Gå til innhold

Kjerringer = gale kvinner ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Og hva sier dere hvis det påstås at "kjerring" er avledet av det gamle ordet "kjering" igjen fra ordet "kjer" som betyr seng. Og at en kjering er en gal person som er bundet til senga. I gamle dager hadde mange store gårder sinnsyke i losji, og de ble ofte bundet fast i senga for ikke å skade seg selv og andre. I folketellingene kan man i blant lese om kjeringer i losji på gårder. Altså gal kvinne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    34

  • tigertrollet

    14

  • naiv

    11

  • favn

    5

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Jeg har hørt at kjerring stammer fra "kjær", jeg, og det har jeg tenkt å tro også i fortsettelsen.

Det er nok hyggeligere ja... vet ikke sikkert om det er riktig heller noen av teoriene. mange ord som ligner hverandre uten å ha samme opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

En gal kvinne bundet fast i senga er vel ikke det verste, Ulv?

Det er verre om hun ikke er bundet ? Eller er det en erotisk undertone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er verre om hun ikke er bundet ? Eller er det en erotisk undertone ?

Og dessuten er det dere mannfolk som får kvinner til å bli kjerringer.

Så ta på dere skylda sjæl!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Og dessuten er det dere mannfolk som får kvinner til å bli kjerringer.

Så ta på dere skylda sjæl!;)

Du svarte ikke på spørsmålet :-) eller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Menn var vel også satt bort på legd? Legd var vel en form for fattigomsorg. Mulig det du beskriver var noe annet?

Joda, menn også (ref ordet person i innlegget :-) . De satt i bur til og med, og kjettinger, klaver og jordkjellere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar

Freud var temmelig ivrig på å diagnostisere kvinner som gale, nevrotiske, hysteriske, penismisunnende... Trenger jeg si mer? Kanskje bare at han hadde et forhold til ei ungjente og snortet mengder kokain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Freud var temmelig ivrig på å diagnostisere kvinner som gale, nevrotiske, hysteriske, penismisunnende... Trenger jeg si mer? Kanskje bare at han hadde et forhold til ei ungjente og snortet mengder kokain.

Ok, men jeg nevnte -personer- først i innlegget da :-)

Den godeste Sigmund jobbet jo bare med syke mennesker såvidt jeg vet.

Teorien om at store deler av de kvinner som har nakkeslengskade egentlig har "hysteri", er godt kjent.

Forklar f eks hvorfor

1. det er SÅ stor andel kvinner i foreningen for nakkeslengskadde (90%+).

2. det er så -veldig- få tilfeller totalt sett i vårt naboland Sverige i motsetning til Norge. De kjører ikke penere.

3. at det i Sverige er -ganske- likt fordelt mellom kjønn i motsetning til Norge. Det er like mange kvinner i trafikken.

Er det noe eget med norske kvinner ? Er det en "knagg" å henge sitt hysteri på som har utviklet seg i Norge ?

Ikkeno jeg finner på, men en psykiater i Norge har utropt seg til ekspert på emnet og er -ganske- påståelig. Jeg tror han snart blir lynsja, så vi får høre på'n mens vi kan. Snakk om å kaste brannfakkel !

Nå stiller jeg bare spørsmål, det er lovlig, og de som føler seg truffet eller såret får jo svare, men ikke kall meg med stygge navn slik dere gjorde sist :-)

Det finnes statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg nevnte -personer- først i innlegget da :-)

Den godeste Sigmund jobbet jo bare med syke mennesker såvidt jeg vet.

Teorien om at store deler av de kvinner som har nakkeslengskade egentlig har "hysteri", er godt kjent.

Forklar f eks hvorfor

1. det er SÅ stor andel kvinner i foreningen for nakkeslengskadde (90%+).

2. det er så -veldig- få tilfeller totalt sett i vårt naboland Sverige i motsetning til Norge. De kjører ikke penere.

3. at det i Sverige er -ganske- likt fordelt mellom kjønn i motsetning til Norge. Det er like mange kvinner i trafikken.

Er det noe eget med norske kvinner ? Er det en "knagg" å henge sitt hysteri på som har utviklet seg i Norge ?

