Gå til innhold

Hvorfor valgte du det yrke/de studiene du har nå?


Gjest Suzie

Anbefalte innlegg

Vi er tydeligvis flere som har problemer med å velge hva vi vil bli "når vi blir store" derfor er det spennede å høre andres erfaringer med yrkesvalget i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • SierDuDet

    22

  • Bassisten

    4

  • carma

    4

  • Lionn

    4

Mest aktive i denne tråden

Jeg valgte å studere psykologi først og fremst fordi det er så interessant. Det var også en ekstra bonus at det er lett å få jobb, lønnen er god og det er et fleksibelt studium. Psykologi kan brukes til alt mulig, og jeg liker ikke å låse meg inn i et lite felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte musikkutdanning fordi det har vært min største interesse siden jeg lærte å lage lyder.

Lyd? Lagar du lyd? Driv du med musikk? I all verden... Det skulle ein ikkje tru!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerer psykologi fordi jeg finner alt med faget veldig interessant. I det siste har jeg fordypet meg mer i tverrfaglige retninger som nevropsykologi og biologisk psykologi. Jeg synes det er uendelig interessant å lese om hjernen og nervesystemet og alle mulighetene vi har som ennå ikke er oppdaget. Sammenhenger mellom det fysiske og psykiske f.eks, kropp og helse, kosthold osv.

Det tok litt tid for meg å finne ut hva jeg ville satse på, studerte jus i noen år først, så jobbet jeg i noen år. Når jeg satset på psykologi var det umiddelbart 100% riktig for meg. Det var også det jeg egentlig hadde tenkt på å studere i tenårene.

Det er viktig å kjenne etter hva man ønsker å lære mer om, eller om man i det hele tatt har lyst til å studere. Har man tatt et valg og finner ut at man elsker faget så finnes det ikke noe mer tilfredsstillende enn å lese! Da går studiene som en lek og karakterene til topps :)

Tilsvarende frustrerende er det å lese et fag man ikke føler noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte siviløkonomi for å tjene mye penger.

Det er det dummeste valget jeg noensine har tatt.

Heldigvis kan du velge om igjen, sånn som jeg gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg gjekk ut av vidaregåande med stryk i to fag ville eg ikkje utdanne meg i det heile tatt. Eg ante ikkje kva eg ville bli, så i staden flytta eg til Oslo, og jobba i organisasjon, reinhald, i blad, med salg, trykkeri, distribusjon, starta eige budbilfirma, jobba som lastebilsjåfør + +

Innimellom tok eg opp att fag slik at eg har studiekompetanse, men har aldri hatt motivasjon eller lyst til å studere.

Eg har på den andre sida drive med data sidan eg var 14, og då eg oppdaga internett i 1995, var det liten tvil om kva eg ville gjera. I 1998 byrja eg å søkja jobbar i internettbransjen. Eg fekk den tredje jobben eg søkte på, har hatt den same jobben sidan då, og trivst godt med det.

Så eg har aldri hatt studielån, og har fått 90% av all kompetanse gjennom jobben. Er i dag seniorkonsulent og teknisk ansvarleg. Jobbar med både utvikling og serverdrift.

Det er altså fullt mogleg å venta med å bli noko. Eg har berre hatt fordelar med å gjera mykje ulikt før eg blei det eg er no. Betre å jobbe ei stund før ein finn ut kva ein verkeleg vil bli, enn å enda opp med tre ulike grunnfag og eit mellomfag og enda opp som lærar i grunnskulen med 300.000 i studielån, slik ein del vener av meg har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis kan du velge om igjen, sånn som jeg gjorde :)

Jada, jeg vet det. Det irriterende er at jeg sitter på masse studielån for ingenting.

Men det blir snart folk av meg! Vent og se!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi.

Leste Andre kvinner, Jeg lovet deg aldri en rosenhave og annen terapeut-litteratur så øye var stort og vått fra jeg var stor unge.

Er ganske fornøyd, gjør jo faktisk akkurat det jeg har aller mest lyst til, og føler meg veldig priviligert.

Kunne ønske jeg tjente mer penger, studielånet er gigantisk, og jevnaldrende med korte utdannelser har jo tjent penger og bygget hus siden jeg gikk på ex-phil.

