Gå til innhold

Burde han få ny sjanse?


vin

Anbefalte innlegg

Hei Solsikke,

Jeg har ikke sett programmet, men jeg kommenterer denne "manien" for å utvise folk.

Jeg har aldri sagt at "ingen skal utvises", og det kan godt være at mannen er en drittsekk, men man må veie "fordelene" med en utvisning opp mot alle de ulempene som er nevnt her i tråden.

Som sagt, jeg så ikke programmet med ham, men jeg er sikker på at større drittsekker enn ham har jobb her i landet! :-)

Med vennlig hilsen

Men familien burde flytte etter mannen da. Det er vel ingen reel fare lenger i hans hjemland? Send dem hjem hele gjengen da.

Men du Sør, har du tonet deg litt ned?

For å være helt ærlig hadde jeg forventet en masse kjefting da jeg så Sør hadde svart meg på mitt innlegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    24

  • SierDuDet

    8

  • Solsikke

    4

  • Carlina

    4

Mest aktive i denne tråden

Men familien burde flytte etter mannen da. Det er vel ingen reel fare lenger i hans hjemland? Send dem hjem hele gjengen da.

Men du Sør, har du tonet deg litt ned?

For å være helt ærlig hadde jeg forventet en masse kjefting da jeg så Sør hadde svart meg på mitt innlegg:)

Hei Solsikke,

Du skriver: "Men familien burde flytte etter mannen da. Det er vel ingen reel fare lenger i hans hjemland? Send dem hjem hele gjengen da."

Man kan jo ikke utvise henne og barnene fordi *han* har gjort noe galt. Hun er jo et selvstendig individ.

Og hvorfor skulle hun "flytte etter mannen"? Det er vel liten tvil om at ungene vil få det bedre her enn i Macedonia, og da vil hun forhåpentlig velge å prioritere ungene fremfor mannen.

===

Solsikke - de gangene jeg har "kjeftet" på deg er det fordi jeg mener du skriver ting som er veldig "usensitive" (for å si det høflig! :-) ) og når du gjør det gjentatte ganger (på tross av at flere har påpekt det).

Helt ærlig Solsikke - jeg er ikke redd BootBoys (gruppen med nynazister som var på TV for en stund siden) - de er så få og så ekstreme, og 99,9% av befolkningen avskyr dem.

"Oss og dem" holdninger er langt mer skadelige. Min sambo har et ikke-nordisk navn; det *alene* gjorde at hun ikke fikk jobb på 2 år. Når hun endelig fikk jobb var det fordi en sekretær hadde skrevet navnet hennes feil (slik at det ble "nordisk"), og hun fikk intervju og jobb på dagen. Tenk deg hva du taper (i kroner og øre) på 2 år som arbeidsledig - kun fordi folk har en "oss og dem" holdning til navnet ditt.

Man får ikke jobb (på tross av at man er kvalifisert), man får ikke lån i banker, man blir fotfulgt av sikkerhetsvakter i kjøpesenter, man blir tatt inn til avhør (og kastet på glattcelle) av politiet fordi man har kontanter på seg (en del av jobben til personen) - alt dette fordi man har mørk hud.

Dette er ikke rasisme i tradisjonell forstand (Ingen brøler "j*vla pakkis") - det er hva man kaller "hverdagsrasismen". Det er den mobbingen som man deltar i hvis man gjør forskjell mellom "dem og oss", med tanke på bunad, hvem som er "norsk", osv.

Og hvis jeg har vært skarp med deg er det fordi jeg mener du "burde vite bedre" (på grunn av din egen sønn), og selv om du kanskje ikke kan sette deg inn i "deres" situasjon, så må du vel tro folk når de sier at det du skriver er ille.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "synes" han skal få bli, ja.

Ja, da bør han jo få bli da!

Det er trossalt sånne menn norge vil ha!

Vil vil ha slike menn som deg? Det SKAL du ikke være så sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solsikke,

Du skriver: "Men familien burde flytte etter mannen da. Det er vel ingen reel fare lenger i hans hjemland? Send dem hjem hele gjengen da."

Man kan jo ikke utvise henne og barnene fordi *han* har gjort noe galt. Hun er jo et selvstendig individ.

Og hvorfor skulle hun "flytte etter mannen"? Det er vel liten tvil om at ungene vil få det bedre her enn i Macedonia, og da vil hun forhåpentlig velge å prioritere ungene fremfor mannen.

