Gå til innhold

Kjerringer = gale kvinner ?


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er ikke psykiater eller hva som kreves her. Jeg sier som Ibsen:" Mitt kall er kun at spørge, ei at svare " men kanskje andre har noen teorier / svar ?

Hadde du tatt opp dette spørsmålet og nær beslektede spørsmål hvis det gjaldt menn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    34

  • tigertrollet

    14

  • naiv

    11

  • favn

    5

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Det har vel lite med psykiatri som sådan å gjøre. Poenget er at det passer menn og patriarkatet å latterliggjøre kvinner på den måten.

Så kan det være. Men hvorfor er det så mange kvinner i foreningen for nakkeslagskadde ? Ikke vet jeg, men det burde være like mange menn. Jeg har ikke svar på det, jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hvorfor begrepet / diagnosen 'hysteri' aldri blir brukt om menn?

Man trodde den psykiste tilstanden hysteri kom av at livmoren forflyttet seg.

Menn har ikke livmor, og kan derfor ikke bli hysteriske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det være. Men hvorfor er det så mange kvinner i foreningen for nakkeslagskadde ? Ikke vet jeg, men det burde være like mange menn. Jeg har ikke svar på det, jeg bare spør.

Noen grunner kan være at de fleste biler uten nakkepute (les: gamle, små biler) kjøres av kvinner (konebiler).

(Til sammenligning er det flere sikrere biler i Sverige, mye Volvoer og Saaber med god sikkerhet og nakkestøtte, selv de gamle bilene har dette).

At kvinner oftere driver småkjøring der slike skader ofter oppstår (til / fra butikk / barnehage osv), og at kvinner oftere er opptatt av andre ting i bilen (de tidligere nevnte barna, feks).

Kvinner har mye svakere nakkemuskler enn menn, og får slike skader mye lettere etter påkjørsel bakfra.

Små-bulking og bråstopp som ofte gir nakkeslengskader, er mye vanligere i land med vinterklima som i Norge (vi er også på topp når det gjelder osteoporose og lårhalsbrudd, som også rammer kvinner og som kan skyldes mye av det samme som nakkesleng, ihvertfall glatt vinterføre og kvinner med for lavt inntak av mørkegrønne grønnsaker osv, sopm gjør at kvinnene i sør-europa ikke er osteoporotiske.

Osteoporose og lårhalsbrudd er ihvertfall mye lettere å diagnistisere, så her vet vi at det ikke er snakk om psykiske lidelser. Når vi finner mange av de samme tallene, kan det jo være en indikasjon på at ikke alt er "hysteri".

På den annen side vil man i land som Norge, med så lav arbeidsløshet og store krav til full arbeidslivsdeltakelse helt frem til pensjonsalder, få en del pasientgrupper osm utnytter en vag diagnose til å få "lov til" å være sliten og syk, mange voksne og eldre kvinner i dag har vært dobbeltarbeidende hele livet, og det er ikke mange land man ser en så stor andel eldre kvinner ute i arbeidslivet. Så det kan nk være noen som ber om å få en uførepensjon pga smerter som egentlig er utslitthet, etter et langt liv med barnefødseler og oppdragelse og jobb både ute og hjemme. Utviklingen har gått fort, og de som er de eldste i arbeidslivet i dag, hadde en litt annen virkelighet enn oss.

Dette er tanker, noen er allerede forsket på andre er mer på teoriplanet, men det er spennende å se å ulike forklaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Jeg bytta lege 5 ganger, og sammenligna svar, det jeg fikk var seriøst og saklig. Men jeg er frisk, ikke syk. Det er det jeg framholder. Ingen kan sette seg inn i min situasjon, og det forventer jeg ikke. Alt kan diskuteres og alt kan det stilles spørsmål ved. Ved å bli sint, avvise mulige fakta og trakassere, skader man sin egen og sine likesinnedes sak, alltid. Den som blir sint har tapt. Meg kan man spørre om alt, og jeg anstrenger meg virkelig for å svare saklig på alt. Ikke alle tror på at jeg har smerter og er svært svimmel i perioder og aksepterer ikke at jeg ikke er i humør, det forstår jeg og retter meg etter det. Jeg vet ikke alt og har ingen rett til å stoppe kjeften på noen. Forkvinnen i foreningen gjorde en slett jobb i en lengre diskusjon på radio om en mulig psykiatrisk teori i denne saken. Teorien gjelder en del av pasientene og IKKE ALLE. Når man fornekter -hardnakket- at det kan finnes en liten eneste en som har en psykisk lidelse i stedet for nakkeslengskade, etter å ha blitt forlagt tall og fakta, da bommer man stygt. Og jeg ble usikker på om hun kunne være den rette i jobben. I denne saken MÅ man holde tunga rett i munnen.

