Gå til innhold

9-11


Gjest Ringvirkninger

Anbefalte innlegg

Gjest Ringvirkninger

Den 11. september 2001 var jeg hjemme syk, noe jeg skjelden er. Mamma kom innom med mat, så vi satte oss ned og koset oss med lunsjen mens vi så på Oprah Winfrey. I reklamepausen switchet jeg over til svensk TV4 og der så vi live bilder fra CNN hvor den første flyet hadde krasjet inn i WTC building 1. Vi syntes de var en tragisk flyulykke og ante ikke at det var en terror aksjon. Et par minutter senere ser vi fly nummer to komme i horisonten og ser det ta en sving i retning mot bygning to. Jeg hylte da den traff building 2. Det gjorde et enormt inntrykk på meg og resten av dagen switchet jeg mellom BBC, CNN og norske nyhetskanaler. Jeg var i sjokk. De siste bygningene jeg så før jeg fløy ut av NYC bare uker før, war WTC. Nå var de borte og jeg tenkte på frykten både de i flyene og de som var fanget i ei dødsfelle av en skyskraper måtte ha før de raste sammen. Jeg ble så grepet av det jeg så på TV, at tårene trillet ustoppelig. Jeg sov dårlig den påfølgende natten. Jeg tenkte på vennene mine som bor i White Plains bare minutter unna Manhattan. Jeg tenkte på alle ofrene. Jeg var i sjokk.

Når jeg så dokumentaren i går fikk jeg igjen de samme følelsene. Jeg gråt da jeg så stillbildene av de desperate menneskene som hoppet rett i døden fra 80. etasje. Jeg kan ikke forestille meg den frykten de måtte hatt. Og tenk på kaoset inne i bygningene og hvor klaustrofobiske de måtte vært. Jeg får vondt i magen bare ved tanken. Jeg håper det ikke kommer et nytt terror angrep en annen plass, med en ny fremgangsmåte hvor hundrevis av mennesker blir rammet på 11. september om to dager. Det har allerede blitt en belastet dag for mange. Mine tanker går ut til alle de som på en eller annen måte ble rammet.

Peace on earth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Taj Mahal

    13

  • Tornerose

    8

  • Zirine

    4

  • Bassisten

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ranja Røverdatter

Datoen var 11-9, ikke 9-11.

Amrikansk dato skrives med måneden først, datoen etterpå påfølgende av år.

Så derfor 9-11-01, så det var _du_ som tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petimeter

Amrikansk dato skrives med måneden først, datoen etterpå påfølgende av år.

Så derfor 9-11-01, så det var _du_ som tok feil.

Bare for å pirke: Siden innlegget er på norsk, så bør også overskriften være på norsk. Dermed skal det være 11.9 og ikke 9.11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke: Siden innlegget er på norsk, så bør også overskriften være på norsk. Dermed skal det være 11.9 og ikke 9.11.

Å? Finnes det regler for sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Petimeter

Å? Finnes det regler for sånt?

Ikke bare finnes det regler - det er ganske strenge strafferammer også! Det blir palle-spikring hvis du ikke passer deg.

(Men noe sier meg at det ikke var dette som innleggeren ønsket å diskutere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ringvirkninger

Bare for å pirke: Siden innlegget er på norsk, så bør også overskriften være på norsk. Dermed skal det være 11.9 og ikke 9.11.

On the September 11th I was home sick...

Må jeg skrive om alt jeg nå da siden du er så pirkete? Poenget er at amrikanerne kaller dagen 9-11 (nine-elleven), så hvorfor kan ikke jeg gjøre det? Get a life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper din sympati går til alle de menneskene USA har "torturert" opp igjennom alle år også.

USA har fått klare advarsler om at dette ville komme.

Husker dere?

Uka før 9.septemer var både USA,Norge (Jagland)med flere i gang med godkjenning av Taliban som styre over Afghanistan.

Taliban ble etablert i Pakistan med blandt annet Pakistan og USA som pådrivere.

USA har sammarbeidet med Bin Laden før. Bin Laden hadde værken treningsleirer eller derv med terror i Sudan FØR USA begynte med sitt tull/forfølgelse av Bin Laden.

Bin Laden drev med å yte hjelp til trengende i Sudan.

USA skal bombe Irak fordi de er en trussel mot Israel. Israel som okuperer Palestina! De gir støtte og sender våpen så terroren kan fortsette.

Terror kan gjøres på forskjellige måter...sleip og feig som USA bestandig gjør, eller rett på sak med advarsler lenge før...for å gi dem en sjangs.

Det er viktig å huske på at slike hendelser ikke skjer uten videre og at det er sterkt presset forlk som går til slike tragiske skritt.

