Gå til innhold

Dårlig ånde


minjonas

Anbefalte innlegg

Jeg har ved flere anledninger fått høre at jeg har dårlig ånde, og at mennesker rundt meg har spurt om jeg "har sluppet en" når jeg er der. Jeg vet at jeg ikke har fjertet, så det kommer med andre ord ånde ut av munnen som hører hjemme i andre enden!

Jeg har mye luft i mage/tarmer uten at dette skaper noe problem for meg bortsett fra at jeg må holde igjen i enkelte sammenhenger.

Det kan virke som om den dårlige ånden er ekstra nærværende når det er lenge siden jeg har spist og har lite i magesekken. Kan gassen som kommer fra tarmene gå oppover i stedet for den andre veien slik det skal?

Er svært takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest puss, puss, så får du en suss

Det høres i så fall rart ut. Nei, tror heller du må prøve å skille de to tingene.

Sink er bra. Vær nøye med tanntråd og tannpirkere to ganger om dagen. Puss tunga når du pusser tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Det er sjelden at luft eller annet tarminnhold passerer ut gjennom munnen. Det kan imidlertid forekomme ved alvorlige forsnevringer i tarmen. Det er en akutt og smertefull tilstand som krever øyeblikkelig innleggelse i sykehus etc. Jeg tror derfor ikke det er forklaringen på plagene du beskriver.

Hos de aller fleste er årsaken til dårlig ånde at det er for mange bakterier i munnhulen. Når de bryter ned avstøtte celler fra slimhinnen dannes det lukt. Tiltak som minsker antall bakterier eller celler, begrenser lukten betydelig. Første bud er derfor godt renhold. Tannpuss og bruk av tanntråd etter hvert måltid er effektivt. Børst også tungen. Godt tannstell innebærer regelmessige besøk hos tannlegen. Han kan rydde opp i tenner og tannkjøtt slik at bakteriene får færre gjemmesteder.

Spyttet spyler munnhulen ren. Tyggegummi, helst med Xylitol, eller sukkerfrie pastiller øker dannelsen av spytt. Det er viktig å være klar over at enkelte nervemedisiner og tabletter mot allergi gjør at man lager mindre spytt. Stress kan også minske spyttproduksjonen.

Hyppige måltider er viktig. Da velger bakteriene å leve av matrester og unngår de luktframkallende cellene. Husk at enkelte matvarer som hvitløk, løk, enkelte kryddersorter, ost, kaffe, alkohol og tobakk, gir dårlig ånde. Drikke også lite melk.

Dersom du har dype groper i mandlene og det danner seg gule propper i disse, bør du søke råd hos øre-nese-halslege. Løsningen på problemet kan være å fjerne mandlene.

Det er heldigvis sjelden noen alvorlig lidelse som ligger bak dårlig ånde. Hvis du er usikker på helsen din, er det riktig å få gjort en helsesjekk hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...