Her er jeg enig med deg, til en viss grad!

her i landet...som de fleste andre steder ( bortsett fra Norge, da) så skal en pasient også vise endel "psykiske problemer`" før en whiplash diagnose stilles. Det ansees nemlig for helt normalt...laqngvarige smerter

"pain-syndrome", nedsatt livskvalitet,evt tap av arbeidsevne etc...alt dette vil hos normale mennesker medføre psykologiske belastninger.

Hvor uttalte disse problemene blir, avhenger selvsagt av pasientens premorbide tilstand.

Jeg fatter ikke hvorfor norske leger har så vanskelig for å innse dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hadde du tatt opp dette spørsmålet og nær beslektede spørsmål hvis det gjaldt menn?

Jeg tror menn får så hatten passer ellers på DOL, uten at jeg også skal sette i gang.

Jo forresten :

De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen.

Hvem er det av kvinner som starter med: jeg vet at jeg er urimelig, masete, sur, motvillig og grinete til daglig .... ? Ikke mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Noen grunner kan være at de fleste biler uten nakkepute (les: gamle, små biler) kjøres av kvinner (konebiler).

(Til sammenligning er det flere sikrere biler i Sverige, mye Volvoer og Saaber med god sikkerhet og nakkestøtte, selv de gamle bilene har dette).

At kvinner oftere driver småkjøring der slike skader ofter oppstår (til / fra butikk / barnehage osv), og at kvinner oftere er opptatt av andre ting i bilen (de tidligere nevnte barna, feks).

Kvinner har mye svakere nakkemuskler enn menn, og får slike skader mye lettere etter påkjørsel bakfra.

Små-bulking og bråstopp som ofte gir nakkeslengskader, er mye vanligere i land med vinterklima som i Norge (vi er også på topp når det gjelder osteoporose og lårhalsbrudd, som også rammer kvinner og som kan skyldes mye av det samme som nakkesleng, ihvertfall glatt vinterføre og kvinner med for lavt inntak av mørkegrønne grønnsaker osv, sopm gjør at kvinnene i sør-europa ikke er osteoporotiske.

Osteoporose og lårhalsbrudd er ihvertfall mye lettere å diagnistisere, så her vet vi at det ikke er snakk om psykiske lidelser. Når vi finner mange av de samme tallene, kan det jo være en indikasjon på at ikke alt er "hysteri".

På den annen side vil man i land som Norge, med så lav arbeidsløshet og store krav til full arbeidslivsdeltakelse helt frem til pensjonsalder, få en del pasientgrupper osm utnytter en vag diagnose til å få "lov til" å være sliten og syk, mange voksne og eldre kvinner i dag har vært dobbeltarbeidende hele livet, og det er ikke mange land man ser en så stor andel eldre kvinner ute i arbeidslivet. Så det kan nk være noen som ber om å få en uførepensjon pga smerter som egentlig er utslitthet, etter et langt liv med barnefødseler og oppdragelse og jobb både ute og hjemme. Utviklingen har gått fort, og de som er de eldste i arbeidslivet i dag, hadde en litt annen virkelighet enn oss.

Dette er tanker, noen er allerede forsket på andre er mer på teoriplanet, men det er spennende å se å ulike forklaringer!

Endelig et menneske etter mine idealer. Saklig informasjon med nødvendige forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Her er jeg enig med deg, til en viss grad!

her i landet...som de fleste andre steder ( bortsett fra Norge, da) så skal en pasient også vise endel "psykiske problemer`" før en whiplash diagnose stilles. Det ansees nemlig for helt normalt...laqngvarige smerter

"pain-syndrome", nedsatt livskvalitet,evt tap av arbeidsevne etc...alt dette vil hos normale mennesker medføre psykologiske belastninger.

Hvor uttalte disse problemene blir, avhenger selvsagt av pasientens premorbide tilstand.

Jeg fatter ikke hvorfor norske leger har så vanskelig for å innse dette!

Det vil si at jeg burde vært arbeisufør hvis jeg hadde utviklet psykiske problemer med tida i tillegg ? Det har ikke skjedd, jeg takler det bedre nå enn jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror menn får så hatten passer ellers på DOL, uten at jeg også skal sette i gang.

Jo forresten :

De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen.

