Gå til innhold

Tretthetssyndromet ME


Gjest lu

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om dere har noe informasjon om ME -linker e.l. Hvordan skal man klare å overbevise legen om at det er det man feiler, når legen ikke gidder å få greie på hva ME er en gang??? Har en nær slektning som har fått det påvist ved Haukeland Sykehus, og både hun og jeg mener hardnakket at jeg lider av denne sykdommen, etter en kraftig infeksjon jeg fikk etter en fødsel for noen år tilbake. Det er vondt og nedvergende når legen heller kaller det depresjoner - jeg er IKKE deprimert - bare umenneskelig trett og sliten.

Er det mulig å påvise sykdommen ved f.eks blodprøver? Bør jeg gå til flere leger, eller er det like greit ikke å gi min "sykdom" noen navn - det sliter på hele familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Lu vedr ME-tretthets-syndrom.

Selve ordet ME står for meningo-encephalopati; som betyr sykdom i hjernen. Diagnosen er omdiskutert; kronisk tretthet er hovedsymptomet, noen hevder at årsak er tidligere infeksjoner, som man evt. ikke har tatt nok hensyn til mtp hvile osv. Noen mener imidlertid at dette ikke er noen definert sykdom, fordi man med vanlige undersøkelser ikke gjør noen funn. Mange mener også at denne sykdommen tildels er sammenfallende med utbrenthet, nettfeber, jappesyke, fibromyalgi, amalgam-forgiftning eller depresjon.

For mange mennesker er det viktig å få et navn på sykdommen sin, og det er mye mer "godtatt" å ha noen av disse omdiskuterte syndromene enn f.eks. en depresjon, særlig overfor familie og venner. Man kunne spart masse helseressurser på noen ganger å godta at sykdommer ikke har noen spesiell diagnose, og heller bruke ressursene på å jobbe for å bedre totalsituasjonen for pasienten. Kanskje må ulike behandlingsformer forsøkes. Anti-depressive medisiner kan hjelpe for mange med liknende plager som du beskriver. Dersom du har et åpent forhold til legen din, kan dere diskutere sammen om en slik behandlng kan forsøkes, og selvsagt avbrytes om totalsituasjonen din ikke blir bedret.

Diagnosen er hovedsaklig brukt i USA, muligens kan du finne mer info hos reumatiker-forbundet, evt. i forum for idrettsmedisin.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Post dette på Idrettsmedisin! En av panelet der, John Gunnar Opheim, sitter inne med STOR kompetanse på området!

Lykke til.

Hei.

Vi er i samme bås.

Gå til akupunktur-diagnose. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...