Gå til innhold

Flytteforbud for skilsmisseforeldre vurderes


Solsikke

Anbefalte innlegg

hva om den ene parten er voldelig og bare lager kvalm.Er det ikke bedre for alle at man bare kan pakke og dra?

Det vil alltid finnes spesielle tilfeller - i alle saker, men de ulike instanser må på banen der hvor forholdene er slik du beskriver. Man kan bare ikke si at faren slår også stikke.

Eller - det kan man jo, og bør man jo hvis situasjonen er prekær og man har behov for å gjemme seg. Men man må likevel kunne kreve at det skal foreligge en slags "dokumentasjon" enten i form av anmeldelse eller noe annet.

Slik det har vært til nå har det vært fritt leide for hevngjerrige foreldre - med kun tanke for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    29

  • Zirine

    17

  • Streken

    9

  • Solsikke

    7

Mest aktive i denne tråden

Det vil alltid finnes spesielle tilfeller - i alle saker, men de ulike instanser må på banen der hvor forholdene er slik du beskriver. Man kan bare ikke si at faren slår også stikke.

Eller - det kan man jo, og bør man jo hvis situasjonen er prekær og man har behov for å gjemme seg. Men man må likevel kunne kreve at det skal foreligge en slags "dokumentasjon" enten i form av anmeldelse eller noe annet.

Slik det har vært til nå har det vært fritt leide for hevngjerrige foreldre - med kun tanke for seg selv.

jeg er enig om at det er veldig lett å misbruke det.Og det er ikke bra.Men skulle det komme en lov som sier at du ikke kan flytte så straffer vi de som allerede er i klemma.Det må finnes en annen løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid finnes spesielle tilfeller - i alle saker, men de ulike instanser må på banen der hvor forholdene er slik du beskriver. Man kan bare ikke si at faren slår også stikke.

Eller - det kan man jo, og bør man jo hvis situasjonen er prekær og man har behov for å gjemme seg. Men man må likevel kunne kreve at det skal foreligge en slags "dokumentasjon" enten i form av anmeldelse eller noe annet.

Slik det har vært til nå har det vært fritt leide for hevngjerrige foreldre - med kun tanke for seg selv.

Hva med saker som blir henlagt, da?

Det er jo ikke få det heller.

Og hvor langt skal den ene parten få lov til å flytte uten å spørre eksen om lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget har jeg ventet på og det er jaggu på tide at det kommer.

Barn blir altfor ofte brukt som brikker i foreldrenes hatefulle spill, og det er tragisk.

Verken moren eller faren eier barna - selv om det gjennom handlingene jaggu kan se ut som de tror det. Barna har rettigheter - rett til samvær både med mor og med far. Når den ene av foreldrene har lov til å flytte så langt bort at samvær for den andre blir praktisk umulig - vel, da må noen stoppe galskapen for barnas rettigheter blir ikke ivaretatt.

GUD SÅ ENIG MED DEG JEG ER! :-)

Jeg flyttet selv fra mann og barn - til en by, 2 mil unna - på den måten avsjærte jeg både ungene og meg selv fra muligheten til å være med på hverdagene etc. - den ene skulle slutte skolen tidligere etc. etc. og jeghadde ikke mulighet til å kjøre så langt fram og tilbake to ganger om dagen, og kanskje midt på dagen, så jeg ble helgemamma. Til jeg bygde på samme sted som eksen, -og siden har det fungert :-) Vi bor jo innen samme skolekrets, og det er hipp som happ for dem om de står opp her eller der.

Hørte på radioen også - ei dame fra Bergen, som tok et eks.:

####Et par bor i Bergen, og bor der til ungene er ganske store - 8-9 år. Så få pappa seg jobb i Oslo, og hele familien flytter dit...så bor de i Oslo i 2 år, før far "har seg med sekretæren" (herregud) - og da vil selfølgelig mor ta med seg ungene tilbake til Bergen, hvor de tross alt kommer fra!!###

Mente HUN.

Jeg kunne lese MORS bitterhet ut fra denne innringeren - og hvorfor skulle hun da rive opp ungene IGJEN - for, ikke å bare måtte flytte skole og omganskrets IGJEN -men også miste all daglig kontakt med far.

en er ikke noen dårligere far selv om man er utro....og skal ikke straffes av mor via ungene - men slik blir det ofte praktisert! ERGRER MEG!

Selv kunne jeg gjerne ha flyttet et annet sted, men jeg gjør jo ikke det - så lenge ungene har en far de forguder og vil være sammen med !?!?!