Hvem er det av kvinner som starter med: jeg vet at jeg er urimelig, masete, sur, motvillig og grinete til daglig .... ? Ikke mange.

Du taler jo ikke mennenes sak du heller når du til stadighet tar opp slike tåpelige problemstillinger.

"De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen"

Pussig, jeg hadde tenkt å komme inn på noe av det samme. Hvorfor sitter det flest menn i fengsler?

Jeg må tilføye at jeg ikke helt tror at du mener alt hva du skriver. Du skriver vel for å få i gang en debatt, slik at det skal svinge litt mer her inne på Dol. :-)

Ellers så er jeg slett ikke noen mannehater. I mange tilfeller så foretrekker jeg faktisk menns selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du taler jo ikke mennenes sak du heller når du til stadighet tar opp slike tåpelige problemstillinger.

"De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen"

Pussig, jeg hadde tenkt å komme inn på noe av det samme. Hvorfor sitter det flest menn i fengsler?

Jeg må tilføye at jeg ikke helt tror at du mener alt hva du skriver. Du skriver vel for å få i gang en debatt, slik at det skal svinge litt mer her inne på Dol. :-)

Ellers så er jeg slett ikke noen mannehater. I mange tilfeller så foretrekker jeg faktisk menns selskap.

Tåpelige problemstillinger ? Da skal jeg slutte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvesløyer

Du taler jo ikke mennenes sak du heller når du til stadighet tar opp slike tåpelige problemstillinger.

"De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen"

Pussig, jeg hadde tenkt å komme inn på noe av det samme. Hvorfor sitter det flest menn i fengsler?

Jeg må tilføye at jeg ikke helt tror at du mener alt hva du skriver. Du skriver vel for å få i gang en debatt, slik at det skal svinge litt mer her inne på Dol. :-)

Ellers så er jeg slett ikke noen mannehater. I mange tilfeller så foretrekker jeg faktisk menns selskap.

Jeg er helt enig, slutt å plage oss med det tåpelige tullet, DOL er for kvinner, å komme med sånt tull her er å be om tilbakemeldinger. Kvinner er snille, ettergivende ofre for menns diskriminering, vold og undertrykking. Ha deg vekk og la oss i fred !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramonabina

Du taler jo ikke mennenes sak du heller når du til stadighet tar opp slike tåpelige problemstillinger.

"De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen"

Pussig, jeg hadde tenkt å komme inn på noe av det samme. Hvorfor sitter det flest menn i fengsler?

Jeg må tilføye at jeg ikke helt tror at du mener alt hva du skriver. Du skriver vel for å få i gang en debatt, slik at det skal svinge litt mer her inne på Dol. :-)

Ellers så er jeg slett ikke noen mannehater. I mange tilfeller så foretrekker jeg faktisk menns selskap.

Helt enig, jeg syns UIF er hellt på jordet, en drittsekk og høl i huet !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Man trodde den psykiste tilstanden hysteri kom av at livmoren forflyttet seg.

Menn har ikke livmor, og kan derfor ikke bli hysteriske!

Mange underlige ting å lese i gamle legebøker. Onanani var djevelens verk, man ble gal, eller var det blind ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, jeg ble faktisk forbannet.

Hva er poenget ditt, Ulv?

En psykiater leter etter psykiske lidelser ikke fysiske -hva hadde du ventet deg?

Hvis du tror psykiaterens utsagn er bygget på nok patologiske funn tar du feil.

Uvitenhet er irriterende!

Jeg syns du går svært personlig til verks her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du taler jo ikke mennenes sak du heller når du til stadighet tar opp slike tåpelige problemstillinger.

"De er psykopater, mishandlere, løgnaktige, ondskapsfulle, svikefulle, tyvaktige, utro, dovne, urimelige, grisete, sexfikserte, (arbeids)narkomane, you name it, alle sammen"

Pussig, jeg hadde tenkt å komme inn på noe av det samme. Hvorfor sitter det flest menn i fengsler?

Jeg må tilføye at jeg ikke helt tror at du mener alt hva du skriver. Du skriver vel for å få i gang en debatt, slik at det skal svinge litt mer her inne på Dol. :-)

Ellers så er jeg slett ikke noen mannehater. I mange tilfeller så foretrekker jeg faktisk menns selskap.

Jeg kan godt samle opp en bunke linker for å vise avansert tåpelighet over hele DOL... men gidder jeg det ? nei. Du er ikke noe unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt samle opp en bunke linker for å vise avansert tåpelighet over hele DOL... men gidder jeg det ? nei. Du er ikke noe unntak.

Nå furter du som ei kjerring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...