11. septemer er den mest dokumenterte tragiske hendelse i historien noen gang. Hadde vi sett like gode dekninger av alt USA har bedrevet... ville 11. septemer bleknet enormt i forhold.

Kunne ha skrevet enormt mye mere, men skriver dette for

kun til litt dypere ettertanke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper din sympati går til alle de menneskene USA har "torturert" opp igjennom alle år også.

USA har fått klare advarsler om at dette ville komme.

Husker dere?

Uka før 9.septemer var både USA,Norge (Jagland)med flere i gang med godkjenning av Taliban som styre over Afghanistan.

Taliban ble etablert i Pakistan med blandt annet Pakistan og USA som pådrivere.

USA har sammarbeidet med Bin Laden før. Bin Laden hadde værken treningsleirer eller derv med terror i Sudan FØR USA begynte med sitt tull/forfølgelse av Bin Laden.

Bin Laden drev med å yte hjelp til trengende i Sudan.

USA skal bombe Irak fordi de er en trussel mot Israel. Israel som okuperer Palestina! De gir støtte og sender våpen så terroren kan fortsette.

Terror kan gjøres på forskjellige måter...sleip og feig som USA bestandig gjør, eller rett på sak med advarsler lenge før...for å gi dem en sjangs.

Det er viktig å huske på at slike hendelser ikke skjer uten videre og at det er sterkt presset forlk som går til slike tragiske skritt.

11. septemer er den mest dokumenterte tragiske hendelse i historien noen gang. Hadde vi sett like gode dekninger av alt USA har bedrevet... ville 11. septemer bleknet enormt i forhold.

Kunne ha skrevet enormt mye mere, men skriver dette for

kun til litt dypere ettertanke

Sier du at menneskene som ble rammet fortjente det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA fikk det de har bedt om.

Er deres angrep på sivilebefolkningen i Afghanistan så mye bedre da?

Til helvete med den fordømte patetiske drittnasjonen. Håper de bomber Det Hvite Hus i fillebiter, aller helst med den forbannede gnomen Bush befinner seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petimeter

On the September 11th I was home sick...

Må jeg skrive om alt jeg nå da siden du er så pirkete? Poenget er at amrikanerne kaller dagen 9-11 (nine-elleven), så hvorfor kan ikke jeg gjøre det? Get a life.

For min del kan du gjerne si sjærste og sjino, og tørke deg bak med bare fingrene.

Men å si at det er galt å skrive 11.9 for 11 september, det er feil like forbannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ringvirkninger

For min del kan du gjerne si sjærste og sjino, og tørke deg bak med bare fingrene.

Men å si at det er galt å skrive 11.9 for 11 september, det er feil like forbannet.

Å påpeke meg at det å skrive 9-11 er like galt. Men hva spiller det for en rolle? Poenget med innlegget mitt var å fordømme all form for terror og ha medfølelse for de rammede. Så ikke bit av hodet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ble rammet er uskyldige, men man kan ikke si at USA som nasjon er uskyldig. Dette var ikke akkurat uventet. Det er tydeligvis ingen som er voksne nok til å slutte, istedet skal alle ta hevn. Og hva vil skje? Jo, det vil bli nye terrorangrep mot USA. Det var "bare" litt over 2000 som døde i WTC, hvor mange har ikke USA drept i det stille i Afghanistan og ellers i verden. Men tenner vi lys for dem? Har vi minneprogrammer på TV for dem? Amerikanerne bør lære seg litt ydmykhet og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ble rammet er uskyldige, men man kan ikke si at USA som nasjon er uskyldig. Dette var ikke akkurat uventet. Det er tydeligvis ingen som er voksne nok til å slutte, istedet skal alle ta hevn. Og hva vil skje? Jo, det vil bli nye terrorangrep mot USA. Det var "bare" litt over 2000 som døde i WTC, hvor mange har ikke USA drept i det stille i Afghanistan og ellers i verden. Men tenner vi lys for dem? Har vi minneprogrammer på TV for dem? Amerikanerne bør lære seg litt ydmykhet og respekt.

Tragisk at så mange ble rammet er tragisk uansett. Kan vi ikke bare slutte å slenge dritt om USA. Ingen er feilfrie. Spesielt ikke Taliban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du unngår spørsmålet mitt, og det handler ikke om du har skrevet det eller ikke.

Du spurte om: Mente du bla bla bla.... hvorfor tror du jeg mente noe jeg ikke har skrevet?

Om du spør: synes du bla bla...blir noe annet.

Nei, jeg unngår ikke spårsmålet, bare skriver like dumt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...