Ikkeno jeg finner på, men en psykiater i Norge har utropt seg til ekspert på emnet og er -ganske- påståelig. Jeg tror han snart blir lynsja, så vi får høre på'n mens vi kan. Snakk om å kaste brannfakkel !

Nå stiller jeg bare spørsmål, det er lovlig, og de som føler seg truffet eller såret får jo svare, men ikke kall meg med stygge navn slik dere gjorde sist :-)

Det finnes statistikk.

Er dette innlegget til meg?

Whatever - hva er din egen teori om dette? Kjenner jeg deg rett, så har du vel gjort deg visse refleksjoner om dette temaet.

Jeg har ingen fasit. Har for øvrig ikke tenkt så mye over akkurat dette.

Kjeder du deg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men jeg nevnte -personer- først i innlegget da :-)

Den godeste Sigmund jobbet jo bare med syke mennesker såvidt jeg vet.

Teorien om at store deler av de kvinner som har nakkeslengskade egentlig har "hysteri", er godt kjent.

Forklar f eks hvorfor

1. det er SÅ stor andel kvinner i foreningen for nakkeslengskadde (90%+).

2. det er så -veldig- få tilfeller totalt sett i vårt naboland Sverige i motsetning til Norge. De kjører ikke penere.

3. at det i Sverige er -ganske- likt fordelt mellom kjønn i motsetning til Norge. Det er like mange kvinner i trafikken.

Er det noe eget med norske kvinner ? Er det en "knagg" å henge sitt hysteri på som har utviklet seg i Norge ?

Ikkeno jeg finner på, men en psykiater i Norge har utropt seg til ekspert på emnet og er -ganske- påståelig. Jeg tror han snart blir lynsja, så vi får høre på'n mens vi kan. Snakk om å kaste brannfakkel !

Nå stiller jeg bare spørsmål, det er lovlig, og de som føler seg truffet eller såret får jo svare, men ikke kall meg med stygge navn slik dere gjorde sist :-)

Det finnes statistikk.

Ja, jeg ble faktisk forbannet.

Hva er poenget ditt, Ulv?

En psykiater leter etter psykiske lidelser ikke fysiske -hva hadde du ventet deg?

Hvis du tror psykiaterens utsagn er bygget på nok patologiske funn tar du feil.

Uvitenhet er irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Er dette innlegget til meg?

Whatever - hva er din egen teori om dette? Kjenner jeg deg rett, så har du vel gjort deg visse refleksjoner om dette temaet.

Jeg har ingen fasit. Har for øvrig ikke tenkt så mye over akkurat dette.

Kjeder du deg? :-)

Nei da ikke spesielt, men det var tross alt du som nevnte Sigmund ?

Kjeder meg ? Må da finne på noe.

Sist jeg prøvde meg på dette fikk jeg så hatten passa, fordi jeg våget å stille spørsmål om dette. Jeg fikk litt medhold og saklig forsvar av psykiater'n, da han ikke var helt ukjent med det. Rent statistisk syns jeg det var interessant.

Jeg spør ikke min sterkt synshemmede kompis om han er hysterisk, heller ikke min CP skadede og døve venninne. Selv er jeg tilnærmet frisk, og har ikke forakt for syke av den grunn, noen trodde visst det :-) Jeg tror tråden ble sletta til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, jeg ble faktisk forbannet.

Hva er poenget ditt, Ulv?

En psykiater leter etter psykiske lidelser ikke fysiske -hva hadde du ventet deg?

Hvis du tror psykiaterens utsagn er bygget på nok patologiske funn tar du feil.

Uvitenhet er irriterende!

Forbannet for at jeg stiller spørsmål ? Det er lov å stille spørsmål om alt. Poenget er enkelt : Det er et kontroversielt utsagn fra en som kaller seg fagperson, og jeg lurer på om det kan finnes andre forklaringer. Legene leter etter fysiske, når de ikke finner noen, trekker de på skuldrene. Hva skal de gjøre, da ? Men det finnes nok av de som har røntgen og CT som viser at de faktisk har skader, da er det greit. Uvitenhet er ingen grunn til ikke å stille spørsmål. Snarere motsatt. Vet man ikke så spør man. Ingen grunn til å irritere seg over uvitenhet, da får du mange å irritere deg over i hvert fall. Kompisen som er nesten blind har et naturlig forhold til det han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...