===

Solsikke - de gangene jeg har "kjeftet" på deg er det fordi jeg mener du skriver ting som er veldig "usensitive" (for å si det høflig! :-) ) og når du gjør det gjentatte ganger (på tross av at flere har påpekt det).

Helt ærlig Solsikke - jeg er ikke redd BootBoys (gruppen med nynazister som var på TV for en stund siden) - de er så få og så ekstreme, og 99,9% av befolkningen avskyr dem.

"Oss og dem" holdninger er langt mer skadelige. Min sambo har et ikke-nordisk navn; det *alene* gjorde at hun ikke fikk jobb på 2 år. Når hun endelig fikk jobb var det fordi en sekretær hadde skrevet navnet hennes feil (slik at det ble "nordisk"), og hun fikk intervju og jobb på dagen. Tenk deg hva du taper (i kroner og øre) på 2 år som arbeidsledig - kun fordi folk har en "oss og dem" holdning til navnet ditt.

Man får ikke jobb (på tross av at man er kvalifisert), man får ikke lån i banker, man blir fotfulgt av sikkerhetsvakter i kjøpesenter, man blir tatt inn til avhør (og kastet på glattcelle) av politiet fordi man har kontanter på seg (en del av jobben til personen) - alt dette fordi man har mørk hud.

Dette er ikke rasisme i tradisjonell forstand (Ingen brøler "j*vla pakkis") - det er hva man kaller "hverdagsrasismen". Det er den mobbingen som man deltar i hvis man gjør forskjell mellom "dem og oss", med tanke på bunad, hvem som er "norsk", osv.

Og hvis jeg har vært skarp med deg er det fordi jeg mener du "burde vite bedre" (på grunn av din egen sønn), og selv om du kanskje ikke kan sette deg inn i "deres" situasjon, så må du vel tro folk når de sier at det du skriver er ille.

Med vennlig hilsen

Joda sør jeg har kan sette meg inn i andres situasjon. Det har jeg faktisk ingen problemer med. Men når det gjelder akkurat denne saken. Forstår jeg faktisk at myndighetene gjorde som de gjorde. Mannen stilte opp på tv og pekte nese til myndighetene og sitt nye lands lover og regler. Myndighetene måtte reagere, hadde de ikke gjort det regner jeg med at det hadde blitt kraftige protester. Og selvsagt skal ikke kona og barna hans bli utvist. Men om hun ønsker å være sammen med sin "kriminelle" mann så får hun flytte etter han. Er hun lur så starter hun ett nytt liv, får seg jobb og forsørger sin familie i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Nei, jeg sier at man skal kaste ham i fengsel hvis han begår kriminelle handlinger - på lik linje med alle andre her i landet.

Men utvisning bør man bruke en viss intelligens før man utfører. Når utvisning medfører at staten splitter en familie, skaper sosial-klienter, osv, samt går glipp av skattepenger (og at han forsørger familien), så må dette naturligvis veies opp mot fordelene ved å utvise ham..

Med vennlig hilsen

"Nei, jeg sier at man skal kaste ham i fengsel hvis han begår kriminelle handlinger - på lik linje med alle andre her i landet."

Han er ikke norsk statsborger, så det blir jo helt annerledes enn i forhold til norske kriminelle.

"Men utvisning bør man bruke en viss intelligens før man utfører."

Og når ikke de som ikke er norske statsborgere skal vises ut, hvem skal da vises ut?

" Når utvisning medfører at staten splitter en familie, skaper sosial-klienter, osv, samt går glipp av skattepenger (og at han forsørger familien), så må dette naturligvis veies opp mot fordelene ved å utvise ham.."

Hvis det er så ille for familien kan de bare dra etter han.

Macedonia er ikke akkurat veldig belastet i forhold til å flytte tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vil ha slike menn som deg? Det SKAL du ikke være så sikker på.

Du er hjernedød og forstår ikke bedre.

