de i felleskatalogen, og jeg kan se senere hva det står om det latinske navnet.

Jeg har ingen gode erfaringer med noe som helst betennelsesdempende preparat. De gjør meg rett og slett dårlig, men det trenger ikke gjelde deg.

Om man i det hele tatt skal forvente effekt av f.eks. Brexidol må man ta det Med En Gang man merker betennelse. Fordi man som regel må vente ei god stund på legen, kan betennelsen rekke å sette seg før man får behandling.

Jeg synes du skal begynne med akupunktur jo før jo heller. Det er noe jeg har god erfaring med. Faktisk ble jeg mye bedre av en leddskade med betennelse etter noen behandlinger. Kanskje må du gjøre regning med å måtte ta en del fler behandlinger for musesjuka enn for lumbago, men det er absolutt verdt et forsøk!

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit at du skal ha så vondt i skulderen din.

Jeg var -så- plaget med det samme som du at legen ville ha meg operert. Jeg blr lagt inn om morgenen og skrevet ut igjen om kvelden, og da hadde jeg stått på venteliste nærmere 1 år. I ettertid er jeg glad for det, for jeg tror ikke at det hadde hjulpet med operasjon. Resulatet av slike op. er visst 50/50.

Den diagnosen de til slutt gav meg var; Frozen shoulder, og det er ondt det.

Man har jæ**** vondt først, så stivner det til og blir helt stivt. Når stivheten inntrer frosvinner smerten.Det ble så stivt at jeg måtte ha hjelp til hårvask fordi jeg ikke klarte å løfte armen. Jeg måtte bygge opp med puter om natten , og måtte sitte med TNS apperat( Tens) som jeg fikk på smerteklinikken.

Men det er håp for Frozen shoulder, fordi det går over, men det trenger tid.

Har du søkt på det, og utelukket den diagnosen. Eller snakket med legen din om det.For da er det ikke kronisk- bare langvarig og vondt som fa**.

Jeg ble helt bra etter ca. 2 år og er i dag fin.

Jeg er helt bre i skuldrene og mye bedre i over- og undrearmene og med disse støttebandasjene med skinner jeg bruker er jeg bedre i håndleddenne også!

Det er hender og fingrer som er det største problemet, du vet det man bruker mest til de hverdagslige gjøremål!

Jeg får vel ønske meg penger i bursdagsgave så jeg kan bruke de til alternativ medisin! :-)

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min erfaring er også at varme hjelper.... jeg har fått mamma til å strikke en slags halv-vante (bare tommelhull, går til knokene omtrent, og nesten til albuen) i dobbel babyull, den har jeg utenpå skinnen om dagen, og rett på huden om natten. Lindrer litt det.

Har du fått sjekka at det ikke er nerver i klem inni håndleddet? Carpale-tunnelsyndrom heter det...

"Carpale tunnelsyndrom

Prikking i hender som kommer av press på nervene i nåndleddet. Dette er verst på natten."

Jeg ble sjekka hos nevrolog om det var det jeg hadde, men det var det ikke....

Nå har jeg fått påvist "enzymdefekt i binyrebarken", resultat av utredning for barnløshet, men det kan faktisk ha en sammenheng, for denne enzymdefekten fører til underproduksjon av naturlig kortison.... Så det blir spennende å se om behandlingen hjelper på armen også, det hadde jo vært stas:))

Nervene stikker og er verst fra kl 0400-0500 om morgen!

http://www.doktoronline.no/homepage/amiga/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til Amiga ang Brexidol

Jeg ser at mange har skrevet innlegg om Brexidol.

Som du antyder selv er Brexidol "betnnelsesdempende", et såkalt "ikkesteroid", dvs en annen substansgrupppe enn kortison. Det har således ikke bivirkninger som kortison, men er heller ikke like potent.

Idag brukes dette stoffet ,som ikke har noen sentral sløvende effekt , hovedsaklig på akutte skader og irritasjonsbetennelser i muskulatur og bløtvev. Det demper noen av de stoffene som gir smerte og hevelse, og kan forkorte sykdomsforløpet i noen grad.

Medikamentet brukes også ved slitasjegikt og annen mer revmatisk sykdom- gjerne da som tilleggsbehandling.

Brexidol har virkestoffet "Piroxicam", og selges i Norge av Nycomed Pharma.

De vanligste bivirkningene er kvalme og fordøyelsesbesvær, sjelden magesår. Andre kan være svimmelhet, hodepine, kløe, utslett, hevelser i bena for å nevne noen.

En kortvarig kortisonkur vil sjelden gi bivirkninger med vannansamling og hevelser i beina.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...