Gå i retning av drømmene dine, ikke sikkert du når helt fram, kanskje avsporing blir en lykke. Men hvis du ikke prøver i det hele tatt, kan du jo sitte der om 30 år og snakke om hva du ikke turde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd? Lagar du lyd? Driv du med musikk? I all verden... Det skulle ein ikkje tru!

Ja.. det kan du si.. Jeg har aldri gjort så lite musikk som etter at jeg flyttet sammen med en annen musiker.

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. det kan du si.. Jeg har aldri gjort så lite musikk som etter at jeg flyttet sammen med en annen musiker.

*sukk*

Ja huff. Kanskje vi skulle flytta frå kvarandre? - For musikken si skuld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg har litt med påvirkning hjemmefra.

I tillegg begynner jo valget allerede i gymnastiden der en velger linje/retning.

Hos meg passet ikke språk,eller naturfag,men samfunnsfag/sosialfag.

Fant tidlig ut at helsesektoren var det beste.

Liker å jobbe med mennesker,og har gjennomsnittlige karakterer.

Kom inn på sykepleien,og er sykepleier.

Har ikke angret,har en masse utfordringer som passer meg,og har ordnet meg bra lønn.

En masse muligheter til videreutdanning,og en blir aldri arbeidsledig.

Fleksibelt med tanke på arb.tid,og f.eks muligheter til deltidsstilling.

Bra å kombinere familieliv med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet det. Det irriterende er at jeg sitter på masse studielån for ingenting.

Men det blir snart folk av meg! Vent og se!

:)

Jeg venter og ser... :)

Hva har du lyst til tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter og ser... :)

Hva har du lyst til tror du?

Vi får se :)

Du er en av de veldig få som vet hva jeg har lyst til, og det skal i det minste forsøkes i løpet av det neste året, og så får vi se hva som skjer etter det!

Folk blir det vel uansett av meg og jeg ser ikke for dystert på framtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang nerd - alltid nerd. *s*

Personen som gav meg en programmeringsbok på engelsk samt en utfordring da jeg var 11 år har hatt større påvirkning på livet mitt enn man skulle tro den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se :)

Du er en av de veldig få som vet hva jeg har lyst til, og det skal i det minste forsøkes i løpet av det neste året, og så får vi se hva som skjer etter det!

Folk blir det vel uansett av meg og jeg ser ikke for dystert på framtiden :)

Okei, da er jeg med :)

Det går nok helt sikkert din vei.

Vi som er litt sent utviklet, hehe, kan jo være lykkelige over at vi ikke fullførte en 4-5-6 års utdannelse bare fordi vi hadde begynt på den. Mange som velger for tidlig blir jo sittende med giga-lån og er i tillegg misfornøyde. Vi kan jo nøye oss med maksimalt studielån ihvertfall..

Vurderer noen år på Svalbard eller i Finnmark eller hvor det nå er man kan få slettet deler av studiegjelden sin... .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja huff. Kanskje vi skulle flytta frå kvarandre? - For musikken si skuld?

*drar frem gitaren*

"Nå skal vi skiiiilles, Bassisten, Skiiiilles, Bassisten.. Jeg ooorker ikke leeve mer med deeeeeg....!"

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

(Fikk jeg sånn langt innlegg nå?)

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er jeg med :)

Det går nok helt sikkert din vei.

Vi som er litt sent utviklet, hehe, kan jo være lykkelige over at vi ikke fullførte en 4-5-6 års utdannelse bare fordi vi hadde begynt på den. Mange som velger for tidlig blir jo sittende med giga-lån og er i tillegg misfornøyde. Vi kan jo nøye oss med maksimalt studielån ihvertfall..

Vurderer noen år på Svalbard eller i Finnmark eller hvor det nå er man kan få slettet deler av studiegjelden sin... .)

Hehe, jeg har faktisk også vurdert sånne ting, men jeg tror faktisk ikke det er verdt å bo i Finmark, uansett om gjelda blir slettet, eller ei.

Nei, da får jeg heller prøve å spare litt framover, og betale ned alt på en gang, om forhåpentligvis ikke så mange år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...