Gå til innhold

Om å prøve å avsløre når noen skriver anonymt

Anbefalte innlegg

gyrken skrev (På 17.9.2002 den 21.58):

Ok. Vedkommende har sikkert sine grunner.

Ja vedkommende hadde nok sine grunner. Og da er det svært barnslig å komme med forskjellige avsløringer og hint om hvem vedkommende var.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Melaisa

8

• gyrken

7

• Solsikke

7

• Raglan

5

Mest aktive i denne tråden

Solsikke skrev (På 17.9.2002 den 22.30):

Ja vedkommende hadde nok sine grunner. Og da er det svært barnslig å komme med forskjellige avsløringer og hint om hvem vedkommende var.

Hvorfor skriver du dette til meg? Er helt enig, jeg.

Jeg er veldig enig! En viss msn-klikk oppfører seg litt for ofte som en gjeng møkkakjerringer. Jeg sier klikk, for det er det det er. Eller kanskje mobb passer bedre. Det der er en gjeng kjerringer som gang på gang presterer det absolutte lavmål, konspirasjoner, dritt og faenskap. Jeg har sjøl sett dem i aksjon på msn en gang, de satt regelrett og planla å "ta" denne ene. I tillegg kopierte de private samtaler de hadde hatt med denne ene, og la ut til hverandre. Noen av dem lata nemlig som de var venner med denne personen, og fikk masse private betroelser som de ikke akkurat hadde kvaler med å sende rundt. Direkte stygg og jævlig personhets kaller vi det der.

De er ikke mye ålreite de der. Har møtt enkelte av dem, og de virka tru det eller ei ganske ålreite, men man er da naiv og godtruande... Jeg skulle gjerne vært det foruten.

Annonse

musikeren skrev (På 17.9.2002 den 22.54):

Jeg er veldig enig! En viss msn-klikk oppfører seg litt for ofte som en gjeng møkkakjerringer. Jeg sier klikk, for det er det det er. Eller kanskje mobb passer bedre. Det der er en gjeng kjerringer som gang på gang presterer det absolutte lavmål, konspirasjoner, dritt og faenskap. Jeg har sjøl sett dem i aksjon på msn en gang, de satt regelrett og planla å "ta" denne ene. I tillegg kopierte de private samtaler de hadde hatt med denne ene, og la ut til hverandre. Noen av dem lata nemlig som de var venner med denne personen, og fikk masse private betroelser som de ikke akkurat hadde kvaler med å sende rundt. Direkte stygg og jævlig personhets kaller vi det der.

De er ikke mye ålreite de der. Har møtt enkelte av dem, og de virka tru det eller ei ganske ålreite, men man er da naiv og godtruande... Jeg skulle gjerne vært det foruten.

æsj. sånt er NEDRIG.

gyrken skrev (På 17.9.2002 den 16.14):

Enig. Men enkelte burde snart gi opp å prøve å være anonym, det er en annen sak. Tror ikke det var noen her i går som ikke kjente igjen forfatteren av det innlegget du refererer til...

men det er ikke sikker t det trengs å være anonym for de andre voksne her inne, men man blir jo da anonym for dem som skal søke deg opp i ettertid. unger, tanter, mødre, naboer etc. etc. som kanskje ikke vanker her til vanlig. Og slike anonyme innlegg må det være lov til å skrive - om man f.eks skal skrive om noen som da kanskje ville kjenen seg igjen,- eller om noe som man bar vil ha generelle svar på.

Ja det utviklet seg virkelig der. Satt måpende å leste etterhvert som innleggene kom. Saklig, nei. Det var direkte mobbing.

Jeg kjenner en person her inne og hun kjenner meg. Kunne ikke falle meg inn å fortelle henne at jeg vet hvem hun er, hvis hun skriver et anonymt innlegg. Men sjansen for at jeg kjenner henne igjen er veldig liten.

musikeren skrev (På 17.9.2002 den 22.54):

Det du beskriver høres ut som ren og skjær mobbing, ja.

Samtidig må jeg si at jeg ikke helt kjenner igjen noen i den beskrivelsen du gir her.

Ja, det er nok av krasse, skarpe "kjerringer" (både mannlige og kvinnelige) med en ganske rå humor. Men det er et stykke derfra til ondskapsfull mobbing.

