Gå til innhold

matallergi - artrose?

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er oppdaget noen sammenheng mellom matallergier/intoleranse og artrose . Kan man ha en ukjent matintoleranse som medfører på lang sikt at man utvikler en artrose(f.eks over flere tiår).

Andre symptomer som barn var urticaria og nesetetthet, i voksen alder vedvarende nese tetthet, og kløe i huden som fører til elveblest hvis jeg klør.De siste ti årene i tillegg smerteful artrose, i de fleste ledd. Kan det være noen sammenheng her? Har noen råd eller tips?Kan jeg bruke en elimineringsdiett (artrose diett?)

Tusen takk

Debs

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6964-matallergi-artrose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære debs

Jeg kjenner ikke til noen sammenhenger mellom matallergi og artrose. Men jeg vet at noen med leddplager blir bedre ved å legge om kosten i mer vegetarisk retning uten at det dreier seg om en intoleranse mot mat. Spis mer frukt og grønt og minst mulig kjøtt. Fisk går vanligvis greit. Dette er ikke bevist, men kan være verd et forsøk. Trenger du råd med å sette sammen kosten så kom tilbake i forum.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6964-matallergi-artrose/#findComment-34838
Del på andre sider

Kjære debs

Jeg kjenner ikke til noen sammenhenger mellom matallergi og artrose. Men jeg vet at noen med leddplager blir bedre ved å legge om kosten i mer vegetarisk retning uten at det dreier seg om en intoleranse mot mat. Spis mer frukt og grønt og minst mulig kjøtt. Fisk går vanligvis greit. Dette er ikke bevist, men kan være verd et forsøk. Trenger du råd med å sette sammen kosten så kom tilbake i forum.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for svar, jeg vil gjerne ha hjelp med planlegging av diett. Har i første omgang tenkt å prøve å ekskludere kumelksprodukter og kaffe tror du dette kan gjøre noen virkning? Grunnen til at jeg velger disse tingene er at det er flere i familien som har påvist matallergi mot disse tingene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6964-matallergi-artrose/#findComment-36083
Del på andre sider

Tusen takk for svar, jeg vil gjerne ha hjelp med planlegging av diett. Har i første omgang tenkt å prøve å ekskludere kumelksprodukter og kaffe tror du dette kan gjøre noen virkning? Grunnen til at jeg velger disse tingene er at det er flere i familien som har påvist matallergi mot disse tingene.

Kjære debs

Den dietten jeg nevnte for deg som kanskje kunne være nyttig var en tilnærmet vegetardiett, dvs en kost med mest grønnsaker og frukt samt fisk og fiskeprodukter. Hvis du vil utelukke kumelk og kumelkprodukter må du bare sørge for at proteininntaket blir godt nok, og det blir det hvis du spiser en del fisk - også som pålegg, og bruker bønner og linser i kosten. Jeg tror det er veldig lurt av deg å unngå kaffe, vær også forsiktig med for mye søte drikker, drikk helst vann eøller farris.

Jeg skal kontakte en klinisk ernæringsfysiolog for mer detaljerte råd og kommer tilbake med disse til uken.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6964-matallergi-artrose/#findComment-36140
Del på andre sider

Kjære debs

Den dietten jeg nevnte for deg som kanskje kunne være nyttig var en tilnærmet vegetardiett, dvs en kost med mest grønnsaker og frukt samt fisk og fiskeprodukter. Hvis du vil utelukke kumelk og kumelkprodukter må du bare sørge for at proteininntaket blir godt nok, og det blir det hvis du spiser en del fisk - også som pålegg, og bruker bønner og linser i kosten. Jeg tror det er veldig lurt av deg å unngå kaffe, vær også forsiktig med for mye søte drikker, drikk helst vann eøller farris.

Jeg skal kontakte en klinisk ernæringsfysiolog for mer detaljerte råd og kommer tilbake med disse til uken.

Vennlig hilsen

Kjære debs

Jeg har snakket med en klinisk ernæringsfysiolog om dietten din. Hun foreslår at du i tillegg til fisk, frukt og grønnsaker er nøye med å få i deg nok kornvarer (grovt brød, eventuelt kornblandinger). Hvis du vil bruke kornblandinger kan du kjøpe rismelk i helsekostbutikk for å ha på blandingen. Hvis du ikke er veldig flink til å spise fisk må du få i deg ekstra protein fra planter og da er bønner og linser gode proteinkilder. Sørg for at du har et misddagsmåltid med enten fisk eller bønner/linser bortimot daglig. Som tilskudd bør du ta tran eller en annen kilde til Omega-3 fett + Aog D vitaminer. Kalk må du også ta som tilskudd, jeg vil anbefale deg 600 - 1000 mg daglig i kalktabletter.

Du kan vurdere om du også vil legge til fjærkre (høns/kylling/kalkun etc) i dietten din. De fleste mener at det viktigste er å unngå rødt kjøtt og svinekjøtt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6964-matallergi-artrose/#findComment-36940
Del på andre sider

Kjære debs

Jeg har snakket med en klinisk ernæringsfysiolog om dietten din. Hun foreslår at du i tillegg til fisk, frukt og grønnsaker er nøye med å få i deg nok kornvarer (grovt brød, eventuelt kornblandinger). Hvis du vil bruke kornblandinger kan du kjøpe rismelk i helsekostbutikk for å ha på blandingen. Hvis du ikke er veldig flink til å spise fisk må du få i deg ekstra protein fra planter og da er bønner og linser gode proteinkilder. Sørg for at du har et misddagsmåltid med enten fisk eller bønner/linser bortimot daglig. Som tilskudd bør du ta tran eller en annen kilde til Omega-3 fett + Aog D vitaminer. Kalk må du også ta som tilskudd, jeg vil anbefale deg 600 - 1000 mg daglig i kalktabletter.

Du kan vurdere om du også vil legge til fjærkre (høns/kylling/kalkun etc) i dietten din. De fleste mener at det viktigste er å unngå rødt kjøtt og svinekjøtt.

Vennlig hilsen

Tusen takk for dine svar, jeg setter stor pris på din hjelp og skal prøve å legge om dietten min etter dine råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6964-matallergi-artrose/#findComment-36953
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...