Gå til innhold

Morbus Bekhterev


Flodhoppa

Anbefalte innlegg

Jeg har endel spørsmål om Bekhterevs sykdom og jeg hadde blitt veldig glad hvis noen, legen eller andre kan svare på disse.

Mannen min har Bekhterev, hvor sannsynlig er det at sønnen våres også får det? Mannen min har arvestoffet HLA-B27.

Er det noe vi kan gjøre for å bremse en evt. utvikling av Bekhterev eller er det noe vi kan gjøre som vil fungere forbyggende (for eksempel trening eller lignende)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg tror du skal ta det helt med ro angående arvelighet. Sykdommen kan primært skyldes belastningsskader. Ta en kikk på sidene om revmatisme som jeg har på nettstedet om Trening.

http://www.doktoronline.no/homepage/johngunnar/

http://home.telia.no/trening/

Vennlig hilsen

Jeg har alltid hørt at arvelighet var en viktig faktor i forbindelse med bekhterev. Er dette feil??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Kjære -Flodhoppa. Det er nok litt større sjanse for å få Bechterev/revmatisme hvis dette finnes i familien,da det er en viss grad av arvelighet.Din mann er HLAB-27 positiv,men det betyr ikke at din sønn er det.

Sykdommen kan neppe forhindres,men gjevn moderat trening som ikke sliter på leddene er helt sikkert bra.

For en sikker vurdering må dere rådføre legen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tror du skal ta det helt med ro angående arvelighet. Sykdommen kan primært skyldes belastningsskader. Ta en kikk på sidene om revmatisme som jeg har på nettstedet om Trening.

http://www.doktoronline.no/homepage/johngunnar/

http://home.telia.no/trening/

Vennlig hilsen

Jeg trodde faktisk det var allment akseptert at bekhterev også er knyttet til genene, så og si alle som har diagnosen tester positivt på HLA-B27. Videre er det vanlig at flere medlemmer i samme familie har bekhterev eller beslektede sykdommer.

Dersom tilstanden er en belastningssykdom som overhodet ikke har noe med arv å gjøre er det temmelig revolusjonerende tanker du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gunnar Oppheim

Jeg trodde faktisk det var allment akseptert at bekhterev også er knyttet til genene, så og si alle som har diagnosen tester positivt på HLA-B27. Videre er det vanlig at flere medlemmer i samme familie har bekhterev eller beslektede sykdommer.

Dersom tilstanden er en belastningssykdom som overhodet ikke har noe med arv å gjøre er det temmelig revolusjonerende tanker du kommer med.

Hei,

det er i aller høyeste grad en revolusjonerende tanke, ja. Det er også en tanke som kan gi håpet tilbake til de rammede og deres familier.

Hva er dette mystiske HLA-B27 ? Kan en med 100% sikkerhet si at med dette funnet så er omtalte sykdom arvelig?

Det er umulig å vise deg hvorfor arvelighet ikke er sannsynlig, da må du nesten inn i hodet mitt. Men du kunne kanskje få en mer konkret forståelse for mitt syn dersom du tok en kikk på sidene under linken "Revmatisme" på nettstedet om Trening.

(Jeg vet at jeg er kjerringa mot strømmen her, men jeg er så sikker i min sak at det ville være et svik mot alle revmatikere å tie.)

http://home.telia.no/trening/

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

det er i aller høyeste grad en revolusjonerende tanke, ja. Det er også en tanke som kan gi håpet tilbake til de rammede og deres familier.

Hva er dette mystiske HLA-B27 ? Kan en med 100% sikkerhet si at med dette funnet så er omtalte sykdom arvelig?

Det er umulig å vise deg hvorfor arvelighet ikke er sannsynlig, da må du nesten inn i hodet mitt. Men du kunne kanskje få en mer konkret forståelse for mitt syn dersom du tok en kikk på sidene under linken "Revmatisme" på nettstedet om Trening.

(Jeg vet at jeg er kjerringa mot strømmen her, men jeg er så sikker i min sak at det ville være et svik mot alle revmatikere å tie.)

http://home.telia.no/trening/

Vennlig hilsen

HLA-B27 er vel ikke utslagsgivende for om man får bekhterev eller ei i og med at svært mange mennesker er HLA-B27positive uten noensinne å få sykdommen, men positivt utslag er en av kriteriene for å få diagnosen etter som jeg har forstått.

Det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor enkelte familier har mange medlemmer med revmatiske lidelser, mens andre ikke har noen. Ville ikke bekterev vært mer spredd istedetfor å opptre så hyppig innenfor samme familie?

Både farmora mi, faren min og jeg selv har fått denne diagnosen, jeg skjønner ikke helt hvordan arvelighet kan avvises. Det kan umulig være et utslag av oppvekstmiljø/yrke, da vi tre har vokst opp under totalt forskjellig forhold i forskjellige deler av landet, har forskjellige yrker og forskjellig kosthold. Jeg kan ikke se annet enn at noe må ha gått i arv her?

Jeg har forresten prøvd å gå inn og lese om undersøkelsen, men Netscape knekker dessverre sammen når jeg prøver å følge linken. Jeg har fått lest noe av det du har skrevet, men ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HLA-B27 er vel ikke utslagsgivende for om man får bekhterev eller ei i og med at svært mange mennesker er HLA-B27positive uten noensinne å få sykdommen, men positivt utslag er en av kriteriene for å få diagnosen etter som jeg har forstått.

Det jeg stiller spørsmål ved er hvorfor enkelte familier har mange medlemmer med revmatiske lidelser, mens andre ikke har noen. Ville ikke bekterev vært mer spredd istedetfor å opptre så hyppig innenfor samme familie?

Både farmora mi, faren min og jeg selv har fått denne diagnosen, jeg skjønner ikke helt hvordan arvelighet kan avvises. Det kan umulig være et utslag av oppvekstmiljø/yrke, da vi tre har vokst opp under totalt forskjellig forhold i forskjellige deler av landet, har forskjellige yrker og forskjellig kosthold. Jeg kan ikke se annet enn at noe må ha gått i arv her?

Jeg har forresten prøvd å gå inn og lese om undersøkelsen, men Netscape knekker dessverre sammen når jeg prøver å følge linken. Jeg har fått lest noe av det du har skrevet, men ikke alt.

Skeptisk til å prøve mitt forslag? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...