Jeg må som voksen, skilt forelder "finne meg i" at slik har jeg "stelt meg" og jeg har det ikke akkurat plagsomt da! :-)

Å ha en eks man har barn med, FORPLIKTER - jammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, igrunnen en interessant problemstilling...

En jente fra nord gifter seg i sør og de får barn. De bygger på tomten de får av hans foreldre sammen med de andre søsknene hans, altså foreldre og tre søsken bygger i umiddelbar nærhet. Jenta er hjemmeværende og har ikke lett for å bli kjent med nye mennesker, og er i grunnen fornøyd med familien rundt seg.

Etter ti år viser det seg at mannen har vært utro i de siste seks årene uten at hun visste det, altså samtidig som de fikk de siste barna. Han går fra henne da han blir avslørt og hun er alene med barna. De er så store (ingen over 12) at de vemmes av hva far har gjort mot mor. Jenta har mistet mannen og familien hans, dermed det som gav henne tilhørighet til byen. Hele hennes egen slekt og familie bor fremdeles i Nord.

Hun skal altså flytte til et annet sted i Sør hvor hun ikke har venner eller familie slik at mannen hennes skal treffe barna i ny og ne.

Hun reiste fra nord for hans skyld. Han forlot henne. Hun må ofre liv, helse og trivsel slik at han kan leve som før i tillegg til å treffe barna.

Dette er en sann historie, jeg har bare forandret litt på antall familiemedlemmer for anonymitetens skyld. Denne damen flyttet nord igjen til sin familie og barna tar fly for å treffe far med jevne mellomrom. De får være lenger når de reiser og de har lenger ferie om sommeren med sin far.

Poenget er at også mor fikk starte et nytt liv borte fra den byen hvor hun ingen røtter hadde i tillegg til å ha blitt ydmyket på det groveste.

Hvor går grensen for hva man kan kreve av offer? Jeg tror ikke barna er tjent med en mor eller far som vantrives det de bor...

Det skal bli spennende å se hva det blir til.

Tja - - hvorfor er han en dårlig far fordi han har forgått seg mot mor? - Han er akurat like mye far for det. Og hvorfor fortelle UNGENE hva far har gjort?

Og skulle ikke et voksent menneske klare å bo - også som alenemor i en by for seg selv, SELV om det er langt fra det stedet hun opprinnelig kom fra? HUn ble da med han frivillig, og fikk barna frivillig? og VET at sjansen for skilsmisse ligger alltid der. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GUD SÅ ENIG MED DEG JEG ER! :-)

Jeg flyttet selv fra mann og barn - til en by, 2 mil unna - på den måten avsjærte jeg både ungene og meg selv fra muligheten til å være med på hverdagene etc. - den ene skulle slutte skolen tidligere etc. etc. og jeghadde ikke mulighet til å kjøre så langt fram og tilbake to ganger om dagen, og kanskje midt på dagen, så jeg ble helgemamma. Til jeg bygde på samme sted som eksen, -og siden har det fungert :-) Vi bor jo innen samme skolekrets, og det er hipp som happ for dem om de står opp her eller der.

Hørte på radioen også - ei dame fra Bergen, som tok et eks.:

####Et par bor i Bergen, og bor der til ungene er ganske store - 8-9 år. Så få pappa seg jobb i Oslo, og hele familien flytter dit...så bor de i Oslo i 2 år, før far "har seg med sekretæren" (herregud) - og da vil selfølgelig mor ta med seg ungene tilbake til Bergen, hvor de tross alt kommer fra!!###

Mente HUN.

Jeg kunne lese MORS bitterhet ut fra denne innringeren - og hvorfor skulle hun da rive opp ungene IGJEN - for, ikke å bare måtte flytte skole og omganskrets IGJEN -men også miste all daglig kontakt med far.

en er ikke noen dårligere far selv om man er utro....og skal ikke straffes av mor via ungene - men slik blir det ofte praktisert! ERGRER MEG!

Selv kunne jeg gjerne ha flyttet et annet sted, men jeg gjør jo ikke det - så lenge ungene har en far de forguder og vil være sammen med !?!?!

Jeg må som voksen, skilt forelder "finne meg i" at slik har jeg "stelt meg" og jeg har det ikke akkurat plagsomt da! :-)

Å ha en eks man har barn med, FORPLIKTER - jammen.

Det er nøyaktig slik jeg også ser på det, flisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget har jeg ventet på og det er jaggu på tide at det kommer.