Noe annet er det ikke å si om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda sør jeg har kan sette meg inn i andres situasjon. Det har jeg faktisk ingen problemer med. Men når det gjelder akkurat denne saken. Forstår jeg faktisk at myndighetene gjorde som de gjorde. Mannen stilte opp på tv og pekte nese til myndighetene og sitt nye lands lover og regler. Myndighetene måtte reagere, hadde de ikke gjort det regner jeg med at det hadde blitt kraftige protester. Og selvsagt skal ikke kona og barna hans bli utvist. Men om hun ønsker å være sammen med sin "kriminelle" mann så får hun flytte etter han. Er hun lur så starter hun ett nytt liv, får seg jobb og forsørger sin familie i Norge.

Hei Solsikke,

Som sagt har jeg ikke sett TV programmet, så jeg vet ikke hva han gjorde der.

Poenget med det jeg har skrevet her er at myndighetene må tenke på at det ofte er mange innvolverte (f. eks. barn) i utvisningssaker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, jeg sier at man skal kaste ham i fengsel hvis han begår kriminelle handlinger - på lik linje med alle andre her i landet."

Han er ikke norsk statsborger, så det blir jo helt annerledes enn i forhold til norske kriminelle.

"Men utvisning bør man bruke en viss intelligens før man utfører."

Og når ikke de som ikke er norske statsborgere skal vises ut, hvem skal da vises ut?

" Når utvisning medfører at staten splitter en familie, skaper sosial-klienter, osv, samt går glipp av skattepenger (og at han forsørger familien), så må dette naturligvis veies opp mot fordelene ved å utvise ham.."

Hvis det er så ille for familien kan de bare dra etter han.

Macedonia er ikke akkurat veldig belastet i forhold til å flytte tilbake.

Hei,

Hvis han begår straffbare handlinger i Norge, så skal han selvsagt straffes for dem som alle andre - likhet for loven.

Selvsagt kan familien hans flytte etter, men jeg tviler på at det skjer, fordi moren vurderer nok at barnene (og henne selv) får det bedre i Norge. Så det vi har oppnådd er trolig en sosial-klient familie.

===

Du skriver: "Og når ikke de som ikke er norske statsborgere skal vises ut, hvem skal da vises ut?"

Les det jeg skriver! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva ska dama med DEN fyren???..burde være en glede for henne å se han sendt så langt vekkistan som mulig!

Hei Andesteken,

Det er sikkert sant (jeg så ikke TV programmet), men isåfall er jo det en beslutning hun kan ta selv... :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis han begår straffbare handlinger i Norge, så skal han selvsagt straffes for dem som alle andre - likhet for loven.

Selvsagt kan familien hans flytte etter, men jeg tviler på at det skjer, fordi moren vurderer nok at barnene (og henne selv) får det bedre i Norge. Så det vi har oppnådd er trolig en sosial-klient familie.

===

Du skriver: "Og når ikke de som ikke er norske statsborgere skal vises ut, hvem skal da vises ut?"

Les det jeg skriver! :-)

Med vennlig hilsen

"Hvis han begår straffbare handlinger i Norge, så skal han selvsagt straffes for dem som alle andre - likhet for loven."

Loven gjelder ikke han da han ikke er norsk statsborger, og så vidt jeg vet har han ikke gjort noe galt i Norge nå, annet enn å være her.

Og det får han ikke lov til, og ikke bør han få lov heller.

Vi kan ikke gi folk immunitet bare fordi de har kone og unger her.

Fyren har ikke oppholdstillatelse her, og bør sendes på første fly hjem.

Heldigvis skjedde faktisk det i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvis han begår straffbare handlinger i Norge, så skal han selvsagt straffes for dem som alle andre - likhet for loven."

Loven gjelder ikke han da han ikke er norsk statsborger, og så vidt jeg vet har han ikke gjort noe galt i Norge nå, annet enn å være her.

Og det får han ikke lov til, og ikke bør han få lov heller.

Vi kan ikke gi folk immunitet bare fordi de har kone og unger her.

Fyren har ikke oppholdstillatelse her, og bør sendes på første fly hjem.

Heldigvis skjedde faktisk det i dette tilfellet.

Hei,

Straffeloven gjelder selvsagt for alle som oppholder seg innenfor rikets grenser. Det er like ulovlig for en brite å myrde noen i Norge som det er for en nordmann, og straffen er den samme.

Forskjellen er at en utlending kan miste oppholdstillatelsen I TILLEGG til fengselsstraffen.

===

Du skriver: "Vi kan ikke gi folk immunitet bare fordi de har kone og unger her."