Mener jeg

Nå har jeg ikke lest hverken hovedinnlegget eller svarene, men det har jo skjedd et utall ganger før at enkelte, gjerne anonyme for anledningen, absolutt må gjøre resten av DOL oppmerksomme på at de er så smarte at de har gjennomskuet vedkommende.

Smålig.

Annonse

flisa skrev (På 18.9.2002 den 8.01):

men det er ikke sikker t det trengs å være anonym for de andre voksne her inne, men man blir jo da anonym for dem som skal søke deg opp i ettertid. unger, tanter, mødre, naboer etc. etc. som kanskje ikke vanker her til vanlig. Og slike anonyme innlegg må det være lov til å skrive - om man f.eks skal skrive om noen som da kanskje ville kjenen seg igjen,- eller om noe som man bar vil ha generelle svar på.

Hmm.. ER du den ekte flisa? Har du søla noe i tastaturet ditt? ;-)

Jeg er enig. Diskresjon er viktig, og det er taktløst å avsløre dem. I verste fall kan det skremme vekk de som trenger denne kontakten mest. Jeg er også enig med gyrken i at enkelte er veldig lett gjenkjennelige. Og da kan det jo hende personen selv ikke er klar over at forkledningen er lett å gjennomskue, slik at hun i enkelte tilfeller bør advares før hun røper noe hun ikke burde røpe?

Vi sitter ved hver vår PC og tenker ikke over at et innlegg her kan sammenlignes med et leserbrev i VG. Det er lett å forsnakke seg, og det er lett å glemme at en befinner seg i offentligheten. Av og til kan jo folk også være så opphisset, fortvilte eller langt nede at de ikke tenker over at de bør beskytte seg. Et konkret eksempel her er en som skrev med fullt navn, bosted og telefonnummer på et annet nettsted, om sin utro kone og hennes nye venn. Jeg fikk helt vondt i meg da jeg leste det.

En annen sak er jo at mange velger en "forkledning" som f. eks. "ikke nick i dag", "anonym nå", "tør ikke si nicket mitt" eller noe annet som markerer at de ellers har et annet og mer kjent nick. Det er kanskje ikke så smart, hvis en ønsker å være helt anonym?

Babette skrev (På 18.9.2002 den 10.50):

Jeg er enig. Diskresjon er viktig, og det er taktløst å avsløre dem. I verste fall kan det skremme vekk de som trenger denne kontakten mest. Jeg er også enig med gyrken i at enkelte er veldig lett gjenkjennelige. Og da kan det jo hende personen selv ikke er klar over at forkledningen er lett å gjennomskue, slik at hun i enkelte tilfeller bør advares før hun røper noe hun ikke burde røpe?

Vi sitter ved hver vår PC og tenker ikke over at et innlegg her kan sammenlignes med et leserbrev i VG. Det er lett å forsnakke seg, og det er lett å glemme at en befinner seg i offentligheten. Av og til kan jo folk også være så opphisset, fortvilte eller langt nede at de ikke tenker over at de bør beskytte seg. Et konkret eksempel her er en som skrev med fullt navn, bosted og telefonnummer på et annet nettsted, om sin utro kone og hennes nye venn. Jeg fikk helt vondt i meg da jeg leste det.

En annen sak er jo at mange velger en "forkledning" som f. eks. "ikke nick i dag", "anonym nå", "tør ikke si nicket mitt" eller noe annet som markerer at de ellers har et annet og mer kjent nick. Det er kanskje ikke så smart, hvis en ønsker å være helt anonym?

men man unngår å være "søkbar" - og det kan jo være det som er vitsen :)

Gjest Ikke fortvilet mor

Den fortvilede mor skriver innlegg om sine uoppdragne barn gang på gang her på doktor online. Hun får råd på råd, men forstår ikke hva folk prøver å si til henne. Når ingenting trenger inn i hjernen er det forståelig at folk blir litt provoserte og gjerne røper helt eller delvis nicket hennes.

Ikke fortvilet mor skrev (På 18.9.2002 den 15.03):

Den fortvilede mor skriver innlegg om sine uoppdragne barn gang på gang her på doktor online. Hun får råd på råd, men forstår ikke hva folk prøver å si til henne. Når ingenting trenger inn i hjernen er det forståelig at folk blir litt provoserte og gjerne røper helt eller delvis nicket hennes.

Du tør kanskje å være med å slenge dritt til vedkommende, men du tør faen ikke bruke ditt vanlige nick.

Feiging

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...