Barn blir altfor ofte brukt som brikker i foreldrenes hatefulle spill, og det er tragisk.

Verken moren eller faren eier barna - selv om det gjennom handlingene jaggu kan se ut som de tror det. Barna har rettigheter - rett til samvær både med mor og med far. Når den ene av foreldrene har lov til å flytte så langt bort at samvær for den andre blir praktisk umulig - vel, da må noen stoppe galskapen for barnas rettigheter blir ikke ivaretatt.

Enig med deg og Solsikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmisse eller samlivsbrudd er vondt uansett. Og ja jeg skjønner godt hvorfor denne dama valgte å flytte nordover igjen. Men det jeg reagerte på umiddelbart i denne historien var det du sa om at barna vemtes av hva far har gjort. Fortalte virkelig denne kvinnen sine barn under 12 år at pappan deres hadde vært utro?

Siden jeg ikke er i den situasjonen hvor jeg trenger å ta stilling til dette problemet, har jeg kanskje litt vanskelig for å sette meg inn i situasjonen.

Men jeg vet om så alt for mange barn som ikke får treffe sin far. Ikke fordi far ikke vil, men fordi mor har valgt å ta barnet med seg å flytte.

Mange fedre i dag, spesielt får ikke ha den kontakten med barna sine som de vil. Nettopp på grunn av at barna blir må på mammas flyttelass.

Da vi skiltes fortalte vi ikke ungene noen GRUNN, bare at vi ikke var kjærester lenger. Men at vi var AKKURAT like glad i ungene våre for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig om at det er veldig lett å misbruke det.Og det er ikke bra.Men skulle det komme en lov som sier at du ikke kan flytte så straffer vi de som allerede er i klemma.Det må finnes en annen løsning

Jeg mener at det ikke er grunn nok til ikke å innføre loven. De det rammer negativt må ivaretas på andre måter all den tid de er utsatt for en kriminell handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det ikke er grunn nok til ikke å innføre loven. De det rammer negativt må ivaretas på andre måter all den tid de er utsatt for en kriminell handling.

da er vi enige da.det liker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytteforbud? En papirlov helt uten mål og mening. Skal folk opp for domstolene hvis de flytter en kilometer for langt? Heldigvis er det noen frisoner igjen i et ellers overvåkningskåt samfunn.

Hvem skal ivareta barnas beste når ikke foreldrene kan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi skiltes fortalte vi ikke ungene noen GRUNN, bare at vi ikke var kjærester lenger. Men at vi var AKKURAT like glad i ungene våre for det.

Det er slik det skal være flisa. Uansett hvilken grunn man har til å skilles skal ikke ungene være nødt til å ta stilling til grunnen. De skal ikke være nødt til å bli innlemmet i våre voksen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

øh.. hva med tilfellene der foreldrene aldri var gift eller samboende da???

hva med tilfellene der et barn blir født i feil ekteskap? (at moren eller faren er gift med en annen enn den de fikk barn med)

osv..

idiotisk forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med når den som bare har samvær velger å flytte flere hundre mil unna? Det skulle sannelig vært forbudt det også.

Ungene trenger faren sin, når skal mange menn forstå det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

Tja - - hvorfor er han en dårlig far fordi han har forgått seg mot mor? - Han er akurat like mye far for det. Og hvorfor fortelle UNGENE hva far har gjort?

Og skulle ikke et voksent menneske klare å bo - også som alenemor i en by for seg selv, SELV om det er langt fra det stedet hun opprinnelig kom fra? HUn ble da med han frivillig, og fikk barna frivillig? og VET at sjansen for skilsmisse ligger alltid der. ....

En kvinne skal altså straffes med å leve alene i en fremmed by fordi hun ble med han for ti år siden? Dårlig argument. Hvis du leser svaret til Solsikke ser du at mor ikke fortalte far, det gjorde andre skolebarn. De samarbeider også og hun flyttet med hans velsignelse.

En mann blir selvsagt ikke automatisk en dårlig far fordi om han skilles fra mor. Det er heller ikke det lovforslaget dreier seg om. Det dreier seg om den ene partens rett til å bosette seg fritt. Jeg vil understreke at jeg er usikker på hva jeg mener om forslaget,fordi jeg er for at det beskytter den som "mister" barna om den andre flytter, men samtidig imot at forslaget "nekter" mennesker å bo der de har lyst å bo, hvor de har røtter, venner og slekt osv. Derfor er jeg glad for at jeg ikke har det ansvaret å bestemme dette, men synes samtidig det er en interessant problemstilling som fortjener oppmerksomhet.

