Gå til innhold

Legers taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Min mor på 76 år får av og til fullstendig "blackout". Hun vet ikke hvor hun er,hvilken tid på dagen det er, husker ikke folk igjen osv. Hun er selv klar over at hun er blitt generelt glemsk, men husker ikke disse "blackoutene" etterpå (de kommer foreløpig ikke så veldig ofte). Jeg har lyst til å snakke med/skrive til legen hennes, men vil ikke at hun skal vite det (er redd for å gjøre henne redd/urolig - hun har av og til tendenser til depresjon). Kan legen fortelle min mor at jeg har kontaktet ham uten å ha klarert dette med meg? Skulle i hvert fall gjerne ha fått et råd om hvordan jeg skal snakke med min mor om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6900-legers-taushetsplikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til villrose ang legers taushetsplikt?

Dette temaet er ikke så sjeldent i våre dager!

Generelt har leger taushetsplikt, og jeg tror ikke legen ville fortelle din mor at du har tatt kontakt med ham i dette tilfellet. Dette er imidlertid et vanskelig tema, og har selvfølgelig intet enkelt svar.

Her må individuelt skjønn og kløkt veies i den enkelte sak.

Det er dog ikke helt uvanlig i ditt tilfelle at du informerer legen om dine synspunkter på dette problemet slik at legen kan "bruke" denne informasjonen ved senere anledninger for om mulig å gi din mor best mulig hjelp og totalbehandling

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6900-legers-taushetsplikt/#findComment-34592
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...