Det er da ingen som snakker om å gi folk "immunitet" for straffeloven. Poenget er at utvisning er en metode man må utvise skjønn og intelligens når man bruker; å utvise en person som ikke har gjort noe gale på 6 år (annet enn å oppholde seg her), og som kunne (hvis han fikk oppholdstillatelse) forsørge kone og barn er ikke "nødvendigvis" det mest intelligente man kan gjøre! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Straffeloven gjelder selvsagt for alle som oppholder seg innenfor rikets grenser. Det er like ulovlig for en brite å myrde noen i Norge som det er for en nordmann, og straffen er den samme.

Forskjellen er at en utlending kan miste oppholdstillatelsen I TILLEGG til fengselsstraffen.

===

Du skriver: "Vi kan ikke gi folk immunitet bare fordi de har kone og unger her."

Det er da ingen som snakker om å gi folk "immunitet" for straffeloven. Poenget er at utvisning er en metode man må utvise skjønn og intelligens når man bruker; å utvise en person som ikke har gjort noe gale på 6 år (annet enn å oppholde seg her), og som kunne (hvis han fikk oppholdstillatelse) forsørge kone og barn er ikke "nødvendigvis" det mest intelligente man kan gjøre! :-)

Med vennlig hilsen

"Forskjellen er at en utlending kan miste oppholdstillatelsen I TILLEGG til fengselsstraffen."

Men denne fyren kan ikke miste oppholdstillatelsen da han ikke har noen.

Så i dette tilfellet er det ikke engang noe å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest å se programmet først

Hei,

Straffeloven gjelder selvsagt for alle som oppholder seg innenfor rikets grenser. Det er like ulovlig for en brite å myrde noen i Norge som det er for en nordmann, og straffen er den samme.

Forskjellen er at en utlending kan miste oppholdstillatelsen I TILLEGG til fengselsstraffen.

===

Du skriver: "Vi kan ikke gi folk immunitet bare fordi de har kone og unger her."

Det er da ingen som snakker om å gi folk "immunitet" for straffeloven. Poenget er at utvisning er en metode man må utvise skjønn og intelligens når man bruker; å utvise en person som ikke har gjort noe gale på 6 år (annet enn å oppholde seg her), og som kunne (hvis han fikk oppholdstillatelse) forsørge kone og barn er ikke "nødvendigvis" det mest intelligente man kan gjøre! :-)

Med vennlig hilsen

Kanskje du burde sette deg ned og se programmet først før du uttaler deg om problemstillingen?

Til din info så finner du dette Holmgangprogrammet på www.tv2.no under web-tv og aktualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Forskjellen er at en utlending kan miste oppholdstillatelsen I TILLEGG til fengselsstraffen."

Men denne fyren kan ikke miste oppholdstillatelsen da han ikke har noen.

Så i dette tilfellet er det ikke engang noe å diskutere.

Nei, men han hadde en...

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men han hadde en...

Med vennlig hilsen

Denne fyren har da aldri hatt norsk oppholdstillatelse, og dersom jeg mot all formodning vet for lite om saken - noe som er fullt mulig - og at han engang har hatt en, så mistet han den fordi han smuglet 300 gram heroin inn i dette landet, og så mye død og ferdervelse som det stoffet gjør med folk så er selvsagt utvisningen berettighet.

Men så vidt jeg vet har han ikke engang hatt oppholdstillatelse.

Har han hatt det så er det bra at han har mistet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mener du at vi også skal innføre straffer for nordmenn som går ut over familiene våre?

Hvis ikke, hvorfor denne forskjellsbehandlingen?

Med vennlig hilsen

Hvis du gjør straffbare handlinger, går det automatisk ut over familien din. Enten du er norsk eller utenlandsk.. kona greide seg da godt alene når mannen var i fengsel..

Det går an å bruke prevensjon når du er i landet uten lov.. og vet at du kan bli sendt ut igjen.. ikke bare produsere barn, fordi du vet det kan øke dine sjangser for å få bli i landet.. eller gir deg mer sympati når du blir sendt ut..

Norge skal da ikke være et tilholdsted for kriminelle.. selv om de avler en masse barn.

Hva med de norske som sitter med livstidsstraffer i et utenlandsk fengsel.. for å ha smuglet noen gram narkotika.. Det ar da synd på de også, men det burde de ha tenkt på før de begikk en straffbar handling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...