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med når den som bare har samvær velger å flytte flere hundre mil unna? Det skulle sannelig vært forbudt det også.

Ungene trenger faren sin, når skal mange menn forstå det!!!

jA, DET MÅ GJELDE begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 5barnsmor

GUD SÅ ENIG MED DEG JEG ER! :-)

Jeg flyttet selv fra mann og barn - til en by, 2 mil unna - på den måten avsjærte jeg både ungene og meg selv fra muligheten til å være med på hverdagene etc. - den ene skulle slutte skolen tidligere etc. etc. og jeghadde ikke mulighet til å kjøre så langt fram og tilbake to ganger om dagen, og kanskje midt på dagen, så jeg ble helgemamma. Til jeg bygde på samme sted som eksen, -og siden har det fungert :-) Vi bor jo innen samme skolekrets, og det er hipp som happ for dem om de står opp her eller der.

Hørte på radioen også - ei dame fra Bergen, som tok et eks.:

####Et par bor i Bergen, og bor der til ungene er ganske store - 8-9 år. Så få pappa seg jobb i Oslo, og hele familien flytter dit...så bor de i Oslo i 2 år, før far "har seg med sekretæren" (herregud) - og da vil selfølgelig mor ta med seg ungene tilbake til Bergen, hvor de tross alt kommer fra!!###

Mente HUN.

Jeg kunne lese MORS bitterhet ut fra denne innringeren - og hvorfor skulle hun da rive opp ungene IGJEN - for, ikke å bare måtte flytte skole og omganskrets IGJEN -men også miste all daglig kontakt med far.

en er ikke noen dårligere far selv om man er utro....og skal ikke straffes av mor via ungene - men slik blir det ofte praktisert! ERGRER MEG!

Selv kunne jeg gjerne ha flyttet et annet sted, men jeg gjør jo ikke det - så lenge ungene har en far de forguder og vil være sammen med !?!?!

Jeg må som voksen, skilt forelder "finne meg i" at slik har jeg "stelt meg" og jeg har det ikke akkurat plagsomt da! :-)

Å ha en eks man har barn med, FORPLIKTER - jammen.

Hadde alle hatt den instillingen du har så hadde det ikke vært nødvendig å ta opp denne problemstillingen, for da hadde man funnet en løsning alle kunne leve med:))

Flott å høre at det finnes slike som deg Flisa - Stå på:))

klems fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh.. hva med tilfellene der foreldrene aldri var gift eller samboende da???

hva med tilfellene der et barn blir født i feil ekteskap? (at moren eller faren er gift med en annen enn den de fikk barn med)

osv..

idiotisk forslag!

Foreldre er foreldre uansett om foreldrene er gift, samboere eller aldri har levd sammen - det samme gjelder om barnet er født i et annet ekteskap.

Om du synes det er ubehagelig at barnet treffer han du var utro med mens du var gift (tatt ut av luften) spiller liksom ikke no rolle - han er faren og både han og barnet har rettigheter. Det er ubestridelig. Man kan ikke bare fjerne noens rettigheter fordi det passer en selv og den nåværende situasjonen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kvinne skal altså straffes med å leve alene i en fremmed by fordi hun ble med han for ti år siden? Dårlig argument. Hvis du leser svaret til Solsikke ser du at mor ikke fortalte far, det gjorde andre skolebarn. De samarbeider også og hun flyttet med hans velsignelse.

En mann blir selvsagt ikke automatisk en dårlig far fordi om han skilles fra mor. Det er heller ikke det lovforslaget dreier seg om. Det dreier seg om den ene partens rett til å bosette seg fritt. Jeg vil understreke at jeg er usikker på hva jeg mener om forslaget,fordi jeg er for at det beskytter den som "mister" barna om den andre flytter, men samtidig imot at forslaget "nekter" mennesker å bo der de har lyst å bo, hvor de har røtter, venner og slekt osv. Derfor er jeg glad for at jeg ikke har det ansvaret å bestemme dette, men synes samtidig det er en interessant problemstilling som fortjener oppmerksomhet.

klem fra

Jeg syns det er viktigere at mors barn har foreldrene sine samlet, enn at mor må ha sine foreldre i nærheten, hun er tross alt voksen, JO, jeg MENER det. Og har man ungene sine, er man